Focus

L'economia en negre s'enquista

LLAST. El pes de les feines no declarades en el PIB (23%) duplica la mitjana europea i creix a conseqüència de la crisi econòmica, cosa que perjudica els ingressos públics en un context de fort dèficit COIXÍ. Alhora els experts remarquen que aquesta realitat actua com a para-xocs social davant un atur oficial del 20%

Té molt a veure
amb la manera mediterrània
de fer les coses
La reforma laboral i la de pensions són més fàcils i amb resultats més immediats
Es planteja apujar els impostos als rics, quan s'hauria d'assegurar que tothom pagui
El problema és
un model productiu basat en la mà
d'obra barata

josé maría moli­nedo

secre­tari gene­ral de gestha


simón rosado

secre­tari acció sin­di­cal ccoo


josé garcía mon­talvo

pro­fes­sor d'eco­no­mia de la upf


joan tugo­res

catedràtic d'eco­no­mia de la ub


Qui més qui menys s'ha tro­bat algun cop a la seva vida davant la mítica pre­gunta d'“amb IVA o sense IVA?”. De fet, la fórmula resulta quasi habi­tual en alguns sec­tors i per això el grau de sor­presa de qui rep la pre­gunta acos­tuma a ten­dir a zero. La cons­ta­tació d'això és que a Espa­nya l'índex d'eco­no­mia sub­mer­gida —és a dir, aque­lla que no es declara— repre­senta un 23% del PIB (uns 240.000 mili­ons d'euros), segons les esti­ma­ci­ons que fa el Sin­di­cat de Tècnics del Minis­teri d'Hisenda (Gestha). Una xifra molt simi­lar, el 22,2%, és el que apunta el Banc Mun­dial en un informe pre­sen­tat fa poc, en el qual recull la mida mit­jana d'aquesta eco­no­mia als països de l'OCDE entre el 1996 i el 2007 (vegeu el gràfic).

QÜESTIÓ CUL­TU­RAL.

Entre les cau­ses que Espa­nya ocupi una posició tan ele­vada en el rànquing no es pot dei­xar de banda l'aspecte cul­tu­ral. Com apunta el secre­tari gene­ral de Gestha, José María Moli­nedo, “té molt a veure amb la manera medi­terrània de fer les coses, d'un model de vida que tra­di­ci­o­nal­ment s'ha basat en l'eco­no­mia de sub­sistència en un entorn d'estats febles”. En altres parau­les, que cadascú s'espa­vili pel seu compte. Com afe­geix el catedràtic d'eco­no­mia de la UB Joan Tugo­res, “aquí la per­cepció de la gent és que el que es paga en impos­tos no va en con­sonància amb els ser­veis públics que es pres­ten, i ens falta aquesta cul­tura cívica de des­pesa col·lec­tiva”.

Les cau­ses cul­tu­rals, però, no ho expli­quen tot. També hi té molt a dir el patró de crei­xe­ment que ha domi­nat l'eco­no­mia espa­nyola en les dar­re­res dècades. Com explica el secre­tari d'acció sin­di­cal de CCOO a Cata­lu­nya, Simón Rosado, “el pro­blema és un model pro­duc­tiu basat en la mà d'obra barata i precària, basat en un pro­ducte de poc valor afe­git”.

Amb la crisi, aquesta base que ja s'arros­sega de lluny encara s'està agreu­jant més, perquè una part dels tre­ba­lla­dors expul­sats del mer­cat de tre­ball han aca­bat en l'eco­no­mia sub­mer­gida. El mateix Rosado denun­cia que els han arri­bat molts casos d'emple­ats aco­mi­a­dats a qui la mateixa empresa segueix reque­rint després en negre. “La crisi ha gene­rat, a més, una forta tendència a l'exter­na­lit­zació de deter­mi­na­des acti­vi­tats, per la qual cosa la cadena pro­duc­tiva es fa més llarga i al final d'aquesta cadena és fàcil que es cai­gui en l'eco­no­mia sub­mer­gida”.

