Política

Medi Ambient

El repte dels residus

Turquia, l’abocador d’Europa

La Unió Europea és, des del 2020, la principal exportadora de plàstics al país

Les condicions laborals i les conseqüències sanitàries a les plantes de reciclatge són dures

Les feines les assumeixen majoritàriament els immigrants i els refugiats

L’estat euroasiàtic és un dels més contaminats de tota la regió mediterrània

“A dins dels contenidors hi van plàstics contaminats però, si ningú no obre el contenidor, no se sap”

Després de comprar en un reconegut supermercat a la Gran Bretanya, llença al contenidor groc la bossa on ha posat els productes. Dos mesos després, aquesta mateixa bossa està apilada amb moltes més deixalles en una zona industrial d’Adana, al sud de Turquia, havent viatjat 3.200 quilòmetres. Ha passat pels Països Baixos, Alemanya i Polònia, ha acabat en un vaixell i ha desembocat al port de Mersin, un dels més grans del país. Fa un any Bloomberg publicava aquesta història després de rastrejar el viatge de la bossa amb un sistema de seguiment.

Des del 2020, Turquia s’ha convertit en el país que més plàstic importa de la Unió Europea, amb 13,7 milions de tones. Per sota hi ha l’Índia, amb 2,9 milions, segons les dades d’Eurostat. En els últims setze anys les importacions de residus plàstics a Turquia s’han multiplicat per setze. El motiu principal són les restriccions que han posat altres països com la Xina, que va limitar la importació de plàstics a partir del 2018. Des de llavors, i de manera exponencial, Turquia s’ha convertit en l’opció principal per la seva situació geogràfica, entre Europa i Àsia.

Fa més de 25 anys que la UE transporta els seus plàstics a països on hi ha menys infraestructures: “Haurien de deixar d’enviar les seves deixalles als països menys desenvolupats. I els demano que segueixin el principi que qui contamina paga”, argumenta Gozde Sevinc, responsable del desenvolupament de projectes del Mediterrani de Greenpeace.

Els residus plàstics majoritàriament es dipositen a Adana i a Istanbul, on hi ha companyies de reciclatge que els netegen i els transformen i manipulen segons el tipus de material. Tot i que sobre el paper tots els plàstics que s’importen són reciclables, no sempre és així, perquè hi ha una quantitat gran que no es pot tractar, explica Sedat Gundogdu, professor de la Universitat de Çukurova especialitzat en microplàstics: “El problema és que a dins dels contenidors hi van plàstics contaminats però, si ningú no obre el contenidor ni ho controla, no se sap.”

Després que Greenpeace Turquia fes una recollida de firmes per demanar la prohibició de la importació de plàstics, el maig del 2021, es va aconseguir aplicar una limitació, sobretot del polietilè. El juliol del mateix any aquesta mesura es va modificar a causa de les pressions del sector del reciclatge del país: “Es va canviar introduint el terme de reciclabilitat, que és molt ambigu perquè no hi ha uns paràmetres concrets que determinin què és reciclable i què no ho és”, precisa Gundogdu.

El sector del reciclatge aporta una inversió econòmica molt gran a Turquia, atès que el negoci, com que és amb la Unió Europea, es liquida amb euros. El govern també dona suport als comerciants. Per als treballadors les condicions no són tan bones, tant en l’àmbit laboral com de la salut. Gozde Sevinc, de Greenpeace Turquia, denuncia les conseqüències sanitàries que pot provocar la contaminació que genera el tractament dels plàstics: “En mostres de terra i de cendres que vam agafar en zones d’Adana, on hi ha plàstic il·legal importat, vam detectar nivells molt alts de dioxina i furan. Aquestes substàncies químiques estan associades a efectes sobre la salut, com lesions cutànies, supressió hormonal i del sistema immunitari, toxicitat fetal i el desenvolupament de tumors.”

