Política

Mar Roig

Sánchez matisa l’oposició a participar en la coalició naval

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha afirmat aquest dimecres que està “obert i disposat” a participar en una coalició internacional per protegir el transport naval al Mar Roig, però ha considerat que l’actual missió Atalanta de la Unió Europea (UE) no és l’instrument adequat per fer-ho.

En declaracions després del darrer Consell de Ministres de l’any, Sánchez ha assegurat que “no s’oposa a crear una altra operació al Mar Roig”. No obstant això, ha demanat que el dispositiu per protegir els vaixells comercials dels atacs dels rebels houthis del Iemen sigui “específic” i no sota el “paraigües” de l’Atalanta. I és que segons ell, aquest operatiu per lluitar contra la pirateria a l’Índic “no té les característiques, ni la naturalesa” de la intervenció que cal ara. “La situació és completament diferent; no té res a veure una operació amb l’altra”, ha insistit hores abans viatjar a l’Iraq. Sánchez ha subratllat que el compromís de l’Estat amb l’OTAN i la UE és “total i absolut” i que és el país europeu que participa a més operacions a l’estranger. “Tenim més de 3.000 soldats desplegats en diferents operacions al món”, ha recordat.

Impacte en el tranport marítim

Els atacs amb drons i míssils a vaixells comercials israelians o amb origen o destinació cap a aquest país per part dels houthis han portat algunes de les principals navilieres mundials a suspendre les seves operacions al Mar Roig, pas obligat cap al canal de Suez. Algunes companyies han buscat rutes alternatives, com la circumnavegació d’Àfrica, que afegeixen dies de viatge i costos al transport i pertorben la cadena de subministraments global. El bloqueig amenaça amb afectar especialment països importadors de petroli i gas, com l’Estat espanyol, ja que la principal ruta de proveïment d’aquestes matèries passa pel canal de Suez.

La naviliera Maersk ha programat avui per a les properes setmanes les rutes de rutes de diversos dels seus mercants per aquest corredor marítim, després d’anunciar diumenge que tenia la intenció de reprendre el trànsit a la zona després la formació d’una coalició internacional contra els atacs marítims. La companyia danesa va ser una de les primeres que va desviar la navegació cap Àfrica després de l’atac que va patir el Maersk Gibraltar el 15 de desembre a l’estret de Bab al Mandeb.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.