A pesar que el pro­blema ve de lluny, les admi­nis­tra­ci­ons no han tin­gut mai com a pri­o­ri­tat com­ba­tre l'eco­no­mia sub­mer­gida, perquè, com explica Moli­nedo, “durant l'època de bonança ja entra­ven prous ingres­sos a les arques de l'Estat, així que no era una pre­o­cu­pació i, de fet, el 2007 es va regis­trar un superàvit rècord de 30.000 mili­ons d'euros”. En aquest sen­tit, Moli­nedo afirma que durant els anys de bonança “va créixer també la sen­sació d'impu­ni­tat davant aques­tes pràcti­ques”. Però el mira­cle de la caixa plena va des­a­parèixer amb la mateixa rapi­desa amb què es va gene­rar i ara la prin­ci­pal pre­o­cu­pació dels governs —tant de l'espa­nyol com del català— és fer aug­men­tar els ingres­sos que hi entren com sigui.

Per asso­lir aquest objec­tiu, el pri­mer que ha fet el govern espa­nyol ha estat aug­men­tar la pressió fis­cal a través, per exem­ple, de la pujada de l'IVA. “I ara es plan­teja apu­jar els impos­tos als rics com la solució, quan el que s'hau­ria de fer és asse­gu­rar-se que tot­hom paga el que ha de pagar”, diu el pro­fes­sor d'eco­no­mia de la UPF José García Mon­talvo. Des de Gestha, també des­ta­quen que aquest no és el camí i recor­den que, llui­tant con­tra el frau fis­cal, l'Estat podria ingres­sar uns 38.500 mili­ons d'euros extres, una xifra molt per sobre dels 435 mili­ons que Gestha cal­cula que s'acon­se­gui­ran amb la pujada de l'IRPF a les ren­des altes. El pro­blema afe­git per als comp­tes públics, diu Mon­talvo, és que “l'eco­no­mia sub­mer­gida no només no genera ingres­sos, sinó que, a més, pro­voca des­pe­ses, perquè una part d'aquesta gent està cobrant l'atur”.

ACCI­ONS DECI­DI­DES.

Així doncs, per què l'admi­nis­tració no s'esforça a com­ba­tre aquesta rea­li­tat? “Per­se­guir l'eco­no­mia sub­mer­gida en l'actual situ­ació podria supo­sar un error a curt ter­mini, ja que, eli­mi­nant-la de cop, el que s'acon­se­gui­ria seria eli­mi­nar l'escàs dina­misme de l'eco­no­mia total”, res­pon el direc­tor res­pon­sa­ble d'eco­no­mia del Cen­tre Metal·lúrgic de Saba­dell, Eli­seu San­tan­dreu. A més, tots els experts coin­ci­dei­xen a des­ta­car que l'eco­no­mia sub­mer­gida actua ara com a coixí social davant un ele­vat atur i un mer­cat labo­ral incapaç de gene­rar nous llocs de tre­ball. En aquest con­text, el govern podria veure més incon­ve­ni­ents que avan­tat­ges en aquesta lluita. “A l'admi­nis­tració tri­butària se li donen més incen­tius per com­ba­tre pro­ble­mes més fàcils i amb resul­tats a curt ter­mini i per això es pri­o­ritza inves­ti­gar els con­tri­bu­ents que ja figu­ren com a paga­dors”, explica Tugo­res. I la política fis­cal va en aquest mateix camí, treure més dels que ja estan pagant.

Per Mon­talvo, l'expli­cació és doble. “Fal­ten recur­sos per per­se­guir el frau, però alhora falta volun­tat política per fer-ho”, diu. Per això, tot i que el govern espa­nyol va pre­sen­tar al mes de març un pla estratègic per cor­re­gir el frau fis­cal —amb espe­cial menció a l'eco­no­mia sub­mer­gida—, la lec­tura que se'n fa des de Gestha no és gaire opti­mista res­pecte dels resul­tats. “Cre­iem que és més cosmètica que real”, des­taca Moli­nedo.

PRESSIÓ DES DE FORA.

