Comunicació

Josep Maria Orta i Sagalas

Redactor en cap de l’Avui el 1976

“L’Avui va néixer amb una sabata i una espardenya”

“L’empresa va fer una joguina amb el diari i ja us espavilareu. Jaume Vilalta feia miracles pidolant diners d’on fos. No arribàvem”

“Una ficada de pota històrica: «Gil-Robles, possible president del govern.» Això no era mentida, però possible ho era tothom”

Hi havia molta por, molta por, al començament, que ens tanquessin l’Avui al cap de dos dies
Soc dels que creuen que cal reivindicar la figura de Pujol. L’únic diari que li interessa era ‘La Vanguardia’
Diguin el que diguin, el cop triomfa. Tejero va anar a la presó, sí, però hi ha la LOAPA i s’entrarà a l’OTAN

Josep Maria Orta i Saga­las (Bar­ce­lona, 1951) va ser redac­tor en cap de l’Avui, jun­ta­ment amb Andreu Calaf, quan va sor­tir el diari el 1976, a les ordres de Josep Faulí, direc­tor, i Josep Maria Cadena, sots­di­rec­tor. El lec­tor haurà de per­do­nar-nos si en aquesta entre­vista apa­rei­xen parau­les de l’argot periodístic, però Josep Maria Orta xerra amb un ritme ràpid, una memòria pro­di­gi­osa i una gran passió per l’ofici. Aquesta con­versa és com si tornéssim a la redacció del diari Avui de fa 50 anys.

