Dues de cada tres llars d’infants detecten retards en l’aprenentatge dels nens per l’ús de pantalles
Ll’Associació Catalana de Llars d’Infants presenta els resultats d’una enquesta i alerta dels perjudicis que l’abús de mòbils i tablets té pel desenvolupament dels infants
Dues de cada tres llars d’infants detecta un retard global en el desenvolupament dels infants a causa de la sobreexposició a les pantalles. És el principal resultat d’una enquesta difosa entre els més d’un centenar de centres educatius privats adherits a l’Associació Catalana de Llars d’Infants. Els resultats de la mostra conclouen que gairebé el 75% dels centres admeten un retard en l’aprenentatge del llenguatge com el principal aspecte de desenvolupament afectat, seguit per les dificultats per menjar (46%) i per l’aïllament social (42%). També, més del 30% identifiquen problemes a l’hora d’establir vincles relacionals amb el professorat o altres infants, dificultat per agafar el son i retard en el desenvolupament psicomotriu.
Davant d’aquesta problemàtica creixent, l’Associació Catalana de Llars d’Infants fa una crida a “protegir” els infants de les pantalles i recorda la importància que a l’etapa dels 0 als 3 anys es donin les condicions adients perquè l’infant tingui “un creixement maduratiu correcte”. “Només així facilitarem que aquests nens i nenes se sentin segurs en un moment quan comencen a explorar el seu entorn”, afirmen.
Rut Baqués, portaveu de l’associació, destaca que han observat, a més, que els infants que fan un ús excessiu dels dispositius mostren una tolerància més baixa a la frustració. Segons la professional, els petits viuen situacions en el seu dia a dia que no els agraden i que no satisfan la necessitat de rapidesa a la qual han acostumat el seu cervell amb les pantalles.
Un altre punt que posa de manifest l’enquesta és que el 65% de les llars enquestades asseguren haver tingut famílies on el pediatre els ha recomanat portar el seu fill a un centre educatiu després d’observar aspectes alarmants en seu el desenvolupament cognitiu o psicomotriu.
Segons l’associació, l’aprenentatge presencial, el fet d’exercitar les seves capacitats motrius, cognitives i afectives, ha de passar per davant del digital i cal que les famílies actuïn en la mateixa per assegurar un desenvolupament saludable de l’infant.