Política
Ramon Ferré
Alcalde de Calafell (PSC)
“Som un ajuntament bastant humil però molt proper al ciutadà”
“Estem treballant per fer de Calafell una ciutat molt més amable i potenciar que la gent vagi més a peu i amb bicicleta”
“La reducció dels peatges l’estem liderant des que vaig començar com a alcalde. I la veritat és que hem aconseguit moltes coses”
Per preservar la sorra de la platja hem sigut pioners en la implantació i recuperació de dunes Volem ampliar més l’espai públic del port de Segur i allargar la concessió per rescatar locals buits
Ferré és d’aquells alcaldes als quals se’ls acumula una cua de ciutadans a la porta del despatx per tractar assumptes diversos. Fa gala de proximitat traient periòdicament un sofà al carrer per atendre el veïnat. Governa Calafell des del 2015, i en aquest mandat ho fa amb el suport del regidor de Junts.
Quins són els principals reptes que s’ha plantejat el seu govern per a aquest mandat?
Està engegada la millora dels carrers, cosa que ens demana actualitzar tots els serveis, pavimentacions, voreres, enllumenat... També estem intentant posar-hi arbrat perquè ens hem de plantejar que els carrers siguin refugis climàtics i que no estiguin pensats per als cotxes, sinó també per als vianants o ciclistes. Aquest és el repte en què estem treballant, fer de Calafell una ciutat molt més amable i potenciar que la gent vagi més a peu i amb bicicleta. També estem intentant optimitzar el transport públic i redefinir unes línies d’autobús més útils i amb més horari de servei. Volem acabar de completar els equipaments que falten: algun centre cívic, algun de vinculat a l’esport, ja que ens manquen moltes instal·lacions esportives perquè tenim moltes entitats que necessitem espais per fer entrenaments i competicions. També estem fent 110 pisos de lloguer assequible, que és la primera promoció que es fa des dels anys 80. I estem treballant en l’habitatge social a partir d’un conveni amb la Sareb.
El repte de deixar més el cotxe demana un bon transport públic. Per anar a Barcelona tenen el peatge més car de Catalunya i unes Rodalies amb moltes incidències.
La reducció dels peatges l’estem liderant des que vaig començar com a alcalde. I la veritat és que hem aconseguit moltes coses. Quan jo vaig començar com a alcalde pràcticament no hi havia bonificacions. Ara, en canvi, tenim gratuït el tram entre el Vendrell i Cubelles. Sembla que la gratuïtat s’allargarà fins al següent peatge, que també és el troncal de Cubelles. Per tant, tindrem gratuït tot el tros d’autopista que passa pel Baix Penedès. Hem aconseguit canviar també el concepte de bonificacions, perquè beneficiïn el 60% dels usuaris d’autopista, ja que anar i tornar dins de les 24 hores entre setmana està bonificat, i el peatge surt a meitat de preu. Tot i així, encara tenim molt de trànsit a la C-31, la carretera que ens passa pel mig del municipi, i estem intentant que aquest trànsit vagi a l’autopista i demanem que s’ampliïn les bonificacions també al cap de setmana. Jo crec que hem d’avançar més amb la bonificació del peatge de Vallcarca, que és el que ens penalitza moltíssim per anar a Barcelona.
I pel que fa a Rodalies?
Estem a l’espera de veure què passa quan facin el traspàs de Rodalies definitiu a la Generalitat. Els 20 quilòmetres primers de Barcelona pràcticament són una zona i paguen un preu, i en els 20 km restants hi ha quatre o cinc zones i són diferents preus, i això ens perjudica moltíssim perquè nosaltres som a la zona 5. I tenim un altre problema, que és que al Penedès estem en una zona una mica d’indefinició perquè el concepte de vegueria encara no està desplegat del tot. Hi ha coses que depenen de Tarragona, hi ha coses que depenen del Penedès, però al Penedès som els últims, perquè som província de Tarragona, i a Tarragona som els últims perquè som vegueria del Penedès.
Les platges de Calafell estan en regressió pels temporals i l’escalfament climàtic?