De moment, els orga­nis­mes inter­na­ci­o­nals no sem­blen pres­si­o­nar en excés el govern espa­nyol en aquesta matèria i estan més con­cen­trats en la reforma labo­ral i la de pen­si­ons. “Són deu­res més fàcils i imme­di­ats, i de moment l'eco­no­mia sub­mer­gida no es veu tan pri­o­ritària”, diu Tugo­res. Ara bé, això podria can­viar a mesura que els paquets de refor­mes es van abor­dant, i es podria actuar com a Grècia, on el pes del 30% de l'eco­no­mia irre­gu­lar l'ha con­ver­tit en una de les acci­ons pri­o­ritàries dels plans de reforma impo­sats des d'Europa.

Sigui com sigui, la solució no serà ni fàcil ni imme­di­ata. Per alguns experts com Mon­talvo, l'únic incen­tiu efec­tiu per evi­tar aquest frau “passa per tenir penes de presó per als infrac­tors, com als EUA”. Això aju­da­ria a aca­bar amb la sen­sació d'impu­ni­tat que pre­do­mina ara entre la població, però alhora es poden pren­dre altres mesu­res. “En alguns països s'ha optat per solu­ci­ons ima­gi­na­ti­ves, com fer ser­vir la dada de con­sum elèctric dels locals per cal­cu­lar el seu volum de negoci”, apunta Tugo­res. Per Simón Rosado, més que can­viar lleis o gene­rar incen­tius, el que es neces­sita per aca­bar amb aquesta situ­ació és “can­viar el model pro­duc­tiu i anar cap a una eco­no­mia de més valor afe­git, però cap de les refor­mes que hi ha sobre la taula, ni tan sols la labo­ral, va en aquest sen­tit”. La pos­si­ble ampli­ació del nom­bre d'anys per cal­cu­lar les pen­si­ons podria aju­dar a fer enten­dre el cost futur que assu­mei­xen les per­so­nes que accep­ten tre­ba­llar en negre, però el cert és que col·lec­tius espe­ci­al­ment vul­ne­ra­bles —com els joves o els immi­grants— sovint no tenen capa­ci­tat per triar.“El pit­jor de la situ­ació en què ens tro­bem ara és que empre­ses que volen fer bé les coses aca­ben entrant també en l'eco­no­mia sub­mer­gida per la com­petència que exer­cei­xen les irre­gu­lars, s'ha gene­rat una mena de tsu­nami”, afe­geix Rosado.

Començar per quan­ti­fi­car ofi­ci­al­ment el pes de l'eco­no­mia sub­mer­gida també podria ser una bona base, apun­ten des de Gestha. En països amb un pro­blema simi­lar, com és Itàlia, ja s'han fet estadísti­ques a través d'orga­nis­mes ofi­ci­als. I més enllà de quan­ti­fi­car, diu San­tan­dreu, “cal conèixer el millor pos­si­ble les seves dife­rents mani­fes­ta­ci­ons per tal d'esta­blir mesu­res efi­ca­ces”. I al final, és clar, queda la part cul­tu­ral, que reclama solu­ci­ons a molt llarg ter­mini.

El govern reforça el control sobre els negocis submergits

AUGE. Inspecció de Treball detecta un augment del 75% en gent que cobra atur i treballa en negre
B. roig

Al juliol la consellera de Treball, Mar Serna, va presentar el pla de lluita contra l'economia irregular amb l'objectiu de reforçar les accions de control des d'Inspecció de Treball (competència que va assumir la Generalitat l'1 de març). La directora general de la Inspecció de Treball de Catalunya, Elisenda Giral, reconeix que la mesura respon en part al nou context que s'ha derivat de la crisi econòmica. “Hem detectat un augment de l'economia irregular i, per evitar que aquesta tendència continuï, hem posat en marxa aquest pla que reforça l'activitat ordinària”, explica.

De fet, l'increment és considerable. Segons les dades d'Inspecció de Treball, el nombre de treballadors detectats sense contracte i sense estar donats d'alta a la Seguretat Social s'ha doblat respecte de l'any passat i s'ha registrat un increment del 75% en els casos de gent que compagina el cobrament de la prestació d'atur amb el treball en negre.

CAMPANYA D'ESTIU.

