Societat

MARTÍ SARRATE

PRESIDENT DEL B-TRAVEL

“La gent té moltes ganes de sortir i viatjar, malgrat la inflació i la guerra”

Molta gent que sempre volia anar-se’n lluny, de cop durant la pandèmia va descobrir que no havia visitat la Sagrada Família
Cal ampliar l’aeroport del Prat, que l’AVE es connecti amb els aeroports i que s’acabin les estacions de Sants i la Sagrera

Avui comença, i fins diumenge, el B-Travel al pavelló 8 de Montjuïc de la Fira de Barcelona, un saló de turisme on els ciutadans “ja poden començar a planificar les vacances”, explica Martí Sarrate, president del saló i vicepresident de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave), que assegura que tenen moltes expectatives d’omplir perquè el 2022 ha estat l’any de la recuperació del turisme, el sector més perjudicat de la pandèmia, i la gent ara “té moltes ganes de viatjar”. L’organització calcula que fins diumenge pel saló hi podrien passar 30.000 persones.

Què hi trobarem, al B-Travel?
El B-Travel és el saló líder en experiències viatgeres i obre la campanya turística del 2023. L’any passat va ser l’any en què el turisme va començar a remuntar, i esperem que aquest any sigui el que retornem a les xifres prepandèmia, les xifres rècord del 2019. L’eslògan d’aquest any és On comença el teu viatge, un missatge que engresca la gent i la convida a començar a planificar les seves vacances. I a comprar-les, si vol, perquè en el saló també hi ha agències de viatges.
El saló es converteix en un aparador on empreses, entitats i administracions mostren la seva oferta turística.
Hi ha estands de totes les comunitats autònomes i, de Catalunya, els patronats. També n’hi ha de diversos països, sobretot destinacions europees, com Croàcia, França, Itàlia, Portugal, Andorra, Estònia, etc., que expliquen com és la seva destinació i fan propostes. També hi ha estands de països d’Àfrica, com el Marroc, que ve cada any, o un estand de l’Argentina i, aquest any, un de Cuba. I Cuba és important perquè és una destinació que aquest estiu posarà diversos vols directes des de Barcelona. La destinació crec que agradarà al públic català.
Els catalans viatgem molt?
Molt. Catalunya representa el 24% del turisme de l’Estat, tant pel que fa al turisme emissor com al turisme receptor.
Què més hi trobem, al B-Travel?
Doncs l’oferta de les diferents agències de viatges, entre les quals la de Viatges El Corte Inglés, que hi participa per primera vegada. Hi ha estands de navilieres especialitzades, de creuers, de càmpings i de turisme rural, que, per cert, tornarem a escollir la millor destinació del país. Trobem estand dels Paradors de tot l’Estat, que sempre hi ha molta gent interessada, de diverses companyies de transport que donen informació dels seus productes, com Renfe. I destaquen les ofertes per fer turisme industrial o bé turisme gastronòmic i enoturisme, en alça. Cal destacar la importància de tota la zona que ocuparan l’Agència Catalana de Turisme i la Diputació de Barcelona i Turisme de Barcelona per explicar tot el que es pot fer al país. Hi ha molt per veure, molta informació.
I el B-Delicious, què és?
És l’oferta gastronòmica del saló, en què hi ha diferents empreses o zones que ofereixen el seu producte. S’hi pot provar delicatessen de, sobretot, la gastronomia catalana, a uns preus molt mòdics, i aquest any tot això combinat amb molta música i actuacions en directe. La gastronomia i l’enoturisme és una part fonamental del turisme a casa nostra; cal recordar que la Generalitat ha fet un pla estratègic al voltant d’aquests sectors amb els fons Next Generation perquè són dos puntals d’atracció turística tant del mercat interior com del mercat internacional. Hi ha molts estrangers que venen aquí atrets per la cuina i el vi.
L’enoturisme és clau, doncs?
Estem veient que cada vegada més la gent que visita Catalunya vol anar a veure cellers, fer tastos, i anar a menjar als restaurants de renom. Això és molt bo perquè també ens permet desestacionalitzar. És un objectius de tot el sector que el turisme no sigui tan estacional, que els visitants es reparteixin. També per això, i a part de la gastronomia i l’enoturisme, es vol potenciar el turisme cultural... escapades d’experiències.
Al marge del saló cal dir que una part important del turisme que arriba a Catalunya és el de congressos.
Molt important, el Mobile World Congress va portar 80.000 persones i va deixar en una setmana 370 milions d’euros a la ciutat. L’agenda de congressos, afortunadament, és potent, tot i que encara no s’ha arribat a les xifres del 2019.
Tornem al B-Travel. Quin públic ve? Què hi busca principalment?
Aquí ve gent de tot, però una cosa que sí que hem copsat és que des de la pandèmia s’ha multiplicat i s’ha destacat molt el valor del turisme interior. Molta gent que sempre volia anar-se’n lluny, de cop durant la pandèmia va descobrir que no havia visitat llocs elementals com la Sagrada Família o no havia anat al MNAC o a altres museus o no coneixia el delta de l’Ebre. En pandèmia la gent, tant de casa com de la resta de l’Estat, va descobrir molts paisatges propis, pobles i ciutats que no havien vist mai, i és aquest turisme el que ha crescut moltíssim. La destinació Barcelona ha pujat un percentatge important per fer, entre altres coses, turisme cultural.
I les tendències del sector, cap a on van?
Inevitablement van cap a la sostenibilitat, la qualitat i les experiències més lligades a la destinació: cultura, gastronomia, salut i l’oci responsable, com les smart destinations [que és aquell destí turístic viu, preocupat pel medi ambient i que, a banda de la qualitat de l’experiència del turista, busca també augmentar la qualitat de vida dels ciutadans de les poblacions visitades] o l’slow travel, aquesta filosofia de viatjar a poc a poc assaborint la destinació amb calma i responsabilitat.
