Economia
Josep Prat i Riuró
Advocat i impulsor de la xarxa d’inversors i emprenedors Business Angels Girona (Bagi)
“Els ‘business angels’ no tenim cap rendibilitat segura”
La figura dels inversors que apadrinen projectes d’emprenedoria es consolida per cobrir les mancances del sistema financer
Hi ha un component de compromís social, i fins i tot territorial en el cas de Bagi, que fa deu anys que mira de retenir el talent a prop
Veig lògic que una entitat bancària no vulgui deixar calés a fons perdut, perquè tampoc no són ONG
La IA pot fer accelerar tractaments per al càncer, per exemple. I això afavorirà noves iniciatives
Prat, advocat i soci d’un bufet jurídic gironí, ha compaginat aquesta dedicació amb altres iniciatives, entre les quals hi ha l’impuls a la xarxa Business Angels Girona (Bagi) a finals del 2014. L’objectiu d’aquests àngels inversors és fer viables projectes empresarials innovadors i amb potencial d’èxit, per part d’emprenedors que difícilment trobarien suport d’entitats bancàries en condicions o terminis avantatjosos.
Quin és l’origen del grup?
El 2014, l’aleshores director del Parc Científic de Girona, Pere Condom, va promoure un curs de formació breu entre unes 20 persones. I d’allà en vam sortir unes 10 que vèiem que la idea podia tenir recorregut a les comarques gironines, on no hi havia cap xarxa. Primer vam crear una societat específica, però ens vam adonar que era més eficient una associació. Des d’aleshores, n’hem anat aprenent, perquè cada projecte, emprenedor o empresa és diferent.
Una manera d’organitzar-se al voltant d’un objectiu comú, i no per lliure...
Intentem que tant l’emprenedor com els inversors en l’accionariat inicial siguin de les comarques gironines, que l’empresa i l’activitat corri també per aquí a prop, perquè això facilita un contacte més directe. No sempre s’aconsegueix, perquè també hi influeixen molts altres factors, però abans de crear l’associació vèiem que hi havia una fuga d’emprenedors gironins cap a Barcelona, Madrid o València, per trobar inversors.
Com funciona?
Començàvem de zero, i la majoria hem hagut d’aprendre a invertir. Analitzar els caràcters, l’evolució de facturació i detectar si seran viables o no. Organitzem fòrums periòdics –ja en portem una cinquantena–, cada dos mesos de mitjana, i són l’oportunitat perquè diversos emprenedors presentin als inversors 3 o 4 projectes diferents. La mitjana d’assistents és de 30 o 40 persones, i després d’una primera presentació breu, d’uns 10 minuts, en fem 5 més de preguntes i resolució de dubtes, i després passem al networking, el contacte entre emprenedor i inversors. Aleshores ve la fase de sindicació, amb els inversors detallant quina aportació econòmica hi volen posar cada un, i les condicions. I nomenem un representant, que és una de les persones inversores que té cura de cada projecte i fa de pont entre emprenedor i la resta d’inversors. Això fa estalviar temps.
Deu anys ja. Quin és el balanç?
Vam tenir un primer cas d’èxit important, que va ser Goodgut el 2015, a partir de la diagnosi de la microbiota intestinal per prevenir malalties digestives. Al cap de dos anys va ser adquirida per Hipra i va aconseguir un 1 per 5, quintuplicar els diners que s’havien invertit. Això ens va donar cert reconeixement dins del sector, que comprèn altres xarxes de business angels.
Quin altre projecte destacaria?
Ha funcionat molt bé l’Skitude, una aplicació de mòbil pensada per al món de l’esport. Començant per l’esquí, però que alhora permet dissenyar rutes, per exemple, per córrer, caminar o fer en bicicleta. I també està oberta a la gestió de reserves, publicitat, màrqueting de les estacions. Una empresa noruega s’hi va implicar fort, i això va fer que alguns petits inversors ja decidissin sortir-ne. I continua evolucionant bé, perquè l’emprenedor fundador encara hi està molt implicat. Estem tranquils.
Però no tots els projectes funcionen...
