Política

política

Europa vol una investigació completa del Catalangate

Una inves­ti­gació “com­pleta, justa i efec­tiva” del Cata­lan­gate. Amb 411 vots a favor, 97 en con­tra i 37 abs­ten­ci­ons, l’Euro­cam­bra va donar llum verd ahir a les reco­ma­na­ci­ons ela­bo­ra­des pel comitè que ha abor­dat durant un any i mig els casos d’espi­o­natge com Pega­sus a la Unió Euro­pea. I va tor­nar a rei­te­rar, com ja ho havia fet fa un mes, la neces­si­tat que l’Estat espa­nyol “acla­reixi” l’espi­o­natge a un total de 65 inde­pen­den­tis­tes, inclo­sos en aquest grup fins i tot els 47 no reco­ne­guts pel Cen­tro Naci­o­nal de Inte­li­gen­cia (CNI).

Tot i la poca col·labo­ració que ha mos­trat l’Estat en aquest tema, una trava que també recull l’informe del Par­la­ment Euro­peu, el text insta l’Estat a coo­pe­rar amb els tri­bu­nals per donar una “repa­ració legal” a les vícti­mes i garan­tir que hi hagi inves­ti­ga­ci­ons judi­ci­als “impar­ci­als”, que es facin “sense retard” i amb recur­sos “sufi­ci­ents”. Així, Europa no es ren­deix i insis­teix que l’Estat espa­nyol ha d’arti­cu­lar els meca­nis­mes neces­sa­ris per con­fir­mar tots els espi­o­nat­ges denun­ci­ats. En con­cret, el text diu expres­sa­ment que s’han d’acla­rir “tots els pre­sump­tes casos d’uti­lit­zació de pro­gra­mes espia, fins i tot els 47 casos en què con­ti­nua sense que­dar clar si van ser objec­tius del CNI”.

El text inclou cinc reco­ma­na­ci­ons de l’Euro­cam­bra a les auto­ri­tats espa­nyo­les. A banda de la inves­ti­gació de l’espi­o­natge i la coo­pe­ració amb els tri­bu­nals, els euro­di­pu­tats també dema­nen a l’Estat començar la reforma del marc legal del CNI i sumar l’Euro­pol a les inves­ti­ga­ci­ons perquè aporti la seva “exper­tesa tècnica”.

El docu­ment, però, inclou referències al Cata­lan­gate només en un paràgraf que es limita a expli­car els fets reve­lats. Asse­nyala que, segons Citi­zen­Lab, a l’Estat espa­nyol hi ha hagut dos tipus d’espi­o­natge: un a mem­bres del govern espa­nyol i un altre a l’inde­pen­den­tisme català. En el cas del segon, asse­nyala que les auto­ri­tats espa­nyo­les han reco­ne­gut l’espi­o­natge a 18 per­so­nes, men­tre que hi ha “poca clare­dat” sobre la situ­ació de les 47 res­tants reve­la­des per Citi­zen­Lab.

Manca de coo­pe­ració

L’Euro­cam­bra també es mos­tra “pre­o­cu­pada” per les “reticències” dels estats mem­bres a inves­ti­gar l’espi­o­natge i cons­tata un “lent progrés i manca de trans­parència en les inves­ti­ga­ci­ons judi­ci­als” sobre “l’abús” de pro­gra­mari espia. A més, els euro­di­pu­tats lamen­ten la manca de coo­pe­ració tant dels governs dels estats com del Con­sell i la Comissió Euro­pea. “Ni els estats mem­bres ni el Con­sell ni la Comissió sem­blen estar interes­sats a maxi­mit­zar els esforços per inves­ti­gar com­ple­ta­ment l’abús en l’espi­o­natge”, cri­ti­quen.

En la votació, però, els euro­di­pu­tats van rebut­jar l’aposta per una moratòria en l’ús de pro­gra­mes espia men­tre s’esta­bleix una regu­lació, com va lamen­tar ERC, que va adme­tre també que les esme­nes del PSOE, el PP, Cs i Vox havien “aigua­lit” les reco­ma­na­ci­ons. En tot cas, el Par­la­ment Euro­peu no pot obli­gar ni garan­tir que el govern espa­nyol, efec­ti­va­ment, acabi duent a terme la inves­ti­gació i la resta de reco­ma­na­ci­ons. I, de fet, la comissió Pega­sus s’ha quei­xat que cap dels estats ha faci­li­tat tota la infor­mació reque­rida.

LA XIFRA

65
independentistes
han estat espiats, segons la UE, que inclou els 47 no reconeguts pel CNI.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.