Societat

Vergés fa una crida a ser “valents” per combatre l’antigitanisme

Representants de la comunitat gitana demanen al govern que el romaní sigui considerada llengua pròpia de Catalunya

Reclamen visibilitzar i difondre la història del seu poble

La vicepresidenta primera del Parlament , Alba Vergés, ha fet una crida a la societat catalana perquè sigui “valenta” per combatre l’antigitanisme i la discriminació històrica que pateix la comunitat gitana. Vergés, que ha fet aquestes declaracions durant l’acte institucional per celebrar el Dia Internacional del Poble Gitano, ha instat a construir una societat “més justa i igualitària”.

Durant la celebració, els representants de la comunitat gitana a Catalunya, han reclamat la igualtat i la visibilització de la història del seu poble, segons informa l’ACN.

Altres reivindicacions han estat que l’Estatut reconegui el romaní com a llengua pròpia de Catalunya. La petició l’ha feta Fèlix Jiménez, representant de la joventut gitana. Per ell “no és demanar gaire” que es faci un pas més en el desenvolupament del reconeixement del poble gitano a l’Estatut. “Volem ser protagonistes del nostre propi destí –ha dit Jiménez–, no sols assessors”.

També, segons informa l’agència Efe, hi ha hagut la intervenció del coautor del primer diccionari romaní-català, Perseu Cizmich, que ha reflexionat que la llengua té “passat i present” però un futur que només existirà “si es fan passes importants”.

Per la seva banda, Verónica Santiago, que va decidir tornar a estudiar amb l’accés de més grans de 25 anys a la universitat, ha apuntat la importància de l’educació sense barreres i ha exclamat: “M’atreveixo a somiar una dona gitana presidenta del Parlament”.

El Dia Internacional del Poble Gitano es commemora el 8 d’abril en record del Primer Congrés Mundial gitano celebrat a Londres el 1971, trobada en què es va instituir la bandera i l’himne gitano.

A Barcelona, una de les celebracions més conegudes d’aquest dia és la cerimònia del riu Besòs, un acte en què les dones llencen pètals de flors als rius i els homes encenen espelmes en record dels avantpassats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.