Economia

Els salaris perden tres punts de poder adquisitiu en dos mesos

La inflació del 6% devora la pujada salarial mitjana del 2,89% pactada en conveni col·lectiu fins al febrer

Sindicats i patronal mantenen encallada la negociació sobre la revisió salarial

Unides Podem manté la pressió al PSOE per frenar el preu dels aliments després del “fracàs” de la rebaixa de l’IVA en alguns productes

Els sala­ris con­ti­nuen llui­tant en va con­tra una inflació que els devora mes a mes. Si bé l’incre­ment sala­rial de mit­jana pac­tat en con­veni col·lec­tiu fins al febrer va ser del 2,89%, la taxa d’inflació del 6% d’aquest mes ha fet que el poder adqui­si­tiu dels sous hagi per­dut tres punts en només dos mesos del 2023. La pèrdua de poder adqui­si­tiu dels tre­ba­lla­dors en els dos pri­mers mesos de l’any se suma a la pèrdua de 5,6 punts del 2022, que és el dife­ren­cial entre una inflació anual mit­jana del 8,39% davant un aug­ment sala­rial mig del 2,78% (el pac­tat en con­veni). L’efecte cor­ro­siu de l’IPC sobre la renda dels assa­la­ri­ats i de les famílies es cons­tata en un moment en què patro­nal i sin­di­cats estan enca­llats en la recerca d’un acord de nego­ci­ació col·lec­tiva (AENC) i enmig de les crei­xents ten­si­ons en el si del govern de coa­lició entre el PSOE i Uni­des Podem per l’escru­tini dels bene­fi­cis empre­sa­ri­als impul­sats per la inflació arran de les parau­les de Juan Roig (Mer­ca­dona) adme­tent que ha “apu­jat els preus una bur­rada”.

L’expe­dició del diàleg social per for­jar un acord de nego­ci­ació col·lec­tiva va enca­llar el maig pas­sat, quan la patro­nal CEOE es va negar a incloure-hi clàusu­les de revisió sala­rial vin­cu­la­des a l’IPC per garan­tir així que el poder adqui­si­tiu no és devo­rat pel foc de la inflació. Els sin­di­cats CCOO i UGT han obert el camp de joc de la nego­ci­ació: plan­te­gen unes clàusu­les de garan­tia basa­des no només en la taxa d’inflació sinó també en la marxa de cada sec­tor, obrint la porta així a una reva­lo­ració dels sala­ris més alta en les empre­ses que tin­guin més bene­fi­cis, i pro­po­sen uns aug­ments ini­ci­als del 5 % per al 2022 (en aquest cas seria una pujada retro­ac­tiva), del 4,5 % per al 2023 i del 3,75% per al 2024. La CEOE, però, s’oposa a un incre­ment retro­ac­tiu i ara per ara no ha con­cre­tat una pro­posta sala­rial.

Aquesta és la foto­gra­fia del des­a­cord pre­sent que es va evi­den­ciar dime­cres en l’última reunió del diàleg social entre CEOE-Cepyme i els sin­di­cats CCOO i UGT, que s’empla­cen a repren­dre la nego­ci­ació després dels dies fes­tius de Set­mana Santa. La secretària d’Acció Sin­di­cal de CCOO, Mari Cruz Vicente, ha emplaçat la CEOE a posar fi a l’enro­ca­ment en el rebuig a qual­se­vol meca­nisme de revisió sala­rial. “Ens hem emplaçat a tor­nar-nos a veure en la pri­mera quin­zena d’abril, ens posa­rem en con­tacte després de Set­mana Santa”, apunta Vicente.

Tensió PSOE-Podem

La lluita con­tra l’alça de preus –en par­ti­cu­lar, dels ali­ments– és un dels focus de tensió màxima ara per ara en el si del govern de Pedro Sánchez. El Banc d’Espa­nya ha adver­tit que els preus dels ali­ments s’enca­ri­ran un 12,2% aquest 2023. La vice­pre­si­denta pri­mera i minis­tra d’Eco­no­mia, Nadia Calviño, ha començat a exi­gir en públic res­pon­sal­bi­li­tat a les empre­ses i ha aler­tat que vigi­larà els mar­ges empre­sa­ri­als. “És el moment dels des­comp­tes, de les ofer­tes i d’aquesta com­petència que ja s’està pro­duint”, argu­men­tava Calviño abans d’ahir.

El con­tra­punt social a Calviño en el si del govern espa­nyol és la minis­tra de Drets Soci­als i també líder de Podem, Ione Belarra, que ha denun­ciat sense embuts que la política de rebaixa de l’IVA en alguns pro­duc­tes des del gener “ha sig­ni­fi­cat un fracàs” i que aposta per exi­gir ara “cor­res­pon­sa­bi­li­tat” als empre­sa­ris. “Per tenir millors mesu­res de pro­tecció social i perquè uns molts vis­quin una mica millor uns pocs que gua­nyen molt han de donar un cop de mà. Ha de ser pos­si­ble que els grans super­mer­cats gua­nyin una mica menys perquè la majo­ria de la gent pugui tenir una cis­te­lla bàsica més asse­qui­ble”, va adver­tir Belarra ahir. “Perquè és cert que el frui­ter del nos­tre barri no està apu­jant els preus o no està apu­jant tant els preus perquè sap que si ho fa perd cli­ents. Però la gent no pot fer altra cosa que anar a com­prar als grans super­mer­cats que tenen una quota de mer­cat enorme”, recor­dava la minis­tra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.