Educació

La Fundació Bofill urgeix el govern a fer polítiques de foment de la lectura

L’entitat veu necessàries accions immediates per exhortar a llegir els alumnes més vulnerables durant l’estiu

Educació avança algunes de les mesures previstes en el Pla Nacional del Llibre

Les dades de l’informe PIRLS, que revela que els alumnes catalans de primària tenen un nivell molt deficient en comprensió lectora han fet reaccionar la Fundació Bofill, que, en un comunicat, veu “urgent” que la Generalitat dugui a terme tot d’accions que comportin una millora de la situació. Entre aquestes, que s’aconsegueixi impulsar la lectura entre l’alumnat més vulnerable durant les vacances d’estiu.

Per la Fundació, algunes d’aquestes mesures haurien de passar per obrir les biblioteques públiques i fer programes específics d’activitats orientats a “la reducció de la pèrdua d’aprenentatges produïda durant l’estiu”, informa l’ACN.

L’entitat alerta que tenir un baix nivell de comprensió lectora dificulta l’adquisició de coneixements i habilitats en altres àrees curriculars, com ara a l’hora d’entendre l’enunciat d’un repte matemàtic, destriar la informació rellevant en un tema o argumentar una opinió sobre un text.

L’informe PIRLS mostra que el nivell lector de l’alumnat català de quart de primària ha empitjorat 15 punts en els darrers 5 anys, uns resultats que situen Catalunya a la cua de l’Estat i d’Europa.

Una altra dada que aporta l’informe és que la diferència entre els resultats dels infants més i menys vulnerables es manté. El PIRLS confirma el que ja van mostrar les proves de competències de sisè de primària: que el percentatge d’alumnes amb un nivell baix de comprensió lectora ha pujat 6 punts més a les escoles de màxima complexitat, fins al 30%.

Segons l’enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu a Catalunya, publicada per l’Aliança Educació 360, només el 41% dels infants de classes baixes accedeixen a activitats d’aprenentatge en temps de vacances.

Per la seva banda, el Departament d’Educació ha avançat el desplegament d’algunes de les mesures previstes en el Pla Nacional del Llibre i la Lectura, aprovat el març del 2022, davant dels mals resultats obtinguts en el PIRLS.

Segons fonts d’Educació recollides per l’ACN, el departament impulsarà una prova pilot en 50 centres el curs vinent per tal de reactivar les biblioteques escolars i tirar endavant diverses accions en comprensió lectora. Sobre els resultats del PIRLS, les mateixes fonts han afirmat que “no sorprenen” perquè les últimes proves de competències bàsiques ja van mostrar aquesta caiguda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.