Economia

L’OCU denuncia la “mala pràctica” de la banca de demanar la declaració de l’IRPF

L’organització de consumidors denuncia davant del Banc d’Espanya les entitats que obtenen dades personals dels clients preservades per la llei

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat davant del Banc d’Espanya el que defineix com a “mala pràctica” per part d’algunes entitats bancàries que demanen als clients la seva declaració de la renda amb la qual obtenen informació personal preservada per la llei de protecció de dades. D’aquesta manera el banc pot conèixer situacions personals com ara l’estat civil o familiar del client, si té alguna discapacitat o si està afiliat a organitzacions o sindicats.

Segons ha indicat l’OCU i ha recollit Efe, ha fet una enquesta entre els seus socis, en què es revela que a un de cada cinc membres el banc li havia demanat dades extra sobre la seva situació financera i a pràcticament la meitat li havia exigit la declaració de l’IRPF.

Els bancs, insisteix l’OCU, abusen d’aquesta informació de forma alarmant, ja que, segons l’enquesta, a alguns dels usuaris que no van proporcionar les seves dades l’entitat els va bloquejar el compte corrent.

El 2020, el Tribunal Suprem va prohibir a la banca exigir als seus treballadors les dades del seu IRPF en processos de verificació d’operacions financeres privades. L’OCU considera que cal reformar la llei per restringir l’accés de les entitats financeres a qualsevol documentació complementària si no està justificada, per exemple, per una sospita d’activitats il·lícites.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.