Us va tocar la feina estres­sant però apas­si­o­nant de treure un diari en tres mesos.
Sí, tot va ser molt ràpid. S’aca­bava de morir Franco i abans hi havia hagut l’intent de fer un diari en català, Mig­dia. El Diari de Bar­ce­lona va inten­tar fer la tran­sició del fran­quisme pel seu compte amb gar­ro­ta­des. Després de l’Avui sor­ti­rien El Periódico i El País, que van revo­lu­ci­o­nar la premsa escrita. Abans hi havia hagut una experiència que va aca­bar mala­ment, la del Diari de Bar­ce­lona. Una part de la redacció se’n va anar a El Periódico i una altra vam anar a l’Avui. Els dia­ris tenien redac­ci­ons molt potents i nosal­tres vam néixer amb una sabata i una espar­de­nya. El País tenia un capi­tal de 1.000 mili­ons [de pes­se­tes], i nosal­tres, de 100.
Com era la redacció?
Una com­bi­nació de gent molt jove i gent que tenia més sen­si­bi­li­tat cata­la­nista que periodística. Sor­tia una cosa molt rara.
I amb pocs recur­sos?
Pocs recur­sos, no teníem ningú a Madrid. Jo em bara­llava molt per ser un diari nor­mal en català. Amb tota la sen­si­bi­li­tat cata­lana que vul­guis, però que les meves por­ta­des i con­tin­guts no dis­tor­si­o­nes­sin gaire res­pecte a la resta de dia­ris de la pro­fessió. Hi va haver una ficada de pota històrica: “Gil-Robles, pos­si­ble pre­si­dent del govern.” Això no era men­tida, però pos­si­ble ho era tot­hom. No con­trolàvem el que pas­sava a Madrid. En canvi, la política cata­lana amb l’Antoni Ribas la con­trolàvem bé.
Ocu­pava la posició més difícil. Els del con­sell d’admi­nis­tració ja havien acon­se­guit treure un diari en català. A vostè li tocava ges­ti­o­nar amb pocs recur­sos?
No. El direc­tor [Josep Faulí] i en [Josep Maria] Cadena eren els que solu­ci­o­na­ven les coses amb una tru­cada, a Cata­lu­nya. Jo era el ser­gent que movia la redacció perquè el més impor­tant d’un diari és que surti cada dia.
I no teníeu rota­tiva pròpia.
Els tallers eren anti­di­lu­vi­ans i no hi havia un pro­jecte clar de com evo­lu­ci­o­nava el negoci. Van com­prar un lec­tor òptic, una màquina on posa­ves el text, t’ho lle­gia i ho con­ver­tia en plom, però hi havia d’haver una mecanògrafa per­fecta que cada vegada que hi havia un error s’atu­rava. El procés s’allar­gava moltíssim.
L’Enric Cirici, el vice­pre­si­dent, expli­cava que els peri­o­dis­tes dema­na­ven una secretària perquè els piqués les notícies.
En Cirici estava molt poc per la redacció. Ells es cre­ien que els can­vis tec­nològics ana­ven per impri­mir a El Ciero [El Noti­ci­ero Uni­ver­sal], però el que s’havia de fer era infor­ma­tit­zar. Els peri­o­dis­tes som bruts, ens equi­vo­quem. I només hi havia dues mecanògra­fes per picar els tex­tos d’una manera imma­cu­lada.
I els cor­rec­tors?
Els cor­rec­tors després poti­ne­ja­ven els tex­tos amb tota la raó, can­vi­ant-ho. Ales­ho­res, no és que la redacció s’hi oposés.
Abans d’arri­bar a l’Avui, d’on venia? Del ‘Brusi’?
Del Brusi [Diari de Bar­ce­lona]. Allà feia com­pa­gi­nació.
I a l’Avui és redac­tor en cap.
Sí, jo feia la maqueta, repar­tia les pàgines i con­tro­lava la pro­ducció.
Impli­cava fer el tan­ca­ment?
Jo m’hi estava totes les hores, al diari. Hi anava al matí, m’empre­nyava amb el que se’ns havia colat, venia a dinar i hi tor­nava fins a les dues o les tres de la mati­nada, quan tor­nava a casa amb el diari.
De quant eren les jor­na­des?
En peri­o­disme...
Això ha can­viat. Ara miren el rellotge.
Jo quan estava a La Van­guar­dia, i no fa gaire temps, tam­poc no mirava el rellotge. Sabies quan hi entra­ves, però no sabies quan en sor­ties, ni on. A La Van­guar­dia, si pas­sava alguna cosa, aga­fa­ves un avió i te n’ana­ves.
Com eren els pri­mers Avui?
Política espa­nyola i inter­na­ci­o­nal, molt d’agències. A Cata­lu­nya ens movíem més. Teníem els millors arti­cles d’opinió i col·labo­ra­ci­ons del país.
Com es par­tien la feina amb l’Andreu Calaf?
Teòrica­ment revi­sava els tex­tos ell, i després tots dos. Arri­bava un volum...
Qui el fitxa? Cadena o Faulí?
