estats units
Califòrnia demanda a Trump per revocar el veto als vehicles de gasolina en l’estat
L’estat de la costa oest compta amb algunes de les ciutats amb pitjor qualitat de l’aire dels Estats Units
El fiscal de Califòrnia, Rob Bonta, ha anunciat aquest dijous que, juntament amb altres deu estats, ha presentat una demanda contra l’Administració del president dels EUA, Donald Trump, després de decidir aquest revocar la prohibició als vehicles de gasolina per a 2035 en aquest estat, un esforç que havia estat liderat per les autoritats demòcrates.
“No ens quedarem de braços plegats i no permetrem que això succeeixi. Per això anunciem la nostra vint-i-sisena demanda contra el president. La nostra demanda vol defensar la capacitat de Califòrnia per a aplicar les seves pròpies lleis ambientals”, ha dit Bonta en una conferència de premsa virtual.
La demanda, presentada al costat dels fiscals generals d’altres deu estats –Colorado, Delaware, Massachusetts, Nova Jersey, Nou Mèxic, Nova York, Oregon, Rhode Island, Vermont i Washington–, critica l’ús il·legal de la llei per part del govern federal per a invalidar els esforços estatals en matèria ambiental.
Els demandants impugnen “l’ús sense precedents i il·legal de la Llei de Revisió del Congrés (CRA, en anglès) per a invalidar el programa de vehicles nets de Califòrnia”, segons es llegeix en un comunicat emès per l’oficina del fiscal general californià.
Hores abans, el president estatunidenc, Donald Trump, havia promulgat la llei que reverteix la prohibició als vehicles de gasolina per a 2035 a Califòrnia, un esforç que havien liderat les autoritats demòcrates d’aquest estat per a accelerar la transició cap als vehicles elèctrics.
El mandatari va justificar la seva decisió, que havia estat prèviament recolzada en el Congrés –de majoria republicana–, al·legant que la gent hauria de tenir l’opció “de comprar un cotxe elèctric, un de gasolina o un híbrid”.
Trump també va validar la fi d’altres polítiques estatals destinades a reduir les emissions dels tubs d’escapament d’alguns automòbils i la contaminació per òxid de nitrogen, un dels gasos que més contribueixen a la contaminació atmosfèrica.
La demanda, no obstant això, sosté que aquestes accions són il·legals, ja que les exempcions de la Llei d’Aire Net a Califòrnia –que fomentaven l’acceleració de vehicles zero emissions– mai abans havien estat subjectes al CRA.
Segons els demandants, el cost estimat de l’ordre presidencial ascendiria a 45.000 milions de dòlars en despeses d’atenció mèdica.
A més, denuncien que la decisió de Trump s’emmarca en una política partidista centrada a passar per sobre de les autoritats de Califòrnia, en lloc de prendre les decisions més justes per a l’estat.
L’autoritat del governador de l’estat, Gavin Newsom, va ser recentment posada en dubte pel govern federal, amb motiu de les protestes que assolen Los Angeles des de divendres passat. Com a conseqüència, Trump va desplegar a la Guàrdia Nacional per a contenir les manifestacions sense el consentiment del governador, qui s’ha convertit en una de les principals figures de l’oposició al president.
A Califòrnia se situen diverses de les ciutats amb pitjor qualitat de l’aire dels Estats Units, segons l’Associació Americana del Pulmó. L’estat ha estat tradicionalment pioner en normes sobre contaminació per a millorar la qualitat de l’aire i protegir la saluda de les persones, i per a la indústria dels vehicles elèctrics.