Eines

“Més suport per crear empresa i menys formar per formar”

La nova empresa sap apreciar el valor afegit que aporten els seus col·laboradors

Com seran les empre­ses del segle XXI, més enllà d'aquesta crisi?

Les empre­ses que sobre­viu­ran o que apa­rei­xe­ran durant aquest segle són i seran empre­ses amb una clara aposta per la inno­vació, per la cre­a­ti­vi­tat i pel dis­seny; unes empre­ses que apren­dran a fer això en unes con­di­ci­ons d'opti­mit­zació de preus perquè aquesta és una de les mol­tes i posi­ti­ves herències d'aquesta crisi: el tren­ca­ment del para­digma que més preu vol dir, de manera automàtica, més qua­li­tat. I això supo­sarà un model d'empresa necessària­ment més ori­en­tada al seu mer­cat i als seus cli­ents –per saber, exac­ta­ment, què és el que demana i apre­cia aquest cli­ent– i una empresa que potenciï l'apor­tació de valor dels seus col·labo­ra­dors per esta­blir les màximes opci­ons de dife­ren­ci­ació davant els seus com­pe­ti­dors.

Les empre­ses actu­als s'estan adap­tant al nou para­digma?

Com sem­pre, hi ha de tot. Però tot i que hi pugui haver, i n'hi ha, empre­ses que no esti­guin en la línia del que hem comen­tat abans, aque­lla empresa que no aposti deci­di­da­ment per una clara ori­en­tació al seu mer­cat extern i reforci la con­si­de­ració i gestió del seu mer­cat intern –insis­teixo, els seus col·labo­ra­dors i el seu talent, una cosa que la com­petència no pot impro­vi­sar–, tin­dran pit­jor pronòstic de super­vivència a mitjà i llarg ter­mini que aque­lles empre­ses que ho facin.

La crisi és un entorn pro­pici per mun­tar una empresa?

La crisi és un moment igual de bo o de dolent que qual­se­vol altre per mun­tar una empresa. El que cal, en aquests moments, és no errar el tret perquè el nivell de tolerància a l'error és menor ara que en moments expan­sius en què has d'equi­vo­car-te molt i molt perquè les coses no rut­llin bé per una bona idea. Cal tenir l'ore­lla molt posada en el mer­cat i escol­tar el que el mer­cat demana ara i ser deci­dit a donar al mer­cat el què neces­sita.

Qui­nes reco­ma­na­ci­ons dona­ria a un jove empre­ne­dor per tenir èxit en els seus propòsits?

Els empre­ne­dors acos­tu­men a veure més opor­tu­ni­tats allà on els altres poden veure només pro­ble­mes o difi­cul­tats. Els reco­ma­na­ria que aquesta intuïció la pogues­sin seguir tot enfor­tint-la amb un potent conei­xe­ment de quin serà el seu mer­cat objec­tiu. També hau­rien de tenir clar com estruc­tu­ren, amb quins valors i amb quina filo­so­fia, la gestió dels seus col·labo­ra­dors. Només així podran iden­ti­fi­car quins valors ha d'apor­tar el seu pro­ducte o ser­vei per encai­xar en el mer­cat objec­tiu que per­se­guei­xen i el model d'empresa que –a par­tir d'aquí- volen cons­truir.

Les admi­nis­tra­ci­ons faci­li­ten les coses?

Es poden fer més coses per afa­vo­rir el procés de cre­ació de la pròpia empresa: sim­pli­fi­cació admi­nis­tra­tiva; fle­xi­bi­lit­zació d'aspec­tes com la con­trac­tació i man­te­ni­ment d'emple­ats; i, prèvia­ment a tot això, la con­fi­gu­ració d'un entorn social, cul­tu­ral, acadèmic i de valors perquè sigui atrac­tiva la via de la cre­ació d'empre­ses. Man­quen ini­ci­a­ti­ves de suport a l'empre­ne­dor i sobren idees que fomen­ten la for­mació per la for­mació tot i a risc d'inver­tir en pla­ces d'estu­di­ant que no apor­ta­ran més riquesa social ni econòmica. No estic fent apo­lo­gia de la no-qua­li­fi­cació, el que dic sim­ple­ment és que no només exis­teix aquesta via per gene­rar ocu­pació i riquesa i per apro­fi­tar talent i recur­sos en un país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.