A mi em fitxa en Faulí, estàvem tots dos al Diari de Bar­ce­lona. Un altre que venia d’allà i va tenir un paper molt impo­rant a l’Avui va ser en Joa­quim Par­ra­mon, l’eco­no­mista. És la per­sona que va estruc­tu­rar les sec­ci­ons d’eco­no­mia de tots els dia­ris de Bar­ce­lona amb una nova gene­ració que no eren els que ana­ven a pido­lar els bene­fi­cis a les empre­ses. Ho va pro­fes­si­o­na­lit­zar i va crear un grup d’eco­no­mis­tes que estan a tots els dia­ris. Va can­viar la pro­fessió d’uns que pot­ser no tenien les mans gaire netes.
Està cinc anys a l’Avui. Per què se’n va?
Perquè amb en [Jordi] Malu­quer ens enteníem molt poc. L’empresa va fer una joguina amb el diari i ja us espa­vi­la­reu. Aquí hi ha un senyor que feia mira­cles, que és en Jaume Vila­lata [gerent], pido­lant diners d’on fos perquè no arribàvem. Pri­mer feia molta il·lusió, el diari, però la gent se’n cansa. Es va fer un diari “amb lle­tra petita perquè no ho lle­gei­xin massa”. Hi havia molta por, molta por, al començament, que ens el tan­ques­sin al cap de dos dies.
Lle­tra petita i sense foto­gra­fia.
A la rota­tiva d’El Ciero sor­tia tot en negre. Fèiem ser­vir dibui­xos.
Vostè tenia una secció a la con­tra­por­tada, oi?
Sí, Mot a la Fi. El nom el va posar en Cadena. Un comen­tari d’unes quinze o vint rat­lles, petit, sobre l’actu­a­li­tat.
Tenia abso­luta lli­ber­tat?
Sí.
Es va haver d’auto­cen­su­rar?
Sí, sem­pre, però això a tot arreu i tots els peri­o­dis­tes. Ja escrius el que pots escriure sabent on estàs. Això passa a El País, La Van­guar­dia... En segons quins temes ja no t’hi poses.
Feu el pri­mer diari en català. Franco s’acaba de morir i és un moment d’una certa ober­tura.
És un moment en què un sec­tor impor­tant de Cata­lu­nya trem­pava. Havíem fet la mani­fes­tació Lli­ber­tat, amnis­tia, Esta­tut d’Auto­no­mia mul­ti­tu­dinària. Les for­ces reac­cionàries esta­ven espan­ta­des, després ja es van orga­nit­zar. I era una joguina nova, un exem­ple de nor­ma­lit­zació.
I, mal­grat això, hi havia un punt d’auto­cen­sura a la redacció?
Home, no podies dir “acti­vis­tes” als d’ETA, eren ter­ro­ris­tes. Amb l’exèrcit no t’hi posa­ves.
I res­pecte a la pro­pi­e­tat del diari?
No ens hi posàvem. El pri­mer dia jo no tenia por­tada, i hi vam posar –i va ser molt cri­ti­cat– els 10.000 obrers del metall en vaga. Per cert, se’ns va cri­ti­car molt perquè a l’edi­to­rial no hi havia cap referència al rei. I va pas­sar des­a­per­ce­but que la pri­mera carta al direc­tor la fir­mava un tal Josep Tar­ra­de­llas. Ama­gat pel que pogués pas­sar.
L’Avui arrenca amb una mica de por?
Amb tota por, amb tota por.
Quan marxa el 1981 ja hi ha hagut una certa evo­lució?
Hi ha dues fases, i pel mig un cop d’estat que, diguin el que diguin, tri­omfa. El Tejero, sí, va per­dre i va anar a la presó, però al cap de quinze dies hi va haver la Loapa, vam entrar a l’OTAN... D’alguna manera eren molts dels punts que dema­na­ven els col­pis­tes. Hi va haver una marxa enrere. No en Tejero i en Milans [del Bosch], però segu­ra­ment [Alfonso] Armada sí.
Això ho vau patir.
Ho vam patir tots. També vam patir que cos­tava lle­gir en català i que, a poc a poc, ens dei­xa­ven. Dels 200.000 exem­plars del pri­mer dia –que va ser un des­as­tre per l’ama­teu­risme del con­sell d’admi­nis­tració; hi havia gent que havia rebut 20 dia­ris perquè tenia 20 comp­te­partícips, i d’altres no en van rebre cap–, vam anar bai­xant. Era un grup ama­teur, tots eren bona gent i molt amics. Tete Mon­to­liu, quan bus­cava un gui­tar­rista, deia: “Porta’m un fill de puta que sàpiga tocar la gui­tarra.”
La redacció era idíl·lica o també tenia un punt d’ama­teu­risme?
No, no era idíl·lica. Hi havia molta inex­periència, començant per mi. El que passa és que jo venia de la revo­lució que havíem fet al Diari de Bar­ce­lona abans que ens el tan­ques­sin i amb un mes­tre que era l’Anto­nio Franco. Jo volia tras­lla­dar les inqui­e­tuds, però els peri­o­dis­tes de l’Avui no eren els matei­xos: uns venien del món intel·lec­tual, d’altres eren molt joves i no sabien de l’ofici la mei­tat.
Per tant, quin record en té?
Una gran il·lusió col·lec­tiva. Un diari més o menys digne men­tre hi van estar en Faulí i en Cadena. I van posar en Malu­quer, molt bona per­sona, però no en tenia ni idea, de peri­o­disme.
I vostè era...
