Infraestructures

B-40 limitada a ronda fins a Sabadell i amb pressupost al marge del deute pendent

El secretari d’estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas diu que es buscarà una altra fórmula de finançament

Els dos govern es reuniran una altra vegada la setmana que ve

Pri­mers pas­sos per des­en­ca­llar el pro­jecte de la B-40 entre Ter­rassa i Saba­dell amb con­nexió ala B-124 Cas­te­llar que for­mava part del pacte de pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat entre ERC i el PSC. La reunió d’avui entre els res­pon­sa­bles dels dos govern ha aca­bat amb el com­promís del minis­teri de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana perquè la infra­es­truc­tura de poc més de sis quilòmetres no es financi a través de la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l’Esta­tut sinó amb una “altra fórmula”, com ha expli­cat el secre­tari d’estat de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, David Lucas i recull l’ACN.

Aquesta seria la pri­mera con­cessió que l’exe­cu­tiu espa­nyol està dis­po­sat a accep­tar res­pecte el pri­mer con­veni que plan­te­java al govern de la Gene­ra­li­tat ja des del juny pas­sat en el que esta­blia que paga­ria el tram a càrrec del deute d'inversió en infra­es­truc­tu­res que havia d'equi­pa­rar-se al per­cen­tatge del PIB apor­tat des de Cata­lu­nya a les arques de l'Estat entre el 2007 i el 2013. De fet enviarà la nova pro­posta els pro­pers dies al govern català amb la intenció de con­cre­tar una reunió la set­mana que ve que ser­veixi per posar sobre paper i acor­dar defi­ni­ti­va­ment el tema. La segona con­cessió que el minis­teri sem­bla que està dis­po­sat a fer és accep­tar que  no tin­gui un trac­ta­ment el quart cin­turó / B-40, que ara acaba en una rotonda a Ter­rassa, fins a Saba­dell i inclo­ent la con­nexió amb la B-124 cap a Cas­te­llar del Vallès, sinó que es faci en for­mat de ronda. De fet, és el que lite­ral­ment diu l’acord que van fir­mar ERC i PSC al que sem­pre s’ha aga­fat l’exe­cu­tiu català i el con­se­ller de Ter­ri­tori, el saba­de­llenc Juli Fernández: “Fer efec­tiu, dins del pri­mer tri­mes­tre de 2023, amb el Minis­teri de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana el con­veni d’acord i finançament que garan­teixi la redacció del pro­jecte de la Ronda Nord dels sis­te­mes urbans de Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar, pro­po­sada en el Pla Específic de Mobi­li­tat del Vallès”.

La intenció del govern d’Ara­gonès és esvair qual­se­vol ombra de dubte perquè es vin­culi aquesta infra­es­truc­tura amb la pro­lon­gació del quart cin­turó/B-40 en for­mat auto­via fins a Gra­no­llers, a la que ERC sem­pre s’hi ha opo­sat. Fonts de la Gene­ra­li­tat, com reco­llia l’ACN, han remar­cat que volen per escrit el com­promís del govern espa­nyol de bus­car una font de finançament alter­na­tiva a la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera i que les obres es limi­tin a la ronda nord sense entrar en una pos­si­ble pro­lon­gació fins a Gra­no­llers com vol el PSC.

Lucas ha afir­mat que és “fac­ti­ble” i “pos­si­ble” tan­car un acord abans de les elec­ci­ons del 28-M tenint en compte “la volun­tat d’amb­dues parts demos­trada avui”.

A la sor­tida, la secretària gene­ral de Pre­sidència, Núria Cuenca, ha asse­gu­rat que les dues parts tenen “ganes d’arri­bar a un acord al més aviat pos­si­ble” i s’han emplaçat a “tre­ba­llar ràpida­ment”.

La tro­bada s’ha fet dues set­ma­nes després que acabés el ter­mini per tan­car l’acord i la d’aquesta tarda ha estat la pri­mera reunió pre­sen­cial que han man­tin­gut a Madrid. Les dues parts havien inter­can­viat prèvia­ment docu­ments i fonts de la Gene­ra­li­tat apun­ta­ven que hi havia opci­ons d’arri­bar a una entesa.

Per part del Govern han assis­tit a la tro­bada la secretària gene­ral de Pre­sidència, Núria Cuenca; el secre­tari gene­ral de Ter­ri­tori, Joan Jaume; i el secre­tari de Mobi­li­tat i Infra­es­truc­tu­res, Marc San­glas. I del govern espa­nyol hi han par­ti­ci­pat el secre­tari d’estat de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, David Lucas, i el secre­tari gene­ral d’Infra­es­truc­tu­res, Fran­cisco Javier Flo­res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.