Com vetllar per la salut mental a la feina?
Darrerament hem evidenciat un increment del malestar emocional i de les problemàtiques de salut mental. La pandèmia i els seus efectes en forma d’aïllament social, dols, incertesa i la crisi socioeconòmica han afectat en gran mesura. Segons l’OMS, l’ansietat i la depressió han augmentat un 25% a tot el món.
Ara bé, què entenem per salut mental? Una bona salut mental és un estat de benestar que ens permet fer front als moments d’estrès, desenvolupar les nostres habilitats, poder aprendre i desenvolupar una ocupació significativa i contribuir a la comunitat (OMS).
Al llarg de la vida, múltiples determinants individuals i socials es poden combinar per protegir o posar en risc la nostra salut mental. Entre aquests, l’OMS afirma que ser dona és un factor de risc per desenvolupar un problema de salut mental, a causa de les desigualtats socials i econòmiques que vivim.
Quin paper hi té l’entorn laboral? D’una banda, l’entorn laboral pot esdevenir un factor de risc. Entorns on hi ha estigma, discriminació o desigualtat, càrregues de treball excessives, estrès o dificultats de conciliació perjudiquen la salut mental.
D’altra banda, és un espai d’interacció on es manifesten les problemàtiques de salut mental i els malestars. Un patiment propi o de familiars és indissociable de la persona: encara que no estigui originat a la feina, també pot tenir efectes en l’àmbit laboral.
El benestar de les persones hauria de ser un motiu per si sol per promoure empreses més saludables. Però, a més, el malestar emocional també pot impactar en el rendiment i en els resultats de l’empresa. Segons l’OMS, el 15% de les persones en edat de treballar van experimentar un trastorn mental el 2019. I s’estima que cada any es perden 12.000 milions de dies de treball a causa de la depressió i l’ansietat.
Què hi podem fer, les organitzacions? Les directrius de l’OMS sobre salut mental a la feina plantegen tres eixos d’actuació:
1. Prevenir els problemes de salut mental relacionats amb la feina i amb la gestió dels riscos psicosocials.
2. Protegir i promoure la salut mental a la feina, capacitant persones treballadores i comandaments per poder reconèixer els problemes de salut mental i saber quines mesures prendre per fer-hi front.
3. Donar suport als treballadors amb problemes de salut mental.
És especialment rellevant formar responsables d’equips –que es trobaran amb persones amb patiment emocional–, per tal de poder acompanyar aquestes situacions. També cal sensibilitzar l’equip per mirar de reduir l’estigma i proporcionar eines per a la cura pròpia i dels companys.
L’entorn laboral pot ser una oportunitat o un escull per a la nostra salut mental. Per això tenim un gran repte al davant: fer les nostres organitzacions més saludables. I només ho podem fer amb la implicació de tothom: comandaments, equips, experts de l’àmbit associatiu, serveis de salut i, sobretot, amb persones amb experiència pròpia en salut mental.