Jo era el que parava els cops. Però en un moment deter­mi­nat em va dir [Malu­quer, ja direc­tor]: “No cal que vin­guis a la nit, que ja surt sol; vine al matí i mira què han tret els altres dia­ris.” Un pro­fund des­co­nei­xe­ment de la pro­fessió i el sis­tema de pro­ducció, perquè el més impor­tant d’un diari és tenir-lo al quiosc a l’hora deter­mi­nada.
I els lec­tors?
Teníem un públic molt fidel. No sé per què un dia vam repe­tir la nume­ració de l’exem­plar i hi va haver gent que se’n va ado­nar i ens va tru­car.
En els seus cinc anys a l’Avui, sem­pre es va impri­mir el diari a la rota­tiva d’‘El Noti­ci­ero’?
Pri­mer amb la rota­tiva de plom d’El Noti­ci­ero, que al cap de tres anys en va com­prar una de nova amb cara i ulls. Allà ja es podien publi­car fotos. Allà també tirava El Periódico, que tenia pre­ferència. Nosal­tres tiràvem abans [tan­ca­ven abans l’edició].
Quants anys tenia?
Vint-i-cinc, era molt jove, amb tres anys d’experiència al Diari de Bar­ce­lona i amb el car­net de peri­o­dista nou. La redacció era molt jove, molt ingènua, i molt patri­ota en molts casos.
Molt patri­o­tes tots?
Pràcti­ca­ment, sí. Era la nos­tra joguina. Amb una pro­fes­si­o­na­li­tat, en molts casos, mani­fes­ta­ment millo­ra­ble.
Que­dava com­pen­sada per la cata­la­ni­tat, pel patri­o­tisme?
També has de limi­tar-ho, això, perquè quan tu com­pres el diari és per saber el que ha pas­sat el dia abans. Algú deia: “L’Avui és un diari que surt demà publi­cant les notícies d’ahir.” Anàvem bas­tant des­fa­sats, sobre­tot a inter­na­ci­o­nal.
Quin model de diari volíeu fer?
Quan feien la pro­pa­ganda, deien que Le Monde. En les pri­me­res elec­ci­ons cadascú feia pressió als par­tits per posar les xifres d’assis­tents. Vam acon­se­guir enca­bir 200.000 per­so­nes a la plaça de braus Monu­men­tal en un míting d’Esquerra. Era més el que et deien que inten­tar bus­car, perquè no hi havia temps.
Amb l’opinió, l’Avui sí que era dis­tin­tiu, oi?
L’opinió era de pri­mera divisió, perquè totes les patums, que ja havien pro­mo­ci­o­nat el diari en català i la seva neces­si­tat, esta­ven con­ten­tes de col·labo­rar-hi.
On se’n va quan deixa l’Avui?
A la Gene­ra­li­tat. Em va cri­dar en Faulí perquè jo no m’ente­nia amb en Malu­quer. Allà hi vaig estar cinc anys. No m’agrada gens ser fun­ci­o­nari. Hi vaig amb la idea de tor­nar als dia­ris.
Era jove i tenia recor­re­gut.
Sí, però estar en una ins­ti­tució de par­tit aquí marca molt. A Madrid, no. Lla­vors me’n vaig anar a El Cor­reo. Em va fit­xar en Jordi Daroca. Vaig estar-hi sis mesos perquè de seguida em va cri­dar La Van­guar­dia.
Tenia eti­queta de con­ver­gent?
No. Jo m’he pas­sat 10 o 15 anys fent el PP de Madrid, i érem del nucli que amb l’Aznar ens trucàvem cada dia i ningú no ha dit mai que jo fos del PP.
Per què diu que a Cata­lu­nya et marca molt una ins­ti­tució?
Aquí marca molt perquè et diuen: “Aquest és el cor­re­vei­dile d’en Pujol.”
Quina relació hi tenia, amb ell?
Quan vaig estar a la Gene­ra­li­tat, molt cor­recta. Soc dels que cre­uen que la figura de Pujol s’ha de rei­vin­di­car.
S’ha comès una injustícia?
Crec que sí. En clau fami­liar, no m’hi poso i tinc molts dub­tes. En clau política, les dues o tres pri­me­res legis­la­tu­res va estruc­tu­rar el país d’una bona manera.
Pujol va aju­dar l’Avui?
Molt.
Vostè, quan hi estava, deu­ria veure que el seu diari de referència era ‘La Van­guar­dia’.
A Pujol, l’únic diari que li interes­sava era La Van­guar­dia.
Per tant?
No podia dei­xar morir l’únic diari en català d’ales­ho­res.
Se’l sen­tia seu o era una aven­tura de l’Espar i Ticó?
A l’Avui al començament hi havia des del PSUC, els soci­a­lis­tes, més del Pallach que dels altres, però també Con­vergència, és evi­dent, i Esquerra, que no era ningú ales­ho­res. Era un diari obert a tots aquests. Després arriba un moment en què no es poden pagar les nòmines ni El Ciero [rota­tiva] i les sub­ven­ci­ons hi tenen un cert pes i volen influir més del compte. Més que el con­sell d’admi­nis­tració.
Ho va patir, això?
Molt poc. Me’n vaig anar abans. Però el nos­tre públic tam­poc hau­ria entès que cri­tiquéssim la Gene­ra­li­tat, que era de tots i havia cos­tat molt d’acon­se­guir.
Trajectòria intensa