Dels dos primers projectes, Goodgut va ser un gran èxit i l’altre, no. Hi ha risc, evidentment. Diverses estadístiques mostren que, de cada 100 projectes, 80 poden acabar fracassant i 20 funcionen bé. Entre aquests n’hi haurà d’equilibrats, d’altres que guanyaran diners, encara que pocs, i uns pocs d’èxit, que és on hi ha el retorn. Curiosament, en el cas de Bagi, de les 18 iniciatives que la xarxa ha impulsat, en tenim un 80% de vives i només un 20% de mortes. Hem aconseguit invertir la tendència.
I quin és el secret, si es pot explicar?
Potser una part dels bons resultats és que no tenim ningú dedicat al 100% a la xarxa, en plantilla. Això ens resta la pressió d’haver de generar un mínim d’ingressos per a estructura. I tampoc no fem servir cap vehicle financer, com ara fons comuns per aportar-hi capitals, sinó que cadascú decideix individualment en quins projectes inverteix i en quins altres no.
Hi ha competència amb altres xarxes?
Tots els emprenedors són lliures de cercar diners en altres xarxes territorials, paral·lelament, perquè és difícil tancar el 100% del finançament necessari dins d’una única ronda. No hi haurà cap exclusiva, però les condicions solen ser les mateixes per a tots els grups, perquè si no seria caòtic.
Grups diversos, doncs, treballen també en xarxa?
És que no té cap sentit, ni per a nosaltres ni per a altres, pretendre anar-hi sols. L’objectiu comú és que es cobreixi la inversió necessària i que la nova empresa tiri endavant.
La figura de l’àngel inversor agafa embranzida a partir de la crisi del 2008 com a resposta a la restricció de l’accés al crèdit de la banca convencional?
L’origen del terme és molt més antic, del segle XIX, a causa de la crisi del sector del teatre als Estats Units, quan l’administració va deixar de posar diners públics en el món de la cultura. Van aparèixer una sèrie d’empresaris que van posar-hi diners perquè ells, les seves famílies i tota la resta poguessin seguir gaudint d’espectacles. I aquí sorgeix el concepte, com una mena de salvadors o àngels econòmics. Però podríem trobar perfils similars fins i tot a l’Antiguitat, a l’Imperi romà, segurament amb condicions diferents. Respecte al sistema bancari, jo veig lògic que una entitat bancària no vulgui deixar calés a fons perdut, perquè tampoc no són ONG. Una altra cosa podrien ser fundacions bancàries o les antigues caixes, però com a bancs, amb socis al darrere, calen resultats segurs.
La majoria de les caixes han desaparegut...
Les caixes apostaven molt més pels emprenedors que no pas els bancs, eren més atrevides. Però moltes van acabar com van acabar, també sobretot per factors com la mateixa crisi immobiliària i allò de cobrir, a més de la hipoteca, cotxe i altres deutes. En part era cultural. Als països nòrdics no s’hi van trobar.
Però, com a inversors, se la juguen si el projecte no qualla.
Ens ho juguem tot. Si hi poses 1.000 euros, saps que els pots perdre. No hi ha cap rendibilitat garantida, i és el primer que diem a alguns inversors potencials que pregunten. Molts se n’aparten, però perquè no tenen el perfil, no és per a ells. La filosofia és destinar-hi uns diners que no calen a curt termini i dels quals no pots esperar-ne res a cinc, vuit o deu anys vista.
Són les mateixes regles que a la borsa, on una fallida pot fer caure el preu de l’acció a zero.
Correcte, tot i que a la borsa es pot seleccionar entre accions o títols de risc, o els de menor. Amb aquestes darreres, pots assegurar-te rendibilitats d’un 3 o un 4%, a mitjà o a llarg termini. Amb les altres hi pots guanyar, o perdre, més. I el risc sempre hi és. Amb els emprenedors, el risc és generalment alt, però has de saber trobar el moment idoni per entrar, abans de competir amb els fons d’inversió, quan la idea està desenvolupant-se i ajudant que tiri endavant. Valoracions ajustades i assumibles. En un projecte ja madur, la nostra aportació pesaria menys i la rendibilitat futura seria molt menor.
