Música

música

El compositor barceloní Fabià Santcovsky estrena a Madrid l’obra guanyadora del premi Reina Sofia

El guardó concedit per la Fundació de Música Ferrer-Salat distingeix “Concert dels elements” entre més de seixanta composicions

La reina emèrita entrega el premi després de la interpretació a càrrec de l’orquestra de RTVE

“«Puja i ajuda’m» no li ho havia sentit dir mai a cap director. I Cristoph König ha tingut aquest gest d’humilitat”, relata el guanyador de la 41a edició

“En arribar al primer assaig, Cristoph König em diu: «Puja, que m’has d’ajudar». Ajudar-lo? «Ajuda’m», jo no li ho havia sentit dir mai a cap director d’orquestra! És un gest de molta humilitat. I el director, sigui humil o no perquè la persona ho és o no, és una figura que a vegades no es pot permetre el luxe de deixar entreveure virtuts personals com un acte d’humilitat. I König no només m’invita a seure sobre l’escenari en una cadira al seu costat des del primer assaig, sinó que em demana que mentre ell estigui dirigint jo li vagi cantant què és el que està en la meva obra i què és el que no. Interrompre el director en el moment de dirigir és un sacrilegi! I ell ho volia! Gràcies a això he fet una rara assistència de direcció i tot per la humilitat seva de dir-me: «No puc pretendre que conec millor la teva música que tu»”, relata el compositor Fabià Santcovsky (Barcelona, 1989). El resultat d’aquest making of va cobrar vida ahir al vespre al Teatre Monumental de Madrid, on l’orquestra i cor de RTVE, dirigida per l’alemany König (Dresde, 1968), va protagonitzar l’estrena de Concert dels elements I & II, l’obra guanyadora del Premi Reina Sofia de composició que concedeix la Fundació de Música Ferrer-Salat. La interpretació va comptar amb la presència de la reina emèrita Sofia, que va fer entrega a Santcovsky del guardó que arriba a la seva 41 edició des que el 1983 va distingir Joan Guinjoan (Riudoms,1931-Barcelona 2019) per l’obra Trama.

Concert dels elements I & II consta de dues parts: L’última representació de la merla (en què el ressò de l’ocell cobra vida de forma exigent amb el virtuosisme del violí del lleidatà Joan Espina) i Ressonància sense nom. “Aquest concert conté dos moviments per a una obra major que, d’alguna manera, es podria assemblar al concepte de Les quatre estacions de Vivaldi, peça que, segons el meu criteri, filtra de forma caleidoscopica l’univers per crear imatges concretes d’ell o explicar-nos alguna cosa seva sota un cert prisma. En aquest cas no són les Estacions, sinó una proposta d’elements. Aquest concert és un conjunt d’elements que proposo entendre’ls com a fenòmens d’un món que no es composa d’objectes, sinó que es manifesta a través d’ells”, explica Santcovsky.

L’entrena absoluta de l’obra va tenir lloc en el marc d’un programa que incloïa la Cantata Sant Joan de Damasc, Op.1 de Sergei Taneiev –alumne de Txaikovski que va convertir un extens poema d’Aleksei K. Tolstoi del 1859 sobre la vida de l’erudit de Síria en una cantata en tres seccions per a cor i orquestra– i que es va tancar amb la Simfonia nº 7 en La major, Op. 92, de Beethoven.

La reina Sofia va acudir al Monumental a entregar en persona a Santcovsky sobre l’escenari el guardó que porta el seu nom i que té una dotació de 100.000 euros. En la seva al·locució ahir al Teatre Monumental de Madrid abans de deixar pas a la reina Sofia, que va ser molt ovacionada, el president de la Fundació de Música Ferrer-Salat, Sergi Ferrer-Salat, va lamentar l’omnipresència de la “impunitat” arreu del món i va destacar el valor de la música com a antídot i refugi a la insensibilitat dels governants i també com a eina de transformació social gràcies a la filantropia.

Santcovsky va rebre el 24 de febrer la trucada en què el jurat –compost per Santiago Lanchares, Ramon Humet, Javier Quislant (guanyador de l’edició anterior), Jesús Rueda i presidit per Martin Matalon– li comunicava que ell era el distingit entre les més de seixanta obres presentades en aquesta 41a edició. El compositor barceloní ha estudiat a la seva ciutat natal amb Gabriel Brncic i Mauricio Sotelo, i a Stuttgart i Berlín amb Marco Stroppa i Daniel Ott, ha escrit tres òperes de cambra encarregades per institucions i festivals com el Teatro Argentino de La Plata, la Bienal de Múnic i el Gran Teatre del Liceu, on actualment té un encàrrec de microòperes fet per Víctor Garcia de Gomar. Abans del Reina Sofia, un dels guardons de més prestigi a nivell europeu i el millor dotat de tots, Santcovsky va guanyar el 2015 el 2n Premi del Toru Takemitsu Composition Award de Japó i el 2016 la beca Wardwell de la Fundació Alexander von Humboldt abans que el 2021 es convertís en artista jove resident a l’Acadèmia de les Arts de Berlín.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.