Un periodista a la Generalitat de pa sucat amb oli

Josep Maria Orta, periodista llicenciat per l’Escola de Periodisme de l’Església, va ser durant 15 anys professor de tecnologia de la informació a la Universitat Autònoma de Barcelona. Va començar al Diari de Barcelona, va marxar al primer Avui, on es va estar entre el 1976 i el 1981, quan va anar al Departament de la Presidència de la Generalitat amb Josep Faulí i en l’època del totpoderós Lluís Prenafeta. “Aquella Generalitat era de pa sucat amb oli. Pràcticament no teníem competències i la Generalitat s’estava construint. Tots hi cabíem, al Palau, i això és obra de Pujol”, explica el periodista. Després del seu pas pel govern, va estar mig any de sotsdirector d’El Correo Catalán, fins que va fitxar per La Vanguardia, quan el director era Francesc Noy. Després va treballar amb els directors Joan Tàpia i José Antich. Vint-i-cinc anys al rotatiu de Godó, entre Barcelona i Madrid, on es va especialitzar en la cobertura del Partit Popular. “La Generalitat era un organisme d’estat en construcció. Quan vaig treballar a Madrid, vaig veure que això d’aquí és bastant tronadet. I quan he anat al Parlament Europeu, que no serveix per a res, em semblava que allò sí que era important”, diu. A Josep Maria Orta li va tocar cobrir de primera mà l’ascens de José María Aznar al PP. Hi ha tingut una relació molt directa, amb l’exdirigent del PP i expresident espanyol, perquè el va tractar “quan l’Aznar no era res”. “Jo tenia per a La Vanguardia un corresponsal a Valladolid que era un rojo i es deia Miguel Ángel Rodríguez. No sé si et sona.” Orta continua sent amic del famós MAR. “Jo amb els companys d’altres diaris m’hi he entès sempre molt bé”, afegeix. Els últims anys de la seva carrera professional els va passar a l’Ajuntament de Barcelona en l’època de l’alcalde Xavier Trias.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.