Medi ambient

Regne Unit

Sunak fa marxa enrere en les polítiques contra la crisi climàtica

El primer ministre britànic anuncia l’ajornament del final dels vehicles de combustió i revoca el veto a noves prospeccions d’hidrocarburs a la mar del nord

El polític conservador reivindica que el Regne Unit continuarà sent un “líder global” en la reducció d’emissions

Els vehicles amb motor de combustió continuaran a la venda almenys cinc anys més al Regne Unit.

El primer ministre britànic, Rishi Sunak, ha anunciat aquest dimecres un “nou enfocament” en la política contra el canvi climàtic. En una conferència pronunciada aquesta tarda a la seva residència oficial, el polític conservador ha apostat per una postura “més pragmàtica, proporcionada i realista per arribar a complir el zero net [d’emissions], que alleugi les càrregues sobre les persones treballadores”.

El nou full de ruta inclou ajornar del 2030 al 2035 la prohibició dels nous vehicles de benzina o dièsel i també donarà “molt més temps” per canviar les calderes de gas a les llars. Sunak també ha anunciat que no vetarà noves prospeccions de petroli i gas a la mar del Nord amb l’argument que això deixaria el Regne Unit més “depenent d’energia cara importada de dictadors estrangers” com [el president rus, Vladímir] Putin”.

Entre les mesures que queden aparcades són els plans per impulsar l’ús de cotxes compartits, de reciclatge i també el projecte per obligar els llogadors a renovar les seves propietats perquè compleixen determinats criteris energètics, que estava previst per al 2028.

El premier ha descartat qualsevol impost per desincentivar els viatges en avió o mesures per canviar la “dieta” dels ciutadans amb “taxes sobre la carn” que perjudiquin els grangers britànics.

Segons ell, al debat per assolir el zero net d’emissions el 2050 s’hi havien introduït una “sèrie de propostes preocupants” i ha garantit que sota el seu govern “no passaran”. Sunak ha assegurat categòricament que malgrat aquesta marxa enrere el Regne Unit complirà els acord internacionals, “inclosos els compromisos clau fets a París i Glasgow per limitar l’escalfament global a 1,5 ºC”. En aquest sentit, ha reivindicat que el país continuarà sent un “líder global” en objectius mediambientals i ha recordat que ha estat el membre del G7 el que més ràpidament ha reduït les seves emissions, “gairebé el 50 % des de 1990”. “França [ha reduït] un 22 %, Estats Units no ha canviat i la Xina ha augmentat un 300 %” les emissions, ha reblat.

En aquest sentit, ha considerat que no és “correcte” que els ciutadans britànics “hagin de sacrificar més que els altres”. “Si continuem per aquest matí, correm el perill de perdre el consentiment dels ciutadans”, ha alertat.

El Partit Laborista, el principal de l’oposició i favorit a les enquestes per a les eleccions de l’any vient, ha criticat l’anunci de Sunak, que ha titllat d’“acte de debilitat d’un primer ministre desesperat i sense rumb”. Segons el portaveu climàtic laborista, Ed Miliband, la decisió del primer ministre respon a una “minoria del seu partit” i suposarà un cost de “milers de milions a les famílies i malmetrà la confiança dels inversors”.

El canvi de política també ha estat criticat des de les files del Partit Conservador. L’ex-primer ministre Boris Johnson, autor de diverses de les iniciatives revocades o posposades.

També han criticat Sunak organitzacions ecologistes com Greenpeace, que ha acusat Sunak de perpetrar una “estafa gegant” i donar “prioritat als seus companys del petroli i el gas”. El director executiu de l’ONG al Regne Unit, Will McCallum, ha augurat que l’intent de “dividir el país per esgarrapar alguns pocs vots pot acabar dividint el seu propi partit i fer-li perdre vots”.

El cop de timó de Sunak tampoc ha agradat a part de la indústria automobilística, que ha demanat “claredat” i “certeses” en la regulació ambiental. El fabricant nord-americà Ford ha lamentat que endarrerir cinc anys el vet als motors de combustió pot perjudicar les inversions que ja ha fet per preparar el canvi del 2030.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.