Política

Andrés Labella

Cap de l’oposició a Esparreguera (Esparreguera 2031-Junts per Catalunya)

“Esparreguera està congelada, no avança”

“Voldríem que els productors del Montserratí, en lloc d’anar a Mercabarna, tinguessin un mercat de proximitat aquí”

“En matèria de mobilitat, nosaltres apostem per uns aparcaments dissuasius a la perifèria i una llançadora a les estacions”

Andrés Labella (La Línea de la Concepción, 1973) es va criar a Sant Feliu de Llobregat. El 2010 va anar a viure a Esparreguera per raons familiars. Jurista de professió, s’ha dedicat sempre al registre, on fa 30 anys que treballa. El 2019 l’agrupació d’electors Esparreguera 2031, anomenada així per l’Agenda 2030 i perquè el 2031 hi haurà eleccions municipals, va obtenir dos regidors. En els darrers comicis van anar de bracet amb Junts per Catalunya. El 2027 es vol tornar a presentar per segon i últim cop.

S’ha notat algun canvi amb el nou alcalde?
Sí, l’alcalde Rivas tenia un tracte més hàbil amb els grups de l’oposició. Com a mínim, en les formes. Jo he tingut una discussió amb l’alcalde Jurado perquè m’ha tallat en una comissió informativa. En el ple no s’hi atreveix perquè té molt bona imatge. Em va demanar disculpes, perquè si tu limites els drets de participació política, jo reaccionaré molt fort. Hi ha coses que jo no acceptaré mai. Estic molt enfadat perquè van treure el programa Línia directa de Ràdio Esparreguera d’entrevistes amb els portaveus dels grups municipals: la primera mesura que va prendre l’alcalde.
Què és el que més el preocupa com a oposició?
Ens preocupa molt que Esparreguera està congelada, no avança. Està aturada. En tots els aspectes, des de la licitació fins a la capacitat que tenim d’acumular romanent, la quantitat de diners que han quedat en el pressupost no executat. Continuem tenint 16 milions de romanent. Són molts diners, que podrien servir per fer moltes coses. Això ens condiciona molt. Tampoc no tenim deute. Si tenim molt romanent i no tenim deute, és que no s’ha invertit des de fa molts anys. No han fet res. No han fet res i els voten. No inverteixen, no fan cap equipament, tanquen el mercat municipal, els carrers estan bruts, no donen llicències i perden un regidor, passen de nou a vuit. Pensen: “Per què hem de canviar res si ja ens va bé electoralment?” Ells tenen 2.695 vots. L’oposició, si ens poséssim d’acord, en tindria més, però estem fragmentats en set opcions polítiques. La fragmentació permet que això passi: que el cap de l’oposició tingui dos regidors. I no puc pactar amb un perquè se n’ha anat amb el govern; ni amb l’altre, perquè està enfadat, ni amb l’altre, perquè diu que no a tot...
Què va passar amb el mercat?
L’alcalde Rivas va tancar-lo el 2020. És molt greu. No va voler invertir-hi i va fer fora els paradistes. Fa quatre anys que no tenim mercat municipal i ara estan fent un estudi per veure què hi faran, que no ens han compartit. S’hauria de fer un procés participatiu. S’han de demanar instruccions al poble. Nosaltres el que voldríem és que tots els productors del Montserratí, en lloc d’anar a Mercabarna a vendre el seu material, tinguessin un mercat de proximitat del Baix Llobregat i la Catalunya Central al mercat d’Esparreguera. I que, en lloc d’entrar a Barcelona, vinguéssim a comprar a Esparreguera. Per això caldria tenir aparcaments.
Aquesta paràlisi que comenta és atribuïble a la falta de POUM?
Sí, estem congelats perquè no tenim partitura. Tenim una partitura dels anys vuitanta que no dona resposta a les necessitats actuals. No tenim sòl per a un nou poliesportiu, els polígons industrials no admeten determinats usos, s’hauria de fer també una revisió d’alçàries... Ja anem per la tercera aprovació inicial del POUM, perquè la primera i la segona no van anar bé. S’hi van presentar moltíssimes al·legacions i, en comptes de respondre-les, van decidir fer un text refós per tornar-lo a aprovació inicial. L’aprovació definitiva diuen que serà el 2026, jo ho veig molt just.
Per què vau donar suport al pressupost del 2024?
Per tres motius. Un, per millorar la neteja viària: passàvem de 250.000 euros a 1,8 milions en un contracte de neteja. Dos, per donar suport a un procés participatiu per convertir la carretera en un passeig, que no s’ha fet. I tres, per donar suport a la instal·lació de plaques fotovoltaiques, eficiència energètica a les teulades municipals, i perquè tots els equipaments se’n poguessin nodrir. Doncs cap de les tres coses s’ha produït.
Vostès reivindiquen que el tren arribi a Esparreguera?
Aquesta és una proposta inviable. No. Nosaltres apostem clarament per un servei llançadora d’autobusos a les estacions de tren i reforçar la línia de Terrassa amb la B-40. El tren no el veig com una proposta realista. En matèria de mobilitat, nosaltres apostem per uns aparcaments dissuasius a la perifèria i una llançadora, que cada quinze minuts tinguis un bus digne. Monbus està generant molts problemes. És una companyia que va ser absorbida per una altra de més gran. Contracten barat. Aquesta companyia no funciona i hi estem lligats. Ara, també s’ha de fiscalitzar. Oi que paguem molts diners? Doncs cal complir amb el servei. Si cal es demanda per incompliment. Si són circumstàncies puntuals, hem de demanar compensacions, com ara bitllets gratis, i si no és puntual, es pot acreditar un incompliment contractual per a la rescissió de la concessió.
Què s’ha de fer amb la carretera estatal?
S’hi ha de fer un passeig. Som l’últim poble de la comarca del Baix Llobregat que encara no l’ha convertit en un passeig. Voreres més amples, amb arbres, perquè no n’hi ha; les voreres no són accessibles...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.