Empreses

L’empresa que ven la fruita que acabava a la brossa per “lletja”

Dos amics van crear Talkual per ajudar els pagesos a comercialitzar producte fresc que les grans superfícies no compraven

Des de Bellpuig distribueixen cistelles de fruita i verdura de temporada a més de 8.500 clients, entre ells empreses

Anualment, l’empresa factura uns 1,5 milions anuals i vol créixer internacionalitzant-se

Talkual és una empresa emergent dedicada a la venda de fruita i verdura que no compleix els estàndards estètics de comercialització habituals.

Marc Ibós i Oriol Aldomà la van engegar des d’un raconet de la nau on la família de Marc té una empresa de peres i pomes. Amb un ordinador, unes quantes capses i un web rudimentari, els dos joves van arrencar una companyia que aspira a posar el seu gra de sorra contra el malbaratament alimentari que es genera quan productes frescos són descartats per la seva aparença tot i mantenir la qualitat idònia.

Marc Ibós, fill de pagès a Bellpuig (Urgell), va créixer veient com una part de la producció agrícola era descartada per motius estètics. Els requisits visuals que imposen grans superfícies i distribuïdors sovint deixen fora del mercat productes que, tot i ser aptes per al consum, no compleixen l’aspecte “perfecte” que es requereix.

En una de les visites que li va fer el seu amic Oriol Aldomà, mentre Marc Ibós apartava fruites, el va fer reflexionar sobre el valor d’aquells fruits que quedaven fora. Així que, després d’unes quantes visites i unes quantes converses entre els dos amics, a poc a poc van anar donant forma a una idea: donar el valor que es mereix a aliments frescos que fins aleshores es malvenien o acabaven a la brossa. El projecte evitava malbaratament alimentari i ajudava els pagesos a comercialitzar part de la producció que acabava en pèrdues. A poc a poc, van anar estudiant la seva idea i van descobrir que no hi havia cap empresa a l’Estat que fes el que ells aspiraven a crear, però sí que en van trobar als Estats Untis. Després d’unes setmanes van decidir crear Talkual, amb una inversió inicial de tot just 3.000 euros, la nau familiar de Marc Ibós com a primer centre logístic i ells i altres amics com a envasadors.

Talkual es basa en un sistema de subscripció, en què els clients reben caixes de fruita i verdura de 7, 10 o 15 kg, que es poden programar per a entrega setmanal o quinzenal. Aquestes caixes inclouen productes amb petits defectes estètics però de qualitat intacta.

La proposta ha captat una base de clients composta per uns 8.500 subscriptors, que reben el producte directament a domicili.

Talkual va començar proveint-se de pagesos que coneixia la família de Marc Ibós, i a poc a poc ha anat ampliant territoris. Ara per ara treballa amb mig centenar de productors anualment, la majoria de Lleida i altres zones agrícoles de Catalunya, Andalusia, el País Valencià i Múrcia. “La relació amb els productors es basa en la flexibilitat: Talkual adquireix els productes que estiguin disponibles segons la temporada i les necessitats dels agricultors, a partir d’un model de col·laboració”, explica Marc Ibós, qui hi afegeix que el fet de conèixer bé el món de la pagesia els ha facilitat tot el procés de captació de proveïdors. “Tot i això, encara hem de fer molta pedagogia perquè no rebutgin producte que no té bon aspecte, hi ha molta inèrcia en aquesta classificació per qüestions purament estètiques.”

El projecte va aconseguir consolidar-se en un moment especialment propici: la pandèmia. Els mesos de confinament van impulsar la demanda de serveis de distribució a domicili, així com la sensibilitat vers la sostenibilitat i la reducció de residus. “No tot van ser facilitats, van ser uns temps en què hi havia col·lapse logístic i a nosaltres ens penalitzava el fet de ser un producte fresc que té una durabilitat curta”, explica Oriol Aldomà.

Sense buscar-ho, Talkual va aconseguir posicionar-se a través de campanyes a les xarxes socials i creadors de contingut que van donar visibilitat a la seva proposta.

Actualment, l’empresa factura uns 1,5 milions d’euros anuals, fruit d’una aposta per l’expansió progressiva del projecte en els seus primers anys de vida.

“La sostenibilitat, que és un eix central de la nostra proposta, ens ha obert les portes a ampliar la base de subscriptors i oferir els serveis també a empreses, que volen cuidar els seus empleats i alhora emprendre mesures que milloren el nostre entorn”, diu Oriol Aldomà.

Talkual preveu fer una incursió en el mercat internacional, especialment a Europa, i a més a més volen ampliar el tipus de productes que incorporen a les seves cistelles. “Ampliarem la cartera de productes amb d’altres com ara fruita seca, que és més duradora.”

L’empresa ja no és l’única que treballa en aquest sector, però la flexibilitat en la col·laboració amb productors l’han convertit en un actor destacat dins del mercat de la distribució de productes frescos.

La idea
Oriol Aldomà, mentre assaboria una de les pomes dels camps del seu amic Marc Ibós que no podien ser comercialitzades, es va adonar de tot el món que se’ls obria al davant. Aquells productes frescos rebutjats per una qüestió d’aspecte havien de tenir una sortida comercial.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.