ECONOMIA
Més inspeccions informatives als comerços de l’àrea de Barcelona
La Diputació va augmentar en un 62,1% les visites que es van fer a les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor
L’indicador torna a estar en els valors anteriors a la pandèmia
El 2023, les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor van fer 0,88 inspeccions informatives per cada mil habitants als establiments comercials de les comarques de Barcelona, el que suposa un augment del 62,1% en relació a l’any anterior i torna a situar aquest indicador en els valors anteriors a la pandèmia.
Les consultes fetes mantenen la tendència dels últims anys. Les que son sobre subministraments bàsics (23,0%) i telecomunicacions (15,7%) continuen centrant bona part de les consultes tot i una lleugera reducció respecte l’any 2022 (-1,6 i -1,8 punts percentuals, respectivament). Una de cada tres consultes (34%) està relacionada amb altres serveis de consum (34,0%), mentre que es redueix el pes dels d’habitatge (5,3%), amb un descens de -0,8 punts percentuals. Aquesta és una de les dades de la 16a edició del Cercle de Comparació Intermunicipal de les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor, instrument impulsat per la Diputació de Barcelona per avaluar i millorar el servei que faciliten les oficines municipals d’informació i defensa del consumidor a la ciutadania. El Cercle analitza les dades de 41 municipis que representen 2,5 milions de ciutadans de la demarcació. Les dades s’han presentat aquest dilluns durant la Jornada de la Xarxa Local de Consum, celebrada al recinte Mundet.
L’objectiu de les inspeccions informatives és explicar als comerciants la normativa vigent en matèria de consum, identificar aspectes per millorar-ne el compliment i facilitar-los informació i recursos perquè els puguin aplicar. En aquest sentit, els requeriments sobre els quals habitualment es detecta més desconeixement són l’obligació d’exposar els preus o els horaris d’obertura, el lliurament de tiquets amb totes les dades necessàries o els requeriments de política lingüística.
D’altra banda, el grau de satisfacció de la ciutadania amb l’atenció rebuda a les oficines municipals d’informació al consumidor creix lleugerament i se situa en el 8,7 sobre 10, el nivell més alt de la sèrie històrica d’aquest indicador. Durant la jornada s’ha presentat el Pla de millora dels serveis públics de consum 2025-2027, que defineix les línies de treball de la Diputació de Barcelona en aquest àmbit. Entre els projectes clau que recull el pla figura la digitalització dels canals d’atenció a la ciutadania, amb un nivell bàsic en línia per a primeres consultes i un nivell especialitzat presencial; el desplegament del projecte de mediació en consum; l’expansió i millora dels canals de comunicació dels serveis públics de consum; la sistematització d’indicadors i creació d’un repositori de dades; la creació d’una Xarxa de Relacions Institucionals, i la dinamització de la Xarxa Local de Consum.