La del 2023, doncs, serà una campanya turística d’èxit?
Estem treballant per recuperar definitivament el negoci dels viatges, en aquest saló reunirem les millors destinacions per atraure els viatgers i professionals, i posarem èmfasi a fer que aquesta sigui una campanya d’èxit, sí, basada en la qualitat, l’eficiència de la digitalització, que és un altre dels temes que tenim sobre la taula, i la sostenibilitat del sector turístic, que avui dia és un tema del qual ja està conscienciat tothom, tant les empreses com el consumidor, que cada vegada és més exigent en aquest aspecte: vol consumir més productes de km0, que el que consumeix no contamini, etc.
El turisme rural està àmpliament representat i molt en consonància amb aquestes prioritats que em deia.
Sí, el turisme rural té molta importància dintre de tot el que és turisme interior, ha crescut molt arran de la pandèmia. Precisament al B-Travel premiarem la millor destinació de turisme rural.
També, diu, al saló hi haurà navilieres.
Les navilieres de transport ja participen al B-Travel des de fa anys; el transport amb les illes Balears és molt potent i tenim molta oferta. Però enguany també hi haurà companyies de creuers, perquè Barcelona, no ho oblidem, és el primer port d’Europa de creuers, és un port importantíssim, i aquest tipus de viatges s’han rellançat. També creixen molt els viatges que es fan amb transports alternatius, com el tren. Hi ha més competència que mai. Pel que el sector ha de vetllar també és per les infraestructures, que vagin creixent d’acord a l’augment de l’oferta de transport.
Parla de l’aeroport?
L’aeroport és una infraestructura clau per ser competitius. Sabem que hi ha un dilema i que molta gent no hi està d’acord, però penseu que quan es va fer l’aeroport ja hi havia el projecte de poder fer una tercera pista, i si volem turisme de qualitat i que vinguin aquí altres destinacions i altres mercats i ser un hub del sud d’Europa, l’hem d’ampliar, preservant els criteris de sostenibilitat. Igual que també són importants per ser competitius l’ampliació de l’estació de Sants, que ha d’estar acabada el 2029, acabar l’estació de la Sagrera... El que és important és que hi hagi intermodalitat: que el tren d’alta velocitat arribi als aeroports de Barcelona, de Girona i de Reus. En tot el que són infraestructures anem amb retard, però s’ha d’avançar perquè són projectes estratègics. Al final del que es tracta és de treballar amb els organismes públics, que ara ja s’hi està treballant, i de poder treballar amb turisme de qualitat i saber quins mercats volem, quin turisme volem. Si hi ha gent que opina que el turisme molesta, és legítim, però ha de saber que el turisme genera molta economia, molts llocs de treball directes i indirectes... Som un país de turisme, que representa el 14% del PIB.
Les agències de viatges s’han recuperat després del desastre de la pandèmia?
Les agències de viatges vam ser el sector més perjudicat per la pandèmia, amb un 90% menys de vendes. Ara ja ens hem recuperat tot i que el punt de referència sempre és el 2019, que va ser un any de rècord de turisme a escala mundial. El 2020 o el 2021 són anys per oblidar, però el 2022 es va arribar a un 75-80% de recuperació... És veritat que hi ha països que han anat obrint fronteres tard, sobretot els asiàtics, i estem veient que aquests mercats encara no estan encara per viatjar, però d’alguna manera esperem que entre el 2023 i el 2024 s’arribi al 100% de la recuperació. El trajecte ha estat molt complicat, han tancat moltes empreses, moltes altres s’han endeutat... Ara ja s’estan recuperant llocs de treball, que en alguns casos costa trobar treballadors perquè molts van deixar el sector durant la pandèmia i van trobar feina en altres sectors que sí que funcionaven. En aquest B-Travel, per exemple, fem una jornada en col·laboració amb les universitats de turisme al voltant de la gestió del talent, que és importantíssim.
Els greuges amb les companyies aèries s’han solucionat?
Vam haver de denunciar 39 companyies aèries, però ara la situació ja s’ha normalitzat, tot i que encara tenim algun procés obert. En general les companyies ens han anat tornant tot el que ens devien, perquè la llei a nosaltres ens obliga a tornar els diners que ens ha avançat el client per fer viatges combinats. Al consumidor no li podem posar d’excusa que la companyia aèria no ens ha pagat; els hem de tornar els diners tant sí com no. Durant la pandèmia hem tingut molta credibilitat per això: perquè el consumidor ha vist que nosaltres responem al 100% pels diners que ens han avançat.

A les portes de la Setmana Santa

Catalunya representa el 24% del turisme de l’Estat tant pel que fa al turisme emissor com al turisme receptor. “La gent durant la pandèmia i durant quasi dos anys va estalviar una mica i ara té ganes de viatjar i de fer coses. Ho veiem també amb la restauració”, diu Martí Sarrate, que admet que tot i que per culpa de la inflació i la guerra a Ucraïna els preus han pujat, “de moment, i sorprenentment, ni la inflació ni la guerra han tirat enrere les ganes de viatjar”. De cara a la Setmana Santa es preveu que a Catalunya vinguin molts nord-americans, francesos, holandesos, alemanys i de l’Amèrica Llatina, entre altres coses, diu el president del B-Travel, perquè “Iberia té 230 freqüències setmanals des de Barcelona amb l’Amèrica Llatina”. També s’esperen molts turistes de la resta de l’Estat. Pel que fa als catalans, les principals destinacions seran els Estats Units, les principals ciutats europees i alguns països d’Àfrica, i dintre de l’Estat, les Balears, les Canàries, Andalusia, Galícia i Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.