Educació

Selectivitat

Adeu a les lectures obligatòries

Més de 42.500 estudiants s’examinen fins demà a les proves d’accés a la universitat (PAU)

És l’última edició de la selectivitat en què a català i castellà s’inclouen preguntes sobre lectures de llibres

Els nervis i la pressió de l’alumnat per obtenir el millor resultat s’esvaeixen amb el primer examen

Els nervis previs a l’inici dels exàmens de les proves d’accés a la universitat (PAU), davant la incògnita sobre com aniran i la pressió per obtenir la millor nota possible per entrar als estudis desitjats, es van esvair ahir per a molts a primera hora amb la prova de llengua castellana i literatura que va donar el tret de sortida a tres dies intensos de selectivitat per a 42.535 estudiants. “Ha estat més fàcil del que m’esperava”, asseguraven ahir en Martí i en Roger, de l’institut Premià de Mar. Tots dos van escollir l’opció A de l’examen, una tria que semblava la majoritària entre els estudiants que ahir van fer la prova a la Universitat Pompeu Fabra i que, en sortir, contrastaven les respostes a les preguntes per saber si l’havien encertat.

El d’ahir va ser l’últim examen de les PAU en què s’avaluaven les lectures obligatòries de castellà, que s’han eliminat a partir del curs que ve –també passa a català– per adaptar-se al currículum més competencial fixat en la llei estatal d’educació, la Lomloe. De fet, ahir l’examen de castellà, com també passarà demà amb el de català, ja oferia l’opció d’esquivar les preguntes relacionades amb els dos llibres de lectura obligatòria: Nada, de Carmen Laforet, i La Fundación, d’Antonio Buero Vallejo. Amb tot, la majoria de l’alumnat va preferir respondre almenys una de les preguntes sobre els llibres: “Els hem treballat molt.”

Des que va saltar l’alerta per l’eliminació de les lectures obligatòries a batxillerat, el professorat –i ahir també l’alumnat– ha posat el crit al cel. “Tenim un greu problema de comprensió lectora i ara treuen les propostes de lectura. Abans eren quatre, ara n’hi ha dues i el curs que ve cap”, es queixava la Isabel, professora de llengua castellana a l’institut Quatre Cantons del Poblenou, a Barcelona. Tot i matisar que encara té poca informació, defensa que les lectures obligatòries eren una oportunitat per ajudar els alumnes a “descobrir el plaer per la lectura”. I és que, amb la feina que hi ha a batxillerat, sense les obligatòries “no llegiran”, pronostica. També s’expressen així la Gemma i la Marta, professores de l’institut Premià de Mar, i la Cristina, de l’institut Barri Besòs, que recorden la importància d’ajudar a descobrir clàssics de la literatura entre els estudiants o novel·les de qualitat, fugint d’algunes “modes” de llibres juvenils “en què no hi ha ni una subordinada ni subjuntius”, lamenta la Cristina. També veuen incoherent que hi hagi plans de lectura a l’ESO i després desaparegui la lectura a batxillerat. “No s’entén”, lamenten la Gemma i la Marta, que recorden que després salten les alarmes pels resultats a les proves PISA. També s’hi mostren contraris els mateixos estudiants, que ahir defensaven les lectures obligatòries. “Encara hi haurà menys lectors”, remarcaven. De l’examen de castellà, alumnes i professors criticaven el detall excessiu d’una pregunta sobre Nada i els avis de l’Andrea. “No és rellevant en la història”, s’exclamaven. Avui es pot criticar, l’any que ve ja no existiran.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.