Serveis

Consum obre un expedient sancionador a Renfe per la gestió de l’avaria de l’R2 Sud

L’Agència Catalana del Consum detecta infraccions tipificades com“molt greus”

Considera que s’han comès pràctiques comercials deslleials i manca d’informació als usuaris

L’Agència Catalana del Consum ha obert aquest dimecres un expedient sancionador a Renfe per infraccions considerades “molt greus” que poden comportar multes d’entre 100.001 i 1 milió d’euros, d’acord amb el règim sancionador, per la gestió de l’avaria a la R2 Sud. Consum imputa a la companyia “pràctiques comercials deslleials” i manca d’atenció a les persones usuàries. Considera que degut a “l’alteració social greu” que va provocar l’avaria, s’ha generat “desconfiança”. Hi afegeix, en un comunicat, que el fet que Renfe sigui l’operador dominant en el sector és un agreujant. Des del passat 3 de maig, inspectors de Consum han fet actuacions a diferents estacions de Rodalies, com Barcelona-Sants, Camp de Tarragona o l’Aldea-Amposta-Tortosa, per estudiar si hi havia irregularitats. Han detectat “deficiències en la informació” sobre alteracions del servei, horaris i transports alternatius; punts d’atenció a clients tancats, o venda de bitllets per mitjà de màquines automàtiques per a trajectes suprimits o trens anunciats com a directes o amb parades només a algunes estacions que s’aturen, en realitat, a totes.

El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha avançat a primera hora del matí l’obertura de l’expedient i ha volgut deixar clar que “tot el govern, no només del departament de Territori, el que fa es defensar els interessos dels ciutadans”.

Renfe podrà presentar al·legacions un cop sigui notificat l’acord d’inici del procés sancionador.

Rèplica de la companyia

La companyia ha lamentat assabentar-se pels mitjans de l’expedient i lamenta que de “forma reiterada” han sol·licitat les actes de l’àmbit de Barcelona que “no ens les han volgut fer arribar”,a diferència de les de les inspeccions de Tarragona en que s’hi detecten incidències “puntuals que es van explicar como per exemple que els horaris no corresponien als que hi havia a la web” i que es van canviar a l’R2 sud dissabte passat i als serveis regionals afectat dimecres.

Renfe assegura que manté una comunicació constant amb els responsables de Territori, ja que la Generalitat és titular del servei “encara que no el sembli”, i recorda que “tenen tota la informació sobre com s’ha gestionat el servei des de la incidència que es va produir a Gavà la nit de l’1 de maig. També expliquen que, a més, han donat resposta a les necessitats plantejades pels inspectors de Consum que es van presentar a Sants i Tarragona dimecres passat.

Per últim la companyia replica que les accions “no són noves ja que al gener de 2017 la Generalitat va llançar una app específica de Consum per a comunicar incidències de Rodalies” i recorda que en aquests sis anys no han fet públiques mai les incidències que s’han produït.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.