Reformes en la recuperació de l’IVA de clients impagats
Lleal Tulsà Assessors. Aquest any 2023 s’han fet canvis significatius que beneficien les empreses i professionals amb clients morosos que tenen factures pendents de pagar. S’han millorat els procediments per recuperar l’IVA, ampliant els terminis i flexibilitzant les formes de reclamar el pagament.
Però abans d’explicar la mesura, vegem com anava fins ara. Durant el 2022, per recuperar l’IVA d’impagats, l’AEAT exigia complir diversos requisits, com ara que haguessin passat sis mesos des de la data de venda (o un any, per a les empreses que facturen més de 6 milions d’euros) i, a més, que s’hagués reclamat el deute judicialment o mitjançant requeriment notarial.
Addicionalment, les rectificacions de les factures impagades i altres tràmits havien de realitzar-se en els tres mesos següents al termini de sis mesos o un any, segons correspongués. Finalment, només es podia recuperar l’IVA d’impagats de factures de més de 300 euros (IVA exclòs) si el client no era un empresari o un professional.
Així doncs, amb l’entrada del 2023, s’han produït canvis significatius en aquesta àrea. Els expliquem.
El termini per dur a terme els tràmits de recuperació de l’IVA s’ha ampliat de tres a sis mesos. A l’hora de reclamar els imports impagats als clients, a més de la via judicial o el requeriment notarial, ara es pot demanar el pagament per qualsevol altre mitjà que acrediti la reclamació (com un burofax), simplificant el procés i estalviant diners en despeses legals d’advocats i notaris.
Finalment, el límit mínim per rectificar les factures impagades quan el client no és empresari s’ha reduït a 50 euros.
Val a dir, però, que en els casos de les empreses que facturin més de 6.101.121,04 euros a l’any, disposen d’un any per reclamar l’IVA d’una factura impagada en lloc de sis mesos.
És important destacar que aquests canvis afecten tant les operacions realitzades a partir del 2023 com les realitzades anteriorment que encara estiguin pendents de rectificació.
A més, cal tenir en compte aquests canvis i revisar els procediments en curs per assegurar-se de complir els nous terminis i requisits. Per exemple, si una empresa va prestar un servei el 10 de maig del 2022 i no es va pagar, l’empresa tindrà sis mesos a partir del 10 de novembre del 2022 per rectificar la factura i dur a terme la resta de tràmits.
Les reformes en la recuperació de l’IVA ofereixen més flexibilitat i temps per a les empreses i professionals que han d’enfrontar clients morosos. Aquests canvis simplifiquen els procediments i redueixen els costos legals, a més de ser beneficiosos amb nous terminis i límits.
Creiem que aquesta adaptació a les noves regulacions és essencial per garantir una gestió financera efectiva i assegurar que les empreses puguin recuperar l’IVA d’una manera eficient i sense obstacles.