Economia

La Cambra de Comerç de Barcelona avisa que el turisme “no pot tenir un creixement infinit”

Fa una aposta per la millora en els preus i els salaris del sector

Preveu que Catalunya creixerà un 2,5% aquest any i un 2,4% el 2025

Turisme canvia el seu lema i ara aposta per “This is Barcelona”

En ple debat sobre el turisme i en un moment d’arribada massiva de visitants a Catalunya, la Cambra de Comerç de Barcelona ha avisat que el sector “no pot tenir un creixement infinit” i ha suggerit un “alentiment” amb una aposta “per la millora en els preus i en els salaris”. En aquest sentit s’ha expressat el cap de Gabinet d’Estudis Econòmics, Joan Ramon Rovira, aquest dimecres en la presentació de la conjuntura econòmica catalana, on ha posat de manifest que aquest sector com uns dels que ha impulsat el país. Segons ha destacat Rovira, Catalunya està “recuperant terreny”. En aquesta línia, ha remarcat que l’economia catalana s’està refent després de la pandèmia. Rovira ha apuntat un creixement del PIB del 2,5% per aquest 2024 i del 2,4% per al 2025, cosa que suposa fer-ho “per sobre de la mitjana europea”. Així, la Cambra ha fet una revisió a l’alça tant les seves estimacions per al 2024, que ha millorat en quatre dècimes, com les del 2025, que ha augmentat en dues dècimes. Rovira ha explicat que els anys posteriors a la pandèmia el creixement econòmic es va basar, fonamentalment, en la recuperació del turisme i en la despesa pública, mentre que el 2024 i el 2025 tindrà un “major creixement del que s’esperava” i ho farà “amb fonaments més sòlids”. A més de l’empenta del turisme, el cap de gabinet ha destacat que “la part més important” d’aquest creixement correspon a la inversió productiva, en béns d’equip, que creixerà un 2,2% aquest any i un 3,1% el 2025. Joan Ramon Rovira sosté que Catalunya estaria experimentant un canvi de “patró de creixement” que seria “més equilibrat”. D’altra banda, ha posat de relleu la tendència a “importar menys i exportar més”, subratllant “més qualitat” de les exportacions. L’informe mostra com des de 2007 el saldo comercial de béns industrials és “cada cop menys negatiu”. Es preveu, a més, que hi hagi dos sectors que seran protagonistes: l’automobilístic i el químic ja que presenten l’alts valors de creixement en les seves exportacions.

A la presentació de la conjuntura econòmica catalana, Rovira també ha posat sobre la taula dos “riscos” potencials. Primer, ha destacat “l’enquistament de la inflació subjacent” als països de la zona euro com una possible amenaça al creixement de l’economia catalana i després una possible “guerra comercial” entre la Xina i els Estats Units, “amb la Unió Europea pel mig, tampoc seria positiva pel territori”. Si qualsevol d’aquests riscos s’acabés materialitzant, el membre de la Cambra ha advertit que s’haurien de “matisar” les previsions elaborades.

Pel que fa al poder adquisitiu dels catalans, el cap del Gabinet d’Estudis Econòmics ha plantejat que existeix “una certa recuperació” tot i deixar clar que no hi haurà “una total recuperació” per l’elevada inflació dels últims anys. Per Rovira, la situació de la construcció és “problema important” la situació de la construcció. Preveu uns valors de creixement de l’1,5% enguany i de l’1,3% el 2025.

Nou lema de Turisme

Turisme de Barcelona aposta per un nou lema per promocionar la ciutat: ’This is Barcelona’, que es començarà a utilitzar el 22 d’agost coincidint amb la Copa Amèrica. El nou eslògan arriba en ple debat sobre la saturació i deixa enrere el lema ’Visit Barcelona’, vigent des del 2009. Amb el canvi, l’ens vol acabar amb la promoció “genèrica” de la ciutat i prioritzar la qualitat turística per davant de la quantitat de visitants. Es vol reivindicar allò que ’és’ la ciutat, com ara les tradicions, l’esport, la gastronomia, els museus o els festivals. Així, es vol fer valdre la imatge de la “Barcelona real i concreta, i no la de postal”, segons ha explicat Mateu Hernández, director general del Consorci, en una trobada amb mitjans.

“Un canvi radical en com promovem Barcelona al món”, ha resumit Hernández, que ha admès que el context actual és “molt diferent” de fa quinze anys, quan va sorgir el lema ’Visit Barcelona’. La ciutat, ha reconegut, fa anys que està intentant “governar” i limitar el turisme amb diverses mesures. “Per tant, la promoció turística que fa el Consorci no podia quedar al marge d’aquesta realitat”, ha admès. Per això, el canvi és “deixar de fer una crida al món” perquè visiti Barcelona i no fer més promoció “genèrica” de la ciutat.

Per contra, la idea és apostar per un turisme “de qualitat” perquè els llits turístics estiguin ocupats per persones que consumeixin cultura, restauració i s’interessin per tradicions, festivals o exposicions alhora que es manté l’aposta pel turisme de congressos i fires. “Deixem de fer una crida al món perquè ens visiti per passar a afirmar-nos”, ha dit Hernández, que ha afegit que el nou lema reivindica aquesta Barcelona. “’This is Barcelona és una afirmació “de la identitat i singularitat de la ciutat”, asseguren des del Consorci.

Enmig del debat sobre la saturació a la ciutat, Hernández ha volgut dir també que sense un turisme de qualitat Bacelona no tindria l’oferta cultural o gastronòmica que té. “Els reptes que té Barcelona són compartits amb ciutats globals com Amsterdam o Viena”, ha comentat.

Orgull de ciutat

El nou eslògan es començarà a utilitzar a partir del 22 d’agost coincidint amb la Copa Amèrica de Vela i el fet que persones d’arreu del món seguiran l’esdeveniment que acull Barcelona. El lema s’anirà desplegant progressivament en diferents suports i canals de difusió fins al nou web.

A més, hi haurà una plataforma de “prescripció” de l’experiència Barcelona que treballarà en origen per determinar perfils en funció dels interessos de la ciutat. Ja s’ha adjudicat un primer concurs, de més de 2 milions d’euros sobre els 5,5 assignats, per disposar de la plataforma. “Volem fer un canvi per passar a prescriure: apostar, recomanar”, ha dit Hernández. Així, es vol aprofitar la tecnologia per optimitzar aquesta capacitat de prescripció i recomanació al visitant, que es basarà en motors d’intel·ligència artificial.

En definitiva, la nova estratègia respon a quatre pilars: promoure el producte concret i deixar de promocionar la ciutat del genèric, prescriure al visitant què fer a Barcelona, generar orgull de ciutat i competir per les millors fires i congressos.

En aquesta línia, Turisme de Barcelona ha publicat també una Guia de Barcelona amb Monocle que recull “el millor” de Barcelona per posicionar la ciutat en clau de “qualitat i excel·lència”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.