Empreses

Donpiso seguirà l’expansió sense obrir oficines pròpies

L’estratègia de la companyia de gestió immobiliària inclou fer créixer la xarxa amb franquícies i agents que no tenen local

La xarxa consta ara de 88 establiments, però la previsió és arribar a les 115 botigues el 2025 i a les 140 un any després

L’activitat principal és la comercialització de pisos de segona mà, però també promou i ven obra nova

La companyia d’intermediació immobiliària de pisos de segona mà Donpiso frenarà l’obertura de botigues pròpies i confiarà l’expansió pel territori a les franquícies i als agents immobiliaris que operen sense oficina. En aquests moments la xarxa de Donpiso consta de 88 establiments, dels quals 22 són propis i 68 són franquícies, i la intenció és arribar a les 115 oficines el 2025 i a les 140 un any després. Les botigues en propietat es concentren a Barcelona i l’àrea metropolitana, Madrid, València i Palma, mentre que les franquícies funcionen a la resta de l’Estat. El focus en el creixement està posat en el País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia, les Balears, les Canàries i Andalusia, sobretot a la Costa del Sol i Sevilla.

La decisió arriba quan la marca ha fet 40 anys de vida, quatre dècades en les quals la propietat ha canviat de mans en quatre ocasions. Va néixer el 1984 de bracet amb l’empresari Àngel Fernández, expresident del FC Barcelona. Fernández va tenir l’encert de fer baixar els despatxos d’intermediació immobiliària als locals comercials i, a partir del 1995, convertir-los en un comerç més dels barris de Barcelona. Allò que ara forma part del paisatge dels carrers de moltes localitats fa 30 anys no ho era gens.

De Ferrovial a Habitat

El 2001, es ven la companyia per 3.000 milions de pessetes (18 milions d’euros) a l’operadora d’infraestructures Ferrovial, que, al seu torn, el 2006, acaba tancant una operació de venda amb la promotora catalana Habitat per tot el negoci immobiliari, inclòs Donpiso i la seva xarxa d’oficines. “Era un moment en què es produïa molt; els pisos nous es venien sobre pla i s’entregaven tres anys després –recorda Luis Pérez, director general de Donpiso–. El mercat encadenava anys de creixement, però la Setmana Santa d’aquell 2006 va ser el primer cop que la companyia registrava menys vendes que un any abans: es van encendre totes les alarmes i, al desembre (quan es va tancar la compra per part d’Habitat), el descens ja era del 70%.” Era el començament del que acabaria significant la fallida de Donpiso, amb el tancament de les oficines i l’acomiadament de tota la plantilla.

L’etapa actual de Donpiso comença amb la compra de la marca per part de l’equip directiu que havia estat des de l’inici i en totes les etapes posteriors, al capdavant del qual hi ha Luis Pérez. Els altres socis són Miguel Ángel Vázquez, José Antonio Pérez i Emiliano Bermúdez. Són la marca i la direcció allò que dona continuïtat al negoci en aquests 40 anys de vida.

Donpiso preveu tancar el 2024 amb una facturació de 15,9 milions d’euros, un 17% més que l’any anterior. També estima que creixerà el nombre d’operacions amb intermediació en un 32%, de les 1.980 a les 2.600 en el conjunt de la xarxa, tant pròpia com franquiciada. El volum d’aquestes operacions ha assolit els 377 milions d’euros, un 28% interanual més.

Les franquícies són la segona activitat de l’empresa després de la intermediació. La companyia inverteix en activitat promocional i publicitat a tot l’Estat, i per rendibilitzar al màxim aquesta despesa mira d’estendre la xarxa amb franquícies que paguen royalties.

L’altra manera de créixer és amb agents immobiliaris que no tenen oficina. “La tecnologia disponible en un mòbil permet a un professional fer totes les tasques de gestió amb menys costos, fet que ens fa més competitius”, subratlla Pérez. Donpiso disposa d’uns 450 professionals dedicats a la intermediació, un 40% més que el 2023, i la previsió és arribar als 560 el 2025 i als 690 el 2026.

L’aprenentatge del mercat

Quan li preguntem si superar el nombre d’oficines i de treballadors de quan la cadena va haver de tancar el 2008 (120 i 350, respectivament) és un somni fet realitat, Luis Pérez resta importància a les fites numèriques i afirma que el veritable repte rau en el servei: “Si no som un valor afegit, no tenim futur, i no ens interessa gens fer diners ràpids sinó complir amb el client”, diu. En aquest sentit, el director general de Donpiso defensa el fet de mantenir les oficines que gestiona directament com la manera de tenir els cinc sentits en el mercat: “És un aprenentatge diari del qual no podem prescindir.”

Amb aquest mateix esperit d’adquirir coneixement arromangant-se, la companyia també intervé en el mercat d’obra nova, en alguns casos com a promotor amb altres socis, o bé comercialitzant promocions d’altres. Però ho fa de manera limitada. De la mateixa manera, també té una empresa dedicada a les reformes de pisos de segona mà, que ajuda que alguns pisos es puguin vendre millor. També fan lloguer de pisos, però de manera residual per donar suport a clients.

Donpiso
Miguel Ángel Vázquez, Luis Pérez, José Antonio Pérez i Emiliano Bermúdez, socis propietaris de Donpiso.
15,9
milions
d’euros de facturació preveuen per al tancament del 2024.
450
professionals
es dediquen a la intermediació sota la marca Donpiso.
1984
any
de fundació.

Messi, la publicitat al Camp Nou i l’entrada en el mercat de l’Amèrica Llatina

Una de les potes del creixement de la marca podria ser l’entrada a l’Amèrica Llatina. Luis Pérez ho supedita al fet que s’acabin tancant acords amb socis locals en països com l’Argentina, Xile, l’Equador, Mèxic o el Perú: “Però no ens ocupa gaire”, diu, per restar importància al’operació dins l’estratègia de la companyia. De fet, Pérez explica que l’oportunitat sorgeix de manera inesperada: “Un grup argentí ens va expressar interès per explotar Donpiso al seu país, on és una marca coneguda, sorprenentment per a nosaltres”, explica. La raó d’aquesta notorietat a l’Argentina rau en els anuncis a les tanques del Camp Nou que històricament Donpiso ha contractat. Quan Messi era jugador del primer equip masculí, els partits del Barça eren molt seguits al seu país d’origen i, per extensió, a molts països de l’Amèrica Llatina. Per tant, la publicitat de Donpiso entrava en moltes cases a través del televisor. Tot es troba en fase de negociacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.