Per tant, convé molt diversificar i trobar el moment just?
Com a petits inversors, quan n’entren de més grans i et compren la teva part, és un bon moment per sortir-ne i anar a trobar-ne de nous. No volem ser socis capitalistes de per vida. Molts emprenedors ja saben el moment de trobar una sortida i, amb aquests possibles guanys, invertir i contribuir a altres projectes. L’objectiu és entrar i sortir. Tornar a començar perquè algú altre pugui pedalar i arribar a l’èxit tan aviat com sigui possible.
És una fórmula que supleix la manca de crèdit per a l’emprenedor i la manca de rèdits per a l’inversor o estalviador?
En part, també. Però l’altra vessant que hi veiem és que molts de nosaltres som empresaris i ara tenim la sort de disposar d’uns recursos estalviats, però quan érem més joves també vam haver d’engegar, ens va costar i sabem el que costa. I hi suma el factor que jo, per exemple, soc advocat; d’altres companys, economistes, gestors o empresaris. Cadascú pot ser útil per donar un cop de mà als emprenedors amb el seu coneixement, un know-how enciclopèdic. Ara podem ajudar nous empresaris que venen a darrere i crear un nou ecosistema amb molt de contacte humà, social i coneixement compartit entre diferents generacions en els fòrums d’inversió. Casos pràctics. I aquí s’aprèn molt més que en la teoria. Aquí, dos més dos no sempre sumen quatre: pot ser molt més o també menys.
A banda dels emprenedors, gent amb idees de nous negocis, que sempre n’hi haurà, amplien també el cercle de nous àngels inversors?
Sí, costa, però entra gent nova. L’inversor que ens ve a veure segurament troba que som transparents, persones com ells, que no anem pel benefici propi, sinó per fer la bossa col·laborativa més gran i guanyar-hi tots una mica. L’associació no en treu diners, però com més gran sigui la xarxa, més possibilitats hi ha que avancin diferents projectes. Ampliar el diàmetre de la roda.
Aplicat al teixit empresarial gironí, amb predomini de petites i mitjanes empreses i algunes d’elles potents i d’elevada facturació, és una manera d’apostar pel model?
Tenim moltes empreses familiars, petites i mitjanes, però amb noves generacions molt preparades, amb una nova mentalitat per entendre’n el funcionament. Aviat veurem, no crec que triguem gaire, que els mateixos empresaris cercaran emprenedors per integrar-los dins la pròpia empresa. Tindran una nova necessitat per a un nou projecte i trobaran un equip específic per tirar-lo endavant. Però aquí el perfil d’emprenedor també canviarà.
Emprenedors per compte aliè, assalariats?
No és el mateix algú visionari, que veu un nínxol de mercat i hi troba una solució pròpia i que necessitarà arribar al final de cada mes, que l’encàrrec específic per part d’una empresa amb un salari garantit.
L’èxit de Goodgut ha provat que el sector sanitari ofereix moltes oportunitats. A Girona, l’impuls al campus de salut al voltant del nou Trueta pot adobar el terreny a la nova emprenedoria?
És clar que sortiran molts projectes nous. Tindrem robots que no necessitaran medecines, però nosaltres no ho som i hem de viure més anys. La intel·ligència artificial (IA) pot fer accelerar tractaments per al càncer, per exemple. I això afavorirà noves iniciatives. En el parc de salut, aplegant medicina, farmàcia, que també hi volen ser, infermeria, centres de recerca i un hospital de primer ordre, seran claus. En aquest sentit, ja està en marxa una nova associació, Girona Health Hub, amb persones amb expertesa a càrrec i d’altres que ja estan en l’òrbita de Bagi, amb alguns projectes centrats en la salut. En el darrer any i mig, per posar un altre cas, està en marxa una altra iniciativa, Tensor Medical, per detectar de manera més àgil malalties neurodegeneratives llegint imatges de ressonàncies magnètiques amb la IA, i l’avís als metges d’aquelles que són més concretes. Es pot estalviar temps en la diagnosi i en deteccions precoces que l’ull humà no detectaria. O també The Smart Lollipop, un caramel que detecta malalties i evita les agulles.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.