Política

Guerra a Gaza

Estats Units presenta una resolució a l’ONU que demana un “alto el foc immediat”

El Consell de Seguretat votarà la proposta divendres

El secre­tari d’Estat nord-ame­ricà, Antony Blinken, ha con­fir­mat aquest dijous que els Estats Units (EUA) han pre­sen­tat al Con­sell de Segu­re­tat de les Naci­ons Uni­des (ONU) una reso­lució en la que per pri­mera vegada dema­nen un “alto el foc imme­diat” a la Franja de Gaza.

Blinken ho ha anun­ciat durant una entre­vista amb el canal sau­dita Al Hadath, en la que ha rei­te­rat el suport de Was­hing­ton a Israel i al seu “dret a defen­sar-se, per evi­tar que mai més es torni a repe­tir un 7 d’octu­bre”. Però ha afe­git que també “és impres­cin­di­ble” pro­te­gir els civils “que estan en perill i patei­xen tan ter­ri­ble­ment” i pro­por­ci­o­nar’ls-hi ajuda huma­nitària.

El cap de la diplomàcia dels EUA ha subrat­llat que aquest alto el foc ani­ria “vin­cu­lat amb l’alli­be­ra­ment dels ostat­ges” en mans de Hamàs. Però aquest punt ja no apa­reix a l’última versió del text com una con­dició prèvia, com sor­tia als pri­mers esbor­ranys.

Durant més d’un mes han cir­cu­lat fins a sis ver­si­ons dife­rents de la reso­lució fins arri­bar al que sem­bla un text de con­sens. Queda per veure si la pro­posta acon­se­gueix el suport de nou països del Con­sell de Segu­re­tat i cap dels cinc mem­bres per­ma­nents la veti, les dues con­di­ci­ons necessàries per apro­var qual­se­vol reso­lució. “Espe­rem que molts països hi donin suport”, ha desit­jat Blinken.

El por­ta­veu de la missió dels EUA a l’ONU, Nate Evans, ha avançat en decla­ra­ci­ons a la CNN que la reso­lució se sot­metrà demà a la votació del Con­sell de Segu­re­tat.

El paràgraf clau del text de Was­hing­ton asse­nyala que és “impe­ra­tiu un alto el foc imme­diat i sos­tin­gut per pro­te­gir els civils de totes dues parts, per­me­tre el lliu­ra­ment d’assistència huma­nitària essen­cial, alleu­jar el pati­ment humà (...) i fer cos­tat als esforços diplomàtics per garan­tir l’alto el foc en con­nexió amb l’alli­be­ra­ment de tots els ostat­ges”, segons recull l’agència Efe.

Was­hing­ton s’ha opo­sat a tres reso­lu­ci­ons prèvies d’altres països que també dema­na­ven un alto el foc imme­diat. La diplomàcia nord-ame­ri­cana va cri­ti­car detalls com que no reco­llien el dret d’Israel a defen­sar-se o que no con­dem­na­ven Hamàs com a orga­nit­zació “ter­ro­rista”. També va argu­men­tar que un alto el foc per­me­tria el rear­ma­ment del grup isla­mista palestí hegemònic a Gaza.

En la reso­lució que ara impul­sen, els Estats Units inten­ten obte­nir el suport unànime de tots els mem­bres amb al·lusi­ons explícites a la pro­tecció dels civils, l’accés d’ajuda huma­nitària, l’opo­sició a alte­rar el map de Gaza amb “cor­re­dors de segu­re­tat” i el rebuig al des­plaçament forçós de població civil.

Altres con­cep­tes, com la petició als Estats mem­bres perquè “inten­si­fi­quin els seus esforços per supri­mir el finançament al ter­ro­risme, inclo­ent res­tric­ci­ons al finançament de Hamàs”, tenen més difícil asso­lir el con­sens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.