Eines

Aprendre a innovar

Temps i espai per pensar

El professor de Harvard Clayton Christensen argumenta que cal tenir temps per explotar (el dia a dia, els nostres productes o serveis actuals) i temps per explorar (descobrir nous escenaris de futur abans que ho facin els altres)

Una de les excuses que indefectiblement s'argumenten en contra de la innovació és la manca de temps. “Això de la innovació està molt bé, però nosaltres no tenim temps”, diuen. Hi ha la percepció que innovar és una pràctica massa complicada, que requereix persones especials i esforços gairebé infinits...

Innovar no és fàcil, però tampoc és cap cosa impossible o extremadament difícil. El primer element que cal tenir és temps. Sense temps la innovació esdevé només la idea genial d'algú, i poca cosa més. I, com sabem, innovar és molt més que tenir idees genials. Innovar vol dir sistematitzar processos creatius i convertir-los en millores de tot tipus (models de negoci, productes, etc.) que un cop posats al mercat tinguin èxit.

IDEES BOGES.

És àmpliament sabut que empreses innovadores com Google o 3M deixen un temps a la seva gent per pensar creativament fora dels esquemes habituals. S'encoratja el pensament lateral, les idees boges, agosarades... Però això també es fa a empreses catalanes com Ausa o El Bulli. Pensar contracorrent acostuma a ser una important font d'idees creatives. Però cal tenir temps, espais creatius i ser valent...

El professor de Harvard Clayton Christensen argumenta que cal tenir temps per explotar (el dia a dia, els nostres productes o serveis actuals) i temps per explorar (descobrir nous escenaris de futur abans que ho facin els altres).

TOT A L'HORA.

Però, quantes empreses estan preparades per explotar i explorar simultàniament i treure'n rendiment econòmic? Quantes empreses tenen espais de creativitat on la gent pugui pensar de forma diferent? Quantes empreses tenen un autèntic programa de formació en creativitat i innovació que faci que la seva gent pugui marcar diferències aportant idees trencadores? Quantes empreses creuen en els somnis i permeten que els seus directius i empleats tinguin temps lliure per al pensament creatiu out of the box?

Quantes empreses tenen equips creatius establerts, amb llibertat per fer i desfer? I quantes organitzacions tenen una banca interna per finançar idees transgressores i convertir-les en realitats? Té la seva empresa un laboratori d'innovació? Més aviat ens trobem sovint amb empreses grises, sense color, avorrides i malaltissament rutinàries, on sortir de la norma és vist com un problema i no com una oportunitat.

ZONA D'INNOVACIÓ.

Si no dediquem temps, espais i recursos a la innovació, no innovarem mai. Cal construir una zona d'innovació a les empreses on les persones i els equips puguin fugir sistemàticament del pensament vertical i endinsar-se en l'exploració divertida i aventurar-se per nous camins. Innovar vol dir sortir del camí habitual, explorar territoris a vegades inhòspits però tornar amb idees disruptives que puguin arribar a desafiar la lògica de tot un sector. I, això sí, cal aprendre a gestionar tot aquest procés de manera que la base del negoci (allò que ens fa tenir èxit) segueixi funcionant sense interrupcions.

És important que les organitzacions que vulguin ser innovadores aprenguin a tenir i respectar un espai zen on les idees puguin trobar la seva oportunitat de convertir-se en realitats d'èxit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.