Societat

El canvi de la Llei de Carreteres que ha de desbloquejar la B-40, en poques setmanes

El ministeri de Transports ultima la modificació de la normativa a través d’un Reial Decret Llei per poder tramitar el conveni

S’aplicarà la fórmula d’encàrrec de gestió perquè la Generalitat s’encarregui de construir la Ronda Nord

El minis­teri de Trans­ports ultima la modi­fi­cació de la llei de Car­re­te­res que ha de per­me­tre des­blo­que­jar la tra­mi­tació del con­veni per començar a fer rea­li­tat la B-40 o Ronda Nord, un nou tram de poc més de sis quilòmetres que con­nec­tarà Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar del Vallès. Segons diver­ses fonts con­sul­ta­des per Efe, la modi­fi­cació legis­la­tiva, que es farà a través d’un Reial Decret Llei, podria ser una rea­li­tat en les pròximes set­ma­nes, tot i que des del govern espa­nyol s’evita con­cre­tar ter­mi­nis.

Un cop apro­vats els can­vis a la nor­ma­tiva, es podrà “apli­car la fórmula d’encàrrec de gestió perquè la Gene­ra­li­tat s’encar­re­gui de cons­truir la Ronda Nord”, és a dir, l’Estat finançarà les obres i l’admi­nis­tració cata­lana s’encar­re­garà d’exe­cu­tar-les. De fet, aquesta ha estat la prin­ci­pal difi­cul­tat per poder des­blo­que­jar el con­veni. ja que l’equip jurídic del minis­teri ha con­si­de­rat que l’encàrrec de gestió es pot apli­car en obres fer­roviàries, però no viàries.

Per això cal intro­duir una modi­fi­cació de la Llei de Car­re­te­res per asse­gu­rar la lega­li­tat d’encàrrec per gestió en el cas de la Ronda Nord. Ja es va fer una cosa sem­blant a la llei de Pres­su­pos­tos Gene­rals de l’Estat del 2023 per poder exe­cu­tar actu­a­ci­ons a l’AP2 i AP7 i a l’Eix Piri­nenc (la N-260), dos pro­to­cols més que encara s’han de tra­duir en con­ve­nis. De fet, la Ronda Nord for­mava part d’aquest paquet de mesu­res mit­jançant les quals la Gene­ra­li­tat havia de rebre 914 mili­ons per a enco­ma­nes de gestió, que també con­tem­plava la cons­trucció de dos inter­can­vi­a­dors fer­ro­vi­a­ris la línia del Metro del Vallès dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC) i l’R8 de Roda­lies Renfe a Vol­pe­lle­res i l’Hos­pi­tal Gene­ral, dos con­ve­nis que ja han estat apro­vats pel govern pre­ci­sa­ment aquest dimarts pas­sat.

El pacte polític sobre aquesta futura ronda al Vallès ja es va sege­llar el 7 de juliol pas­sat, després de mesos de nego­ci­a­ci­ons. En aquell moment es va sig­nar un pro­to­col (un docu­ment d’inten­ci­ons polítiques) que s’ha de tra­duir en con­veni (que dona lloc a la tra­mi­tació admi­nis­tra­tiva). Aquest pro­to­col fixava un màxim de qua­tre mesos per a la sig­na­tura del con­veni, un ter­mini ja superat. Això se suma al fet que el pacte entre ERC i el PSC asse­nya­lava que el con­veni s’havia de tan­car durant el pri­mer tri­mes­tre de l’any, de manera que el retard en la qüestió és con­si­de­ra­ble.

A més, la sig­na­tura del con­veni és una de les exigències dels soci­a­lis­tes cata­lans per començar a par­lar sobre els comp­tes del 2024, ja que ERC sem­pre s’havia opo­sat al pro­jecte, però ho va aca­bar accep­tant a canvi del suport del PSC al comp­tes del govern. Segons els soci­a­lis­tes qui “més pegues ha posat a la sig­na­tura és el govern d’ERC”, per això inclo­uen el con­veni com a con­dició per a nego­ciar els pres­su­pos­tos de l’exe­cu­tiu de Pere Ara­gonès. Així ho va expli­car dimarts la por­ta­veu del PSC al Par­la­ment, Alícia Romero.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.