Societat

Aturar-se a la R1 a Ocata

Aviat farà dos anys que van començar les millores a l’estació del nord del Masnou sense que Renfe concreti quan es reobrirà

Els veïns diuen que el retard és una “vergonya” i es queixen del “deficient” servei que tenen amb l’autobús llançadora

Les obres es van complicar i es va replanificar pels problemes a la construcció del vestíbul soterrat

Els trens de la R1 al Maresme continuen sense aturar-se a Ocata. La remodelació per fer més accessible l’estació situada al nord del Masnou, s’han allargat més del que ningú s’esperava. Sobretot pels veïns d’aquesta zona que aviat farà dos anys que no posen els peus a l’estació que tenen més a prop de casa. Els responsables de Renfe anunciaven durant la última visita d’obres que l’estació obriria portes al gener, però tot i que els treballs a primer cop d’ull sembla que han arribat a la recta final, les promeses no s’han complert i fonts de la companyia ferroviària s’emplacen ara al primer trimestre perquè entri en funcionament, sense concretar-ne una data.

Els veïns del barri d’Ocata en són els primers perjudicats i no s’expliquen que s’acumuli encara més retard d’unes obres eternes que s’han anat complicant a mesura que passaven els mesos d’execució. El 7 de març del 2022, van començar les obres d’un projecte que havia d’estar fet amb 11 mesos. La realitat però ha estat ben diferent i aviat farà dos anys que els usuaris de la R1, la més concorreguda de la xarxa de Rodalies amb 30 mil usuaris cada any, no fan la doble aturada al Masnou. Els problemes tècnics que van sorgir durant l’execució dels fonaments per construir el vestíbul subterrani van obligar a replantejar el projecte.

En aquests dos anys els veïns d’Ocata són els que més en pateixen les conseqüències. “És una vergonya, n’estem farts i sembla que hagin acabat de treballar però encara mantenen ocupat el carril de l’N-II i per tant no es pot dir que està per obrir”, diu resignat el secretari de l’associació de veïns Ocata Activa, Manu Cutilla, que lamenta que les promeses de reobrir al gener no s’han complert. Des de l’entitat veïnal però estan molestos pel “deficient” servei alternatiu dels autobusos llançadora que va posar Renfe per anar des de l’estació del Masnou fins al barri d’Ocata. “No saps mai quan passarà el bus i sense horaris a les parades és una loteria encerta-ho”, diu el portaveu de l’associació que va batallar “durant un any” per aconseguir que la companyia posés un autobús adaptat per les persones amb mobilitat reduïda. Com explica aquest veí a més de l’incompliment d’horaris, no s’han reforçat els torns en hores punta, i això fa que molts veïns que marxen a Barcelona a treballar amb tren decideixin caminar la mitja hora a peu fins a l’estació. “Com a mínim saps que arribes”, diu Cutilla d’un transport públic “nefast” pels qui opten per no agafar el cotxe. El portaveu d’Ocata Activa es critic amb la poca implicació de l’Ajuntament en la defensa del transport urbà, amb altres línies com la C19 a dins del municipi, el C15 que va de Teià fins a l’estació de Masnou i la C10 que circula des de Mataró fins arribar al barri de la Pau, a Barcelona. “No hi ha alternatives amb aquestes línies i el bus llançadora”, lamenta.

Les obres de l’estació d’Ocata es van complicar a l’octubre del 2022 quan es van detectar els problemes causa de la presència d’esculleres i estrats rocosos al subsòl. Els tècnics van considerar necessari tramitar un nou modificat per incloure un mur de protecció. A la visita d’obres, l’octubre passat, els responsables de l’empresa explicaven que la principal dificultat que s’havien trobat havia estat la filtració d’aigua provinent de la capa freàtica, a un nivell molt superior del que s’havia estimat.

Tota l’operativa es va programar de manera que no s’hagués d’interrompre la circulació de trens a la línia ferroviària del Maresme. Els combois però si que circulaven més lents durant la fase que els operaris treballaven a prop de les vies. L’estació amb els ascensors encara precintats manté els accessos tancats a l’espera de posar-se en servei.

La nova estació amb el vestíbul subterrani serà totalment accessible per a les persones amb mobilitat reduïda. Per això s’ha dissenyat un nou pas soterrat per arribar al passeig Marítim i la platja. L’accessibilitat a les andanes es garanteix amb nous ascensors: un quedarà ubicat a la vorera del passeig de Prat de la Riba i els altres dos connectaran el vestíbul de l’estació amb les dues andanes. El camí cap a la platja s’hi podrà arribar des del nou pas soterrat amb una rampa. L’estació obrirà als usuaris amb la instal·lació de nous controls d’accés a les andanes i noves marquesines. També el projecte preveu l’adequació i la millora l’enllumenat i s’hi renoven les instal·lacions de sanejament.

L’actuació que ha portat a terme Renfe ha comptat amb un pressupost de més de 3 milions d’euros d’inversió, emmarcades dins el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030. Aquest pla ‘Transformem Rodalies’ preveu programes per millorar la fiabilitat del servei, la informació i l’atenció al client; augmentar la capacitat i les prestacions de la xarxa ferroviària, incrementar el confort i l’accessibilitat de trens i estacions.

11
Els mesos previstos per executar l’obra per millorar l’accessibilitat de l’estació
30.000
Els usuaris
que cada any agafen la línia R1, la més concorreguda de la xarxa de Rodalies
3
Els milions
d’euros que ha costat el projecte que s’havia d’executar inicialment en 11 mesos


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.