Urbanisme

Acord entre l’executiu i el PSC de Terrassa per revisar 300 actuacions d’urbanisme tàctic a Les Arenes

El ple també aprova mantenir el descompte del 50% de la T-25 als busos urbans que ha arribat al rècord de viatgers amb 14,8 milions, un 19,22% d’increment

Queixa veïnals per l’apujada impositiva

Fins a quatre propostes de resolució per revertir i modificar actuacions de mobilitat i urbanisme tàctic finançades pels Next Generation al barri de Les Arenes, la Grípia i Can Montllor s’havien presentat al ple d’aquest matí a Terrassa –la del govern Tot per Terrassa, Junts i ERC, una del PSC, una de Vox i una PP– i finalment els socialistes i la formació d’ultradreta les han retirat. L’executiu ha aconseguit tenir el suport del PSC i l’abstenció de Vox al seu text i després que el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona, demanés disculpes als veïns i reiterés que en algunes s’havien equivocat. “Dels errors s’aprèn”, ha dit el regidor, assegurant que han detectat “fins a 300 actuacions a revisar”, incloent la retirada de soques d’arbres, que comportaran noves licitacions de projectes i la modificació del pressupost.

El govern terrassenc ha hagut d’escoltar dures crítiques per les actuacions de l’oposició, que també els ha reconegut la valentia per admetre l’error. El regidor del PSC, Javier García, els ha recordat que les actuacions en mobilitat s’han de fer sota “paràmetres tècnics i escoltant la ciutadania” per no crear “un problema on no n’hi havia”, mentre que la regidora del PP, Marta Gimenez, els ha acusat de “torpedinar” el dia a dia de la gent amb les seves actuacions d’urbanisme tàctic que “tenen mania absoluta al vehicle privat”, recordant-los que també han generat queixes i problemes en altres punts de la ciutat com als carrers Arquímedes i Galileu del barri de Ca n’Aurell i també al barri del Poble Nou-Zona Esportiva.

De la seva banda, la portaveu d’ERC, Ona Martínez, ha defensat que algunes actuacions si que havien tingut impacte positiu i , després de fer “autocrítica”, ha recordat a l’oposició que la ciutat no és homogènia, defensant que l’urbanisme tàctic “accelera canvis” i “és bo, ràpid i assequible” perquè té un baix cost i, si no funcionen les actuacions, “són reversibles”.

La portaveu de Junts, Meritxell Lluís, ha retret que es vulguin “criminalitzar” totes les actuacions tàctiques de mobilitat a la ciutat i posar-les “al mateix sac”, ja que moltes han permès millorar l’accessibilitat “ampliant voreres quan el consistori no tenia diners per fer-ho”,. Ha admès, això sí, que a Les Arenes “han provocat l’efecte contrari”.

Bonificacions i rècord de viatgers al bus

Al ple s’ha aprovat prorrogar la tarifa bonificada del títol de transport T-25 al 50% des de l’1 de gener fins al 31 de desembre de 2024. L’Ajuntament complementarà la subvenció estatal del 30% amb un 20% més i, d’aquesta manera, la T-25 continuarà costant 9 euros, en comptes de 18,10 euros. A la sessió també s’ha donat llum verda a la resta de títols propis de Transports Municipals d’Egara (Tmesa). Tots els adquirits entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2024 caducaran el 15 de gener de 2025, mentre que els títols adquirits entre l’1 i el 31 de desembre del 2024 sense estrenar es podran bescanviar per títols del 2025 abonant la diferència entre la tarifa vigent l’1 de gener de 2025.

L’empresa municipal de busos ha registrat un nou rècord durant el 2023 amb un total de 14.809.501 de persones usuàries transportades. Aquesta xifra suposa un increment d’un 19,22% respecte l’any 2022, superant amb un 5,8% l’anterior rècord assolit el 2019 quan es va arribar a la xifra de 13.992.585 viatgers.

La Federació de Veïns critica l'augment d’impostos

El president de la Federació d’Associacions de Veïns de (FAVT), Josep Antoni Sánchez, també ha intervingut al ple per expressar el seu malestar per l’increment impositiu del 3,5% de les taxes i ordenances del 2024, retraient-los que no era justa amb l’increment del cost de la vida i “imposat sense cap procés participatiu”. Sánchez s’ha queixat que no els hagin consultat en el procés de privatització del transport públic, no s’hagi convocat la Taula de Mobilitat o la mala gestió de la neteja a la ciutat i que ara s’hagi de pagar dues taxes per la recollida, una d’elles al consell Comarcal per la gestió dels residus.

La regidora de Serveis Econòmics, Maise Balcells, ha defensat que els increments no eren desorbitats “ni mancats de justificació” i que ja ho han explicat als veïns en diverses ocasions. Ha assegurat que ll’augment impositiu és una de les mesures més difícils de prendre per un govern. Ha admès la voluntat de millorar els processos participatius que ja està en marxa amb reunions amb la FAVT, però ha defensat que no s’ha produït “opacitat ni indiferència com posen de manifest”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.