Societat

Un terç de les 4.279 consultes al Servei Telemàtic d’Atenció a la Víctima del Delicte és per violència de gènere

Tres de cada quatre a utilitzar-lo durant el 2022 van ser dones i el 68% de nacionalitat espanyola amb un perfil entre els 18 i els 55 anys

El 18% de les rebudes van ser per delictes contra la propietat

Gairebé un terç de les 4.279 consultes al Servei Telemàtic d’Atenció a la Víctima del Delicte (SIOVD) rebudes el 2022 estan relacionades amb delictes de violència de gènere, concretament el 30% de les sol·licituds rebudes el 2022 són en aquest àmbit. El segon motiu més freqüent són els delictes contra la propietat, amb un 18% de les consultes, seguit de les agressions sexuals (8,32%), la violència domèstica (7,74%), les agressions físiques (5,59%), les estafes (5,53%) i les amenaces (2,62%).

Del total de consultes les quals 3.738 eren trucades i 541, correus electrònics. Un 68% dels usuaris del servei són dones de nacionalitat espanyola i d’entre 18 i 50 anys en el 55% dels casos.

Segons el balanç publicat per aquest servei, la majoria de les consultes són per saber a quins serveis d’assistència o de suport es poden adreçar les víctimes. En aquest sentit, un 54% (2.026) de les persones que truquen volen informar-se sobre quin centre sanitari han d’anar, quina és la comissaria de policia més propera o quins són els serveis socials que tenen a l’abast.

El segon motiu de la consulta, i que arriba al 26% dels casos, és per saber on interposar una denúncia, mentre que les peticions de dades de contacte dels òrgans judicials arriben al 5,3%. La segueixen la petició d’informació relativa als serveis d’orientació jurídica, que equival al 5% del total de les sol·licituds, i les consultes relacionades amb l’assessorament i la defensa jurídica dels procediments judicials que els usuaris tenen en curs, que representa el 4,7%.

El Servei Telemàtic d’Atenció a la Víctima del Delicte atén de manera gratuïta de dilluns a divendres des de les vuit del matí fins a les deu de la nit en sis llengües i està adjudicat a la Creu Roja des del centre de coordinació de Barcelona amb la intenció de descongestionar els altres serveis d’atenció directa. Precisament el servei complementa la tasca que fan les sis oficines d’atenció a la víctima del delicte del Departament de Justícia, Drets i Memòria. Els interessats poden posar-s’hi en contacte trucant al 900 12 18 84 o a través del correu electrònic [email protected].

El servei es va posar en funcionament a principis del 2017 i aleshores el van utilitzar 577 persones, i ja quedava clar que qui més l’utilitzava eren les dones en el 69% dels casos i amb un perfil d’entre 31 i 50 anys (46%).

Suport emocional creix

El govern ha detectat que el nombre de persones que han necessitat suport emocional i acompanyament psicològic ha crescut un 4% respecte al balanç publicat l’any 2021, arribant a les 565 peticions, el que equival a un 15% del total de sol·licituds rebudes. L’objectiu de l’actuació és reduir l’excés d’ansietat, rebaixar la intensitat de la situació emocional que està vivint la víctima i oferir escolta i comprensió quan està en una situació de crisi. El 82% de les persones que reben aquesta mena de suport són dones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.