Art
Noemí Llauradó
Primera tinent d’alcalde de Reus i presidenta de la Diputació de Tarragona
“De Gaudí només n’hi ha un i la seva ciutat és Reus”
El Gaudí Centre de Reus inicia la reforma integral dels continguts museogràfics, amb una inversió de més de 3,6 milions
“Formar part d’El Paisatge dels Genis ens permet atraure un altre tipus de visitant i també beneficia l’economia de la ciutat”
“El 2026 és l’Any Gaudí i Reus, que és la seva ciutat natal, hi tindrà posats tots els focus”
El Gaudí Centre de Reus, un dels que constitueixen El Paisatge dels Genis i que es va construir el 2007 com el centre d’interpretació de referència per conèixer la vida i obra de l’arquitecte modernista, es renovarà de dalt a baix. L’Ajuntament de Reus acaba de publicar la licitació del concurs d’idees per a la reforma integral dels continguts museogràfics. Noemí Llauradó, que a més de ser presidenta de la Diputació és la regidora de Promoció de Ciutat i, per tant, la responsable política d’aquest equipament públic, explica l’actuació.
Quines són les grans actuacions d’aquesta reforma?
Els discursos i el contingut sobre la vida i l’obra del nostre fill més il·lustre els mantindrem, però amb la reforma volem actualitzar la manera d’exposar-los. I, sobretot, volem posar èmfasi en la relació de Gaudí amb el modernisme de la ciutat. En concret, amb l’obra que tenim a Reus dels seus contemporanis, per exemple, Lluís Domènech i Montaner, autor de joies com la Casa Navas o l’Institut Pere Mata, i Pere Casellas, autor d’una obra modernista fantàstica com és l’Estació Enològica. Volem destacar aquests edificis i que als visitants del Gaudí Centre també els generi interès conèixer aquests altres arquitectes modernistes. Pel que fa a Gaudí, volem fer més referència a tot el territori que el va inspirar, a les tècniques que utilitzava... i també a aquelles obres que va projectar però que no va arribar a fer, com per exemple un hotel que va projectar a Nova York però que mai es va construir, o la façana del santuari de Misericòrdia de Reus, del qual només tenim els plànols.
Preveuen crear imatges hologràfiques en 3D i recrear el mateix Gaudí a mida real, i un espai de realitat virtual. Cal adaptar el centre als nous temps?
Pensa que el Gaudí Centre enguany farà 18 anys i ja va ser molt pioner en el seu moment. Era un centre d’interpretació com n’hi havia pocs a tot Catalunya. Però, és clar, tot ha evolucionat molt i ara les noves tecnologies les podem utilitzar perquè l’experiència de la visita sigui més interactiva i immersiva, fins i tot emocional. La creació d’una imatge hologràfica la tenim prevista en un avantprojecte, però, evidentment, després els licitadors faran servir la seva creativitat i ens proposaran el que creguin pertinent.
La inversió és de 3,6 milions. Com es pagaran?
De moment ho hem plantejat en diferents fases. La primera la volem tenir enllestida el 2026 perquè és l’Any Gaudí i Reus, que és la seva ciutat natal, hi tindrà posats tots els focus. Volem tenir fet el nou espai immersiu a la tercera planta. Això val 605.000 euros i l’execució ja la tenim pressupostada en el pla d’inversions de l’Ajuntament. La resta, fins a arribar als 3,6 milions, correspon a la resta de fases de la reforma, que faríem a partir del 2027, perquè no volem haver de tancar el Gaudí Centre per obres el 2026. Llavors, serà a partir del 2027 que faríem la reforma més integral, i el finançament el farem entre l’Ajuntament i altres administracions, a qui demanarem fons, sigui l’Estat, la Generalitat o la mateixa Diputació.
Amb la Diputació, de la qual és la presidenta, hi té fil directe.
Tenim criteris objectius i ens basem en criteris iguals per a tots els municipis. El centre d’interpretació és referent, no només per a Reus; perquè de Gaudí només n’hi ha un i la seva ciutat és Reus. Crec que això justifica que les administracions hi inverteixin.
Quin balanç fa de la marca El Paisatge dels Genis?
Col·laborar, cooperar i treballar en aliança amb altres municipis sempre és positiu. Per a nosaltres, el fet de formar part d’aquest producte ens ha suposat atraure un tipus de visitant més d’àmbit cultural, que se sent atret per la cultura. Per tant, es genera un flux que és interessant. D’altra banda, també ens permet fer valdre el patrimoni cultural i arquitectònic de tots els municipis que el conformem. Evidentment també ens beneficia l’economia de la ciutat, perquè hem vist que genera un augment de demanda dels hotels, dels restaurants, dels comerços... Portem gent a Reus i això activa tot el cercle. I també ens permet treballar la connexió entre educació i cultura i oferim programes que ens ajuden a difondre entre la canalla el coneixement sobre aquests artistes, que són universals i que els tenim en un radi de molt pocs quilòmetres. Això en qualsevol altre estat seria un fenomen d’incalculable valor. I naltros crec que li hem de donar encara més valor.
Creu que s’hauria de fer algun canvi en aquest producte?
Donar-li encara més projecció a fora. Sempre és bo pensar com podem millorar. Ens reunim periòdicament els quatre municipis (el Vendrell, Mont-roig, Horta de Sant Joan i Reus), juntament amb el Patronat de Turisme de la Diputació i Eurecat. La nova estratègia que tenim fins al 2027 l’hauríem d’enfocar a activar el nou pla de comunicació, per destacar els artistes universals i la seva relació amb casa nostra. Això també inclou renovar el portal web, nou material audiovisual per a les xarxes socials, millorar la senyalització –no només la dels equipaments, sinó la dels municipis–, per tal que ens puguem identificar de manera conjunta. I per a enguany també s’està organitzant un esdeveniment conjunt que unirà aquest territori i la cultura, relacionant-los amb els creadors actuals.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.