L'‘outlet' Ratlles i Copets d'electrodomèstics ven el 10% més gràcies a la crisi
Té punts de venda a l'Hospitalet i Sevilla, però busca més espais a Catalunya El 2010 ven 8.000 unitats i factura 4 milions d'euros
Hi ha empreses amb noms enigmàtics, evocatius o que busquen crear marca. En el cas de Ratlles i Copets ens trobem amb una firma que aposta, d'entrada, per un nom en català prou eloqüent sobre el seu àmbit de negoci: vendre electrodomèstics amb, és clar, aquelles ratllades i copets -en diminutiu, que minimitza el tema i és molt nostrat- que s'han produït durant la distribució o l'embalatge del producte. Nascuda ara fa deu anys, la companyia té la seu central a l'Hospitalet de Llobregat, un segon punt de venda a Sevilla -on treballa sota la marca Stocks Factory- i, tal com explica el director gerent, Miquel Cortada, volen obrir més espais, i per això ja estan buscant naus en polígons de Catalunya, especialment a les àrees del Bages i el Vallès Occidental. La filosofia low cost de la firma es concreta en descomptes que oscil·len entre el 35% i el 70% respecte al preu del producte, en funció de l'aparell i del cop que tingui. Durant el 2010, Ratlles i Copets ha venut unes 8.000 unitats i ha tret profit, doncs, d'una situació de crisi en què el consumidor busca reduir la despesa familiar. Així, els quatre milions de facturació del 2010 representen un augment del 10% respecte a l'exercici anterior.
Això sí, Cortada insisteix en el fet que es tracta de productes “sempre nous, i que mereixen una segona oportunitat en el mercat més enllà d'un copet antiestètic a la xapa, si és que es veu”. I és que en moltes ocasions, l'anomalia és a l'embalatge, per això el comprador es pot trobar amb un producte sense cap defecte. Alguns clients, els menys, fins i tot es mostren suspicaços i desconfiats “davant d'un producte sense ni el famós copet”, afirma Cortada. En general, però, “la gent perd la por, ja que veu que donem la cara i oferim garanties de dos anys”.
GAMMA BLANCA.
Només cal, però, fer un cop d'ull a les instal·lacions de l'Hospitalet -amb una superfície de 400 metres quadrats-, per comprovar que el concepte de gamma blanca és relatiu, ja que hi podem trobar aparells d'altres colors. Tot i no ser molt habitual en un sector força immobilista històricament en aquest sentit, el director comercial del grup, Sergi Forcadell, explica que“oferim rentadores pintades per nosaltres mateixos” i fins i tot accepten acolorir sota comanda: “Fa poc, una parella jove ens va dir que volia una cuina de color carabassa, i els la vam pintar”.
És evident, però, que en no ser un negoci tradicional de venda d'electrodomèstics, no poden oferir tota la gamma que hi ha al mercat, i els clients s'han d'adequar al que tenen. Hi ha productes de recorregut més llarg -la tecnologia d'un congelador, per exemple, ha canviat poc amb els anys, tot i que sí que ho ha fet en eficiència-, però n'hi ha d'altres amb els quals és més arriscat disposar d'estocs massa grans. Cortada posa l'exemple dels televisors LCD, que no fa pas gaire rellevaven altres ofertes, però que ara ja es troben amb l'entrada dels aparells en tres dimensions. I aquests, fins i tot, ja veuen com l'ús d'ulleres aviat pot quedar desfasat.
CATALÀ.
Una de les grans apostes de l'empresa va ser la d'utilitzar un nom en català. Segons el director gerent, Ratlles i Copets és una definició molt clara del seu negoci, una expressió amb un caire fins i tot històric i popular entre mestresses de casa a l'hora de referir-se als productes amb una petita tara. A Sevilla, és clar, la marca no els servia i hi venen com a Stocks Factory, tot i que per llançar la venda a través d'internet també han creat un altre nom català, el de Cost Bàsic (Costbasic.com). Amb tot, Cortada lamenta que aquesta aposta no vagi acompanyada per ajuts de l'administració pública catalana a l'hora, per exemple, d'abaratir l'accés al domini .cat. El dirigent de la firma recorda que, en el seu cas, ja donen feina a 34 persones -31 a Catalunya i 3 a Andalusia- i que han aconseguit fer-se un forat “sense fer gairebé publicitat” i gràcies a les recomanacions que uns clients fan als altres. “La gent s'espavila”, diu Cortada, tot i que també s'han trobat en ocasions amb la incomprensió del sector de venda d'electrodomèstics.
Mig milió a la xarxa
Comprar productes outlet continua basant-se en el sistema tradicional de veure i comprar in situ. I en molts casos, com el de Ratlles i Copets, en polígons industrials per una qüestió d'espai. Des de fa sis mesos, però, estan operatius els webs Ratllesicopets.com i Costbasic.com. L'objectiu és que, el 2011, els serveixi per facturar mig milió d'euros, una vuitena part del negoci del 2010.