Política

educació

Educació debat amb la comunitat científica els canvis de les matèries de batxillerat

El 16 de desem­bre van sal­tar totes les alar­mes quan va trans­cen­dir que el depar­ta­ment d’Edu­cació havia comu­ni­cat als cen­tres edu­ca­tius uns dies abans que a par­tir del curs 2025-2026 hau­rien d’intro­duir can­vis en el currículum de bat­xi­lle­rat per adap­tar-se a la llei esta­tal Lom­loe que com­por­ta­ria la fusió de les matèries científiques i que lite­ra­tura cata­lana i cas­te­llana pas­sa­rien a ser opta­ti­ves a segon. En aquest últim cas i davant el rebom­bori oca­si­o­nat, la con­se­llera d’Edu­cació i FP, Est­her Niubó, va fer marxa enrere. Però la fusió de física i química, per una banda, i bio­lo­gia, geo­lo­gia i ciències ambi­en­tals, per una altra, es va man­te­nir.

Tot i això i davant la indig­nació i les crítiques per la reta­llada de con­tin­guts científics, sobre­tot del pro­fes­so­rat de ciències però també de col·legis pro­fes­si­o­nals, soci­e­tats i asso­ci­a­ci­ons científiques i uni­ver­si­tats, Niubó va anun­ciar una reunió per aquest dijous a la tarda amb la comu­ni­tat científica i edu­ca­tiva per abor­dar els can­vis en el bat­xi­lle­rat. Abans, durant el matí, el depar­ta­ment ha man­tin­gut també tro­ba­des amb les direc­ci­ons dels cen­tres i la Ins­pecció edu­ca­tiva.

La comu­ni­tat edu­ca­tiva i científica s’ha mobi­lit­zat i en pocs dies es va crear la pla­ta­forma Ciències en Perill que ha publi­cat a través de les xar­xes un mani­fest que ja té moltíssi­mes adhe­si­ons, també de cen­tres edu­ca­tius, sin­di­cats i diver­ses enti­tats. En el text, s’alerta que els can­vis anun­ci­ats, a més d’obrir molts inter­ro­gants per exem­ple per com afec­tarà les pro­ves d’accés a la uni­ver­si­tat, “posa en risc que es pugui apro­fun­dir en el pen­sa­ment i el conei­xe­ment científic”. Tenint en compte en els mals resul­tats en les pro­ves inter­na­ci­o­nals, com PISA, en matemàtiques i ciències, con­si­de­ren que reta­llar hores en aques­tes matèries per­ju­di­carà la for­mació de l’alum­nat. Defen­sen que cal “ofe­rir una base sòlida de conei­xe­ments i com­petències” científiques al llarg del sis­tema edu­ca­tiu, però sobre­tot a bat­xi­lle­rat. A més, recor­den que el decret 171/22, d’orde­nació dels estu­dis de bat­xi­lle­rat, ja es va apli­car una reducció horària en les matèries de moda­li­tat a pri­mer de bat­xi­lle­rat. Física, química, bio­lo­gia i geo­lo­gia i ciències ambi­en­tals van pas­sar de 4 hores a 3h. Amb la fusió de matèries, la reta­llada horària encara és més impor­tant, ja que només s’inclourà tres hores per a cada nova assig­na­tura (física i química, per una banda, i bio­lo­gia, geo­lo­gia i ciències ambi­en­tals, per l’altra). Fa dos anys, també es van reduir les hores de matemàtiques, tot i que en aquesta nova modi­fi­cació cur­ri­cu­lar la matèria no en que­darà afec­tada.

Presències i absències a la reunió

La tro­bada d’aquest dijous compta amb una llista de 17 soci­e­tats, col·legis, ins­ti­tu­ci­ons i enti­tats didàcti­ques i pedagògiques científiques, entre les quals hi ha des de la Soci­e­tat Cata­lana de Física i el Col·legi de Geòlegs al Cen­tre de Recerca per a l’Edu­cació Científica i Matemàtica, el Depar­ta­ment de didàctica de la matemàtica i les ciències expe­ri­men­tals de la UAB i la Soci­e­tat Cata­lana de Tec­no­lo­gia, per citar-ne només algu­nes.

En aquesta tro­bada, però, que­den fora enti­tats pedagògiques com Rosa Sen­sat o el Col·legi Ofi­cial de Peda­go­gia de Cata­lu­nya, que ha expres­sat sor­presa en veure que el depar­ta­ment s’ha “obli­dat” del Col·legi que repre­senta un col·lec­tiu “cab­dal” per a l’edu­cació del país i que “som ori­en­ta­dors a bat­xi­lle­rat i docents”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.