Economia

economia

El Port va subministrar un 60% més de gas liquat als vaixells l’any passat

L’increment es deu a la presència de la gavarra de Knutsen-Scale Gas i l’aposta de Baleària, entre d’altres

L’ens portuari barceloní suministra el 40% de GNL respecte del total dels port de l’Estat espanyol

El Port de Barcelona va subministrar 229.750 metres cúbics de gas natural liquat (GNL) durant l’any passat, és un 60,5% més que l’any anterior. El GNL elimina el 100% de les emissions d’òxids de sofre i les partícules en suspensió i redueix fins a un 70% les emissions d’òxids de nitrogen i un 20% de les emissions de CO2. L’increment del subministrament es deu a la a presència de la gavarra de subministrament de GNL amb base al port Haugesund Knutsen, de la companyia Knutsen-Scale Gas; l’aposta de la naviliera Baleària pel GNL, proporcionat per diversos camions cisterna al mateix temps; i per la incorporació de noves tipologies de vaixells que utilitzen GNL al port, destacant els ’car carriers’.

Des del Port de Barcelona, es va subministrar el 40% del GNL respecte al total dels ports del conjunt de l’Estat, de manera que es va consolidar com a infraestructura líder en aquest sector i un dels primers a Europa. Al llarg de l’any passat, es van fer un total de 491 operacions de subministrament de GNL com a combustible per a vaixells, de les quals 402 han estat a través de camions cisterna, amb 45.427 metres cúbics subministrats, i 89 des de gavarra, amb 184.324 metres cúbics. De les 8.398 escales de vaixells al Port de Barcelona durant el 2024, 822 han estat de vaixells que usen GNL, pràcticament el 10% de les escales totals al port.

Principalment, les operacions s’han fet en creuers i ferris, amb el 23% i el 19% respectivament durant les seves escales, amb reduccions d’emissions d’òxids de nitrogen (NOx) del 20% dels creuers i del 18% dels ferris. En nombre de passatges, un total d’1.664.712 creueristes (45,5%) van passar per Barcelona a bord d’un creuer impulsat per GNL de navilieres com MSC, Costa Crociere, Carnival i Aida Cruises, entre d’altres.

El vaixell Lake Herman, de la naviliera japonesa MOL, va ser el primer porta vehicles en realitzar bunkering de GNL al Port de Barcelona, seguit per quatre vaixells més del mateix servei, als quals s’han incorporat dos vaixells nous a l’inici d’aquest 2025.

D’altra banda, durant l’any passat, Balearia va incorporar el vaixell ’Margarita Salas’, impulsat per motors duals de GNL. Des del mes de juny, uneix la capital catalana amb Mallorca i Menorca a alta velocitat i ha permès reduir les emissions en aquesta ruta.

Al llarg del 2025, el Port de Barcelona té previst dur a terme noves anàlisis de riscos per subministrar GNL a portacontenidors i ja ha rebut l’interès d’algunes companyies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.