Política

estats units

Els aranzels de Trump afectarien el canal de Panamà i als preus a Centreamèrica

Els productes mexicans i canadencs rebran un recàrrec del 25%, i els xinesos un 10% addicional

Els aran­zels esta­tu­ni­dencs a Mèxic, el Canadà i la Xina afec­ta­ran el comerç inter­na­ci­o­nal, i per tant al canal de Panamà, i ele­va­ran els preus a Cen­treamèrica, que haurà de “repo­si­ci­o­nar-se” impul­sant la inte­gració regi­o­nal i el ‘nears­ho­ring’ –quan una empresa tras­llada part de la seva pro­ducció més prop del con­su­mi­dor final–, han dit a Efe alguns ana­lis­tes.

El pre­si­dent electe dels Estats Units, el repu­blicà Donald Trump, va anun­ciar un recàrrec del 25% a tots els béns impor­tats des de Mèxic i el Canadà, així com un aran­zel addi­ci­o­nal del 10% als pro­duc­tes xine­sos, fins que aquests països –que són els seus prin­ci­pals socis comer­ci­als– fre­nin l’arri­bada d’immi­gració il·legal i dro­gues.

L’efecte en el canal de Panamà

El canal de Panamà és una via relle­vant per la qual passa al vol­tant del 3% del comerç mun­dial. El seu prin­ci­pal cli­ent són els Estats Units, que aca­pa­ren dos terços del tonatge que el creua, seguit des de lluny per la Xina i el Japó.

L’eco­no­mista i catedràtic pana­meny, Felipe Argote, ha dit a Efe que els aran­zels anun­ci­ats per Trump podrien “tenir un efecte nega­tiu” en la via interoceànica pana­me­nya “en funció de la reducció del comerç mun­dial”, que pot ser una con­seqüència espe­rada d’aquesta mesura.

“Quan els Estats Units aug­men­ten els aran­zels, això té uns efec­tes en l’eco­no­mia mun­dial. Això seria un retrocés al model econòmic de la dècada de 1970, l’ano­me­nat sis­tema de subs­ti­tució d’impor­ta­ci­ons, on cada país es va tan­car a les impor­ta­ci­ons i el que va pas­sar va ser un des­as­tre mun­dial. I després de la glo­ba­lit­zació això és pit­jor encara”, ha indi­cat Argote.

En un comen­tari enviat a Efe, el canal de Panamà ha indi­cat que “en el pas­sat, mal­grat les diferències comer­ci­als entre els Estats Units i la Xina, l’acom­pli­ment del Canal de Panamà s’ha man­tin­gut sòlid. No obs­tant això”, agrega, es “moni­tora cons­tant­ment el trànsit marítim mun­dial i les polítiques comer­ci­als glo­bals que podrien impac­tar” l’ope­ració de la via, que uneix l’Atlàntic amb el Pacífic.

En aquest con­text, Cen­treamèrica es veurà afec­tada perquè li com­pra molt als Estats Units i “rebrà la inflació impor­tada” del gegant nord-ame­ricà.

Els Estats Units són la prin­ci­pal font d’impor­ta­ci­ons de Cen­treamèrica, amb un total de 31.531,1 mili­ons de dòlars en el 2023, seguit de la Xina (15.917,1 mili­ons de dòlars) i Mèxic (8.069,6 mili­ons de dòlars), segons el Sis­tema d’Estadísti­ques de Comerç de Cen­treamèrica.

La impo­sició de nous aran­zels anun­ci­ada per Trump “farà que el món retro­ce­deixi 100 anys en matèria d’inter­canvi comer­cial” amb una política d’aran­zels que serà insos­te­ni­ble i li con­duirà a “moments molt com­ple­xos”, per la qual cosa “even­tu­al­ment can­viarà”, segons indica un altre expert.

Així, les empre­ses xine­ses podrien posar cen­tres de redis­tri­bució a Lla­ti­noamèrica, i la Zona Lliure de Colón, a Panamà, és un excel·lent lloc per a això, sem­pre que canviï les seves estruc­tu­res ope­ra­ti­ves.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.