Educació

educació

Millor en matemàtiques i pitjor en llengua catalana

Millora en matemàtiques i anglès, però notes encara a la baixa en català i castellà. Aquesta és la principal conclusió dels resultats de les proves de competències bàsiques que van fer el curs passat tots els alumnes de sisè de primària i quart d’ESO i que ahir va fer públics el Departament d’Educació. Uns resultats que, si bé no satisfan els responsables de la conselleria, sí que permeten considerar que s’ha trencat la tendència a la baixa de l’etapa posterior a la pandèmia i que la situació, encara que lleugerament, comença a millorar. Així ho van destacar el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, i el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega. Garcia Plata va assegurar: “El Departament valora el fet que puguem revertir la tendència a la baixa en l’avaluació de competències, però són uns resultats que no ens satisfan i que hem de millorar.”

La nota mitjana en acabar primària ha estat de 72,7 punts sobre 100 en català, 72,1 en castellà, 77,8 en anglès, 73,6 en matemàtiques i 71,6 en medi natural. Els resultats de les proves del 2022 van ser de 72,5 punts en llengua catalana, 74 en llengua castellana, 76,9 en anglesa, 71,1 en matemàtiques i 72,8 en medi natural. Les competències lingüístiques en català i castellà es mantenen pràcticament igual o pitjor, mentre que milloren les d’anglès i matemàtiques i retrocedeix la de medi natural. I són en global resultats més baixos que abans de la pandèmia de la covid.

Més baixos en 10 anys

Pel que fa a quart d’ESO, els resultats en català i castellà són els més baixos dels últims 10 anys: 72,3 en el cas del català –l’any passat va ser 74,1– i 71,6 pel que fa al castellà –75,2 el 2022. Remunten en canvi la resta: 73,9 els resultats d’anglès –68,4 el 2022–, 62,3 en matemàtiques –61,1 l’any passat– i 68,7 la competència cientificotecnològica –63,6 el 2022. Si es desglossen les competències, criden l’atenció els 65,2 punts de mitjana en expressió escrita tant en català com en castellà, entre 11 i 12 punts percentuals per sota de la comprensió lectora.

Tant Garcia Plata com Vega van explicar que “les competències actives”, en referència a l’expressió escrita, solen puntuar menys que les passives, però que estan interrelacionades. “Per tenir una bona expressió escrita cal tenir una bona comprensió lectora”, segons Garcia Plata. Una de les competències en què més s’ha notat l’impacte de la pandèmia degut a l’important paper que juguen les famílies en l’activitat lectora. “S’ha de millorar notablement la lectura”, segons Garcia Plata, sobretot a l’inici de l’escolarització, perquè és una competència transversal que condiciona el resultat de moltes altres.

Tot i no ser els resultats que el Departament voldria, Vega va remarcar que els centres han progressat “en bloc”, fet que, segons va dir, és una mostra que el sistema educatiu és “equitatiu”. Això es nota en la millora dels resultats dels centres amb complexitat. A sisè de primària s’han millorat resultats als centres de complexitat més alta. És una circumstància que ja es va donar el curs passat, però que enguany ha estat encara més marcada. A quart d’ESO, la diferència de puntuació entre complexitat alta i baixa disminueix o es manté en llengua anglesa i competència matemàtica, les competències que avancen globalment.

Garcia Plata i Vega van destacar que Catalunya és dels pocs països que han publicat les dades senceres d’avaluació del sistema i, en els que ho han fet, es nota una baixada relacionada amb el tancament de les escoles el 2020 que es reverteix lentament.

http://www.elpuntavui.cat/societat/article/16-educacio/2343012-millora-lleugerament-el-resultat-de-les-proves-de-competencies-basiques.html?cca=3

2343012



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.