Opinió

Informació especial

L’enviament automàtic de facturació a Hisenda s’ajorna

La nova obligació s’endarrereix fins al 2026

La implementació de l’obligació perquè les empreses amb ingressos anuals inferiors als sis milions d’euros enviïn automàticament les seves dades de facturació a l’Agència Tributària ha estat ajornada, com a mínim, fins al gener del 2026.

Aquesta mesura, pensada per lluitar contra el frau fiscal, queda així ajornada després que el dilluns 28 d’octubre el Ministeri d’Hisenda publiqués en el Butlletí oficial de l’Estat (BOE) una ordre amb les especificacions tècniques i funcionals que hauran de complir els sistemes informàtics per permetre l’intercanvi immediat de facturació.

La publicació, a més, fixa una nova data perquè les empreses de software es preparin per adaptar-s’hi, modificant el termini previst inicialment per a les empreses.

Els desenvolupadors de software hauran de complir els requisits tècnics que exigeix l’Agència Tributària abans del 29 de juliol del 2025, una data que no ha sofert modificacions i que continua sent clau per garantir que els sistemes siguin plenament operatius abans de la seva implementació definitiva. D’altra banda, encara que en un principi es va fixar el juliol del 2025 com a data d’inici de l’obligació per a les empreses d’enviar les seves factures de manera automàtica, les discrepàncies amb el calendari establert han generat la necessitat de modificar el termini, i s’espera que s’ajorni com a mínim mig any, fins al gener del 2026.

Aquest retard es deu a les nombroses observacions que Hisenda ha rebut sobre la normativa, amb centenars de pàgines d’al·legacions que han posat de manifest les dificultats que les empreses petites i mitjanes afronten per complir-la. És rellevant destacar que aquesta mesura afectarà les empreses amb una facturació inferior als sis milions d’euros, ja que les que superen aquest llindar informen dels seus comptes a l’Agència Tributària des del 2017 mitjançant el subministrament immediat d’informació (SII).

A partir del 2026, un cop Hisenda confirmi la data definitiva, totes les factures hauran d’incloure un codi QR que permetrà tant als receptors –consumidors inclosos– com a l’Agència Tributària accedir a un enllaç amb informació sobre el NIF de l’emissor, el número de factura, la data d’emissió i l’import total. A més, les factures hauran d’incorporar la frase “Factura verificable a la seu electrònica de l’AEAT” o “Veri*factu”.

Els nous sistemes de facturació hauran de garantir que les dades comptables de l’empresa no es puguin ocultar, manipular o alterar. En cas que s’hi detecti alguna modificació, el sistema haurà d’emetre una alerta i assegurar així la traçabilitat, conservació i llegibilitat dels registres.

Aquest ajornament ofereix a les empreses un temps addicional per adaptar-se als nous requisits tecnològics i operatius que s’exigiran, cosa que pot evitar possibles contratemps i facilita l’adequació progressiva a un model de facturació més transparent i fiscalment controlat. Tot i així, és recomanable que les empreses comencin a buscar i establir el software de facturació homologat que necessitaran utilitzar obligatòriament, ja que hauran de disposar-ne, com a molt tard, a partir del mes de juliol vinent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.