En l’àmbit laboral, les condicions dures del treball –físic, a l’exterior i amb riscos de salut– i les condicions econòmiques –encara que sigui un negoci rendible, el país està immers en una crisi econòmica– provoquen que sigui una feina temporal i precària: “Els immigrants i refugiats representen un nombre desproporcionadament alt de treballadors a les instal·lacions de reciclatge, perquè aquestes feines són possibles per a persones que no parlen turc, hi tenen poques barreres d’accés i molt sovint formen part de l’economia informal”, apunta l’organització Human Right Watch a l’informe És com si ens estiguessin enverinant. En el mateix document assenyalen que algunes de les persones entrevistades per a l’informe eren menors d’edat, fins als nou anys.

Més enllà de les conseqüències per als treballadors i veïns, l’impacte mediambiental també és visible: Turquia és un dels països més contaminats del mar Mediterrani, i quatre dels rius que es consideren més afectats de la regió són al país. Un dels motius és que moltes companyies de reciclatge se situen al costat de les riberes i contaminen les aigües amb microplàstics.

Per fer front a la gestió dels residus, el govern turc ha implantat el pla nacional Residus Zero, els resultats del qual encara no són visibles. Una de les grans limitacions és la manca de vinculació jurídica de les polítiques, que es converteixen en recomanacions. De totes maneres, les accions del govern actual de Recep Tayyip Erdogan no es caracteritzen per la sensibilitat ecologista, assenyalen des de KOS, el Moviment de Defensa dels Boscos del Nord: “Vam néixer com un moviment de protesta davant la construcció dels tres megaprojectes d’Erdogan: el tercer pont que travessa l’estret del Bòsfor, el nou aeroport d’Istanbul i el canal d’Istanbul, un possible canal artificial comercial.” Només pel projecte del tercer aeroport es van talar tretze milions d’arbres, i pel nou canal d’Istanbul es calcula que se n’eliminaran 200 milions.

16
cops
més residus plàstics s’han importat a Turquia en els setze darrers anys.

Treballadors del paper utilitzat

Anna Montraveta

Cada dia, a les sis de la tarda, la Yasemin s’espera al carrer dels esmorzars de Besiktas, a Istanbul, perquè els restaurants que tanquen a aquella hora li donen totes les capses de cartró que els porten els proveïdors. Treballa com a recicladora de les 10 del matí a la 1 de la nit des dels 16 anys, i ara en té 35. Agafa el cartró dels contenidors –tots són grisos perquè no hi ha fraccionament de les deixalles– dels restaurants i supermercats i els posa en una bossa amb rodes que carrega durant tot el dia.

Quan acaba la jornada els porta a un magatzem. Els hi paguen al quilo. Des d’allà ho venen a empreses de reciclatge. La seva mare també feia aquesta feina. La Yasemin normalment treballa amb una altra recicladora. Les dues van acompanyades pels seus fills: cada una en té dos, en els dos casos un de menys d’un any que encara va amb cotxet. “El que m’agrada més de la feina és arribar a casa i asseure’m”, diu.

Hi ha més de mig milió de persones a Turquia que fan la mateixa feina que la Yasemin. Ella es dedica tot l’any a això, però per a molts –sobretot nois joves de l’est del país– és una feina temporal. A Turquia els recicladors són un dels actors més importants de l’economia informal del carrer, atès que al país és il·legal agafar deixalles dels contenidors, perquè es considera que són propietat de l’ajuntament.

La majoria d’aquestes organitzacions són clandestines, però d’altres han intentat demanar una llicència i no han obtingut resposta. Els treballadors s’organitzen a través de l’Associació de Treballadors del Reciclatge, molt activa a les xarxes socials, on, per defensar els seus drets, critiquen l’estigmatització de la professió i denuncien les detencions.

L’última lluita dels treballadors s’està dirigint contra el projecte del govern Zero Residus, que marca que els llocs que rebin un certificat puguin vendre els propis residus. L’associació va publicar un comunicat de premsa demanant col·laboració als comerços i empreses per poder mantenir la seva feina: “Aspirem a recollir els residus que es generin en origen. Volem recollir les deixalles que donin les institucions i organitzacions als seus districtes i barris amb un sentit de solidaritat social.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.