Educació

educació

La segregació escolar s’ha reduït un 20% a Catalunya i un 35% dins els municipis

La Síndica de Greuges presenta l’últim estudi en la vuitena reunió de la Comissió de Seguiment de l’acord que es fa al Parlament

El pacte contra la segregació escolar signat l’any 2019 ha permès reduir un 20% els nivells a tota Catalunya i més d’un 35% en els municipis. Aquesta és una de les principals conclusions del darrer estudi elaborat pel Síndic de Greuges, que valora les mesures adoptades a partir de l’acord signat entre Educació, administracions locals i membres de la comunitat educativa i de l’arc parlamentari. Ho ha dit la síndica, Esther Giménez-Salinas, segons ha recollit l’ACN, en l’acte d’obertura de la vuitena reunió de la Comissió de Seguiment de l’acord. La síndica ha valorat positivament la feina feta però ha destacat la necessitat d’ampliar l’abast d’aquesta estratègia per combatre també la segregació que es dona dins dels propis centres.

Esther Giménez-Salinas, ha assegurat que la segregació escolar “té un fort arrelament social i una elevada capacitat de reproducció al llarg del temps”. Ha destacat la feina que el pacte ha permès dur a terme fins ara, però ha considerat que hi ha alguns aspectes que cal seguir treballant.

En aquest sentit, s’ha referit al “problema estructural del racisme” i ha valorat que per assolir la integració de les persones nouvingudes el primer pas és garantir-los una bona formació. Ha assegurat que l’escola juga un paper clau i fonamental perquè “l’ascensor social” funcioni de la forma adequada. Així, ha recordat que actualment Catalunya té 1,4 milions d’alumnes, el 40% dels quals són estrangers.

“Hem de treballar a fons la segregació, el racisme i també el que significa l’ascensor social”, ha apuntat la síndica que ha dit que per combatre el racisme cal reconèixer que hi ha “una desigualtat subjacent amb diferències estructurals i socials”. Per tot plegat, ha considerat, que cal “posar el focus en el conjunt de l’estructura social i no en les persones racialitzades”.

Respecte les conclusions de l’informe, ha subratllat la reducció de la segregació del 20% a tota Catalunya i del 35% a nivell intramunicipal i ha opinat que el pacte i el seu desenvolupament és un “pas endavant molt important”. Tot i això, ha avisat que cal anar més enllà i treballar també “els mecanismes segregadors que es donen a l’interior de cada centre”.

La consellera d’Educació, Anna Simó, ha refermat el compromís del departament en la lluita contra la segregació. Ha assegurat que l’escola és un “servei públic essencial”, i “en situacions extremes, la vulnerabilitat es fa més evident”. Així, ha dit que ara hi ha més alumnes vulnerables que abans de la pandèmia, i els que ja ho eren, encara són més vulnerables. Per això, ha dit que cal destinar més esforços en detectar la vulnerabilitat i lluitar-hi en contra. De fet, en els dos cursos que s’està aplicant el decret d’admissió, s’ha passat de detectar el 7% dels alumnes vulnerables al 24%. Això ha dit, podria millorar encara més a partir del proper març, quan el departament comparteixi les dades amb els ajuntaments sobre l’abandonament escolar d’alumnes concrets.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.