Sí. Primer, tot el sediment que ens arribava a través de les rieres no el tenim en haver fet el pantà de Foix, autopistes, carreteres i les vies del tren, coses que frenen la circulació de sediment. També per la col·locació d’espigons i la construcció de ports, que ha fet que les dinàmiques litorals siguin diferents. Per preservar la sorra hem sigut pioners en la implantació i recuperació de dunes. Quan els temporals de mar ens afecten, les dunes funcionen molt bé de barrera. Però últimament hem vist que no és suficient i hem de portar-hi també sorra. Estem treballant amb Costes i aquest any s’ha fet una aportació important, de més de 20.000 metres cúbics, que a l’estiu ens ha ajudat moltíssim. Ara veurem si amb això es manté l’amplada de la platja per veure si apostem per l’aportació de sorra.
Tenen un pla especial en marxa per al port de Segur.
Estem esperant que els arquitectes ens ho portin per tramitar-ho i hem acordat amb el port com ha de ser. Es vol donar un gir a l’espai públic del port, perquè quan es va fer el port fa pràcticament 20 anys es va guanyar tota la plaça com a espai públic i aquesta plaça s’ha acabat convertint en el centre de Segur de Calafell. I ara volem ampliar més aquest espai públic, guanyar més metres, relacionar-ho millor amb el passeig marítim traient la barrera que crea l’aparcament entre la plaça i el passeig, ressituar aquest aparcament i dotar de més activitat econòmica el port. Els locals que havien quedat en propietat dels bancs s’han quedat buits i sense ús perquè els bancs no els han tret a lloguer o subhasta de nou. Volem allargar la concessió per rescatar aquests locals i que puguin recuperar l’activitat econòmica. No farem més amarradors, però sí que volem ampliar metres quadrats de locals i d’espai públic.
En quins equipaments estan treballant?
En diversos projectes importants, com és l’escola de música, que hem aconseguit desencallar al cap de quatre anys d’intentar adjudicar el projecte. També tenim el projecte encarregat de la Cooperativa Agrícola, on es farà un centre cívic i un centre d’interpretació del patrimoni. Aviat traurem la licitació d’un pavelló de l’institut Camí de Mar i un gimnàs al costat, i tots els patis també. També s’està acabant el projecte del Museu del Circ, i estem ja a punt d’adjudicar les obres per millorar l’estat dels carrers situats entre els carrers Rin i Loira, a Segur Platja. És l’obra més important que tenim per fer en aquest mandat, 10,5 milions d’euros. La millora del barri Rodríguez Pita també surt a licitació ja, és una obra de pràcticament dos milions d’euros.
Amb subvencions d’altres administracions?
Bàsicament tot és municipal, amb alguna petita subvenció.
I els deu milions del fons Next Generation?
Aniran a diversos projectes. Cinc milions seran per a la residència de gent gran que s’està construint a través de la Fundació Santa Teresa. També hem aconseguit tres milions d’euros per fer habitatge de lloguer assequible. I hem obtingut mig milió del Next Generation per a la promoció de l’eix comercial Vilamar Centre. Som un ajuntament molt actiu.
El PSC ha doblat representació municipal respecte del 2015. A què ho atribueix?
Jo crec que això demostra que la gent està contenta amb la gestió que s’ha fet. La gent veu que es fan coses, que es millora la ciutat. Evidentment hi ha moltes coses per fer, però les estem fent. I això és el que la gent veu, que hi ha un govern que està arreglant el municipi, que l’està millorant, que s’hi viu bé ara i que estem encara intentant que s’hi visqui millor. La gent veu un govern molt proper, que ha iniciat els processos de participació perquè la gent presenti propostes. Som un ajuntament bastant humil, bastant auster, però molt proper al ciutadà i això ho valora la gent.
El pacte amb Junts va bé?
Sí, estem molt contents tots dos. L’altre dia també m’ho manifestava el regidor, que se sent molt ben tractat perquè és un més de l’equip de govern, i això és el que pretenem.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.