Per això durant els mesos d'estiu s'ha realitzat una campanya especial d'inspecció en sectors estacionals on tradicionalment el pes de l'economia submergida és més elevat, com, per exemple, el comerç a zones d'estiueig, l'hostaleria o les activitats d'oci lligades a l'estiu, com és el lloguer d'embarcacions de pedal a les platges. “Aquestes actuacions de temporada no han fet sinó confirmar la tendència a l'alça en aquestes pràctiques irregulars”, destaca Giral. En tot cas, encara queden algunes setmanes per tancar aquesta campanya especial —ja que s'hi inclouen, per exemple, les feines agrícoles com la verema—, així que de moment des del Departament no s'avancen xifres més concretes sobre el balanç definitiu d'aquestes actuacions.

Una altra de les mesures que es contemplen en el pla de lluita contra l'economia irregular és la posada en marxa d'una bústia de col·laboració ciutadana en què, de forma totalment anònima, es pot posar en coneixement de la Inspecció aquells casos d'economia irregular. Giral destaca que no es tracta d'una “bústia de denúncia, sinó d'informació, a partir de la qual podem planificar millor la nostra activitat”. Fins ara la bústia ha recollit un centenar de comunicacions.

La col·laboració ciutadana és, sens dubte, una de les claus en la lluita contra aquest tipus de frau. Per això ara cal més consciència social sobre el pes d'aquestes pràctiques irregulars. I aquesta és una feina llarga, perquè fins i tot la mateixa administració de vegades no sembla tenir unes directrius gaire clares respecte a aquesta qüestió. Així s'ha demostrat aquest estiu amb la polèmica sobre els top manta, després que els municipis de Calafell i el Vendrell (Baix Penedès) habilitessin una zona per exercir aquesta activitat il·legal. La indignació dels comerciants va créixer quan els consellers Joan Saura i Joaquim Nadal hi van mostrar opinions permissives, un discurs que després s'encarregarien de matissar la consellera de Justícia, Montserrat Tura, i el conseller d'Universitats, Innovació i Empresa, Josep Huguet.

Però hi ha més símptomes de la permissivitat social. Aquesta mateixa setmana Gestha ha publicat les dades sobre frau en els lloguers de pisos, i Catalunya hi apareix com la comunitat on més casos se n'ha detectat. En concret, Gestha apunta que el percentatge de lloguers submergits a Catalunya arriba al 59% (prop de 313.000 arrendaments). Queda, doncs, molt per fer.

2 bitllets de 500 euros a cada butxaca

Espanya trenca rècords curiosos a Europa, i un d'ells és la quantitat de bitllets de 500 euros que circulen pel país. Des del Sindicat de Tècnics del Ministeri d'Hisenda, es calcula que a Espanya circulen 103 milions d'aquests bitllets, és a dir, 53.000 milions d'euros en bitllets morats. Encara és més significatiu el percentatge que representen sobre el total que circula a Europa: el 22%.“L'economia espanyola no representa, ni de bon tros, aquest pes dins el PIB de la zona euro”, destaca el secretari general de Gestha, José María Molinedo.

Així doncs, tampoc cal ser gaire suspicaç per entendre que, si hi ha aquest elevat nombre de bitllets de 500 euros circulant per Espanya, s'explica només pel pes de l'economia irregular i les activitats il·lícites. O això o cada ciutadà espanyol amaga dos d'aquests preuats bitllets a la cartera sense ni tan sols saber-ho.

Davant d'aquesta dada, el professor d'economia de la UPF José García Montalvo es lamenta que “sembla que l'administració o no ho veu o no ho vol veure”.

Molinedo explica que l'agència contra el blanqueig de capitals del Regne Unit va detectar que circulaven 500 milions d'euros en bitllets de 500 pel país. És cert que l'euro no és la moneda oficial del Regne Unit i que, per tant, la xifra pot cridar l'atenció, però, en tot cas, queda molt per sota dels 53.000 milions d'Espanya. “Així i tot, el govern de Cameron ha decidit retirar de la circulació aquests bitllets”, destaca el secretari general de Gestha.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.