Punto Blanco obrirà 15 botigues més, la majoria a l'estranger
La firma tèxtil igualadina va engegar fa quatre anys una cadena d'establiments pròpia i actualment ja en té 13 locals a tot l'Estat.L'objectiu és arribar al públic que s'han endut els centres comercials
Punto Blanco, la marca emblemàtica d'Industrias Valls, la companyia igualadina de mitjons i roba interior, preveu obrir 15 botigues en els pròxims anys. Els plans de l'empresa són inaugurar la majoria dels nous establiments fora de l'Estat espanyol i ampliar així la seva presència internacional i el canal de distribució propi.
La firma, fundada l'any 1948, va decidir fer el salt al darrere del taulell l'any 2006. Fins aleshores, Punto Blanco es dedicava a produir i venia el seu catàleg a grans magatzems i botigues multimarca. Però amb la irrupció dels centres comercials, la tèxtil igualadina es va adonar que els seus clients tradicionals (botigues multimarca) no obrien establiments en els nous espais comercials i, per tant, estaven perdent molts compradors finals que només fan les seves adquisicions en grans centres comercials. “O renunciàvem a aquest públic o creàvem la nostra cadena de botigues pròpia, i ens vam decantar per la segona opció”, explica el director general de Punto Blanco, Josep Ignasi Reixach, que assegura que a ciutats com ara Madrid els centres comercials estan multiplicant-se a gran velocitat i girar-se d'esquena a certs canals seria una mena de suïcidi.
CADENA.
Ara bé, Reixach insisteix que el pla de creixement de les noves botigues està condicionat a la consolidació de les que tenen actualment. “Ens agrada anar a poc a poc i tot depèn de com funcioni en els diferents mercats locals”, diu Reixach.
Ara com ara, totes les botigues que tenen a l'Estat espanyol són pròpies, en canvi per a les obertures a l'exterior Punto Blanco optarà pels màsters franquiciats: es tracta d'un tipus especial de contracte de franquícia pel qual es concedeix a un altre empresari el dret a explotar la marca i concedir franquícies durant un període.
Per destinacions, Europa es converteix en un objectiu prioritari, seguit d'altres indrets, com ara l'Aràbia Saudita. La internacionalització, però, no és nova per a Punto Blanco, ja que fa molts anys que la companyia ven fora de les fronteres espanyoles. Ara com ara, és present a més de 35 països i les exportacions representen entre un 10 i un 15% de la seva facturació. Reixach preveu que amb els nous canals de distribució el percentatge augmenti considerablement.
La firma de l'Anoia és conscient que en aquests moments la distribució del tèxtil es troba en un moment de transició en què conviuen tots els canals. Per això Punto Blanco es va sumar a la venda en línia amb l'obertura d'una botiga per internet fa tres anys. “Primer estava molt centrada en la imatge, i l'any passat van decidir dedicar-la definitivament a la venda”, explica Anna Zenón, responsable de màrqueting de la companyia, que reconeix que és un canal que requereix molts esforços i que van recollint fruits lentament.
Tot i que ara per ara la majoria de les vendes per internet les fan en el mercat local, reconeixen que al centre d'Europa hi ha més tradició en la compra virtual i per això hi han posat moltes expectatives de creixement. “Quan fem una petita acció de promoció a fora, ràpidament tenim resposta; en canvi aquí és més lenta”, aclareix.
Punto Blanco, líder en el mercat del mitjó d'alta gamma, és una empresa molt vinculada al territori. Actualment, el 70% de la producció es concentra a les instal·lacions que Punto Blanco té a Igualada i el 30% restant es distribueix entre Portugal, el nord d'Àfrica i Turquia, especialment per als productes de gamma mitjana. Reixach recorda que, quan fa deu anys tothom parlava de deslocalitzar la producció a la Xina, Punto Blanco va optar per no seguir aquesta tendència i va decidir seguir produint la major part del gènere a Igualada.
“Els mateixos gurus que aleshores ens van dir que deslocalitzéssim, ara ens diuen que s'ha de relocalitzar”, explica Reixach.
Una de les altres “trampes” en què Punto Blanco no ha volgut caure ha estat l'aposta pel low cost. La companyia ha optat per mantenir-se en un segment de qualitat alt malgrat la ferotge competència de les grans distribuïdores de roba interior i mitjons. “Som partidaris de l'slow fashion: comprar menys, comprar bo i producte de qualitat. Creiem que l'usar i tirar no és sostenible”.
SALUT.
L'empresa treballa ara en una nova línia de recerca d'aplicacions per a la salut que trigarà més de dos anys a desenvolupar-se però que, segons Reixach, revolucionarà el mercat. El projecte de recerca en aquest cas no el faran sols: es portarà a terme junt amb altres empreses de l'Anoia.
Punto Blanco va facturar al voltant de 24 milions l'any passat, més o menys el mateix que un any abans.