L'Àfrica Occidental desperta l'interès del sector agroalimentari i el de la cosmètica
El sector agroalimentari i el de la cosmètica són dues de les àrees econòmiques a les quals més oportunitats de negoci se'ls obre a països de l'Àfrica Occidental com ara Mali, Burkina Faso o el Senegal. Així ho considera el responsable de promoció internacional de la Cambra de Barcelona, Josep Maria Cervera, qui explica que productes bàsics com ara l'oli d'oliva són molt apreciats en aquell mercat i ara encara difícils de trobar. “Les millors oportunitats hi són en alimentació que requereix un procés d'elaboració mínim ”, diu Josep Maria Cervera.
Així mateix, la producció d'aliments bàsics per comercialitzar després a Catalunya és una altra de les vies per la qual s'han interessat moltes empreses del sector de l'alimentació catalanes. “Tot i que els manca el know how, són evidentment països amb molt de terreny i amb molta potencialitat per conrear”, insisteix.
Pel que fa a la cosmètica, Cervera assegura que l'empresa catalana ha trobat una bona destinació on produir amb molta més substància activa a un preu més competitiu.
SOBRE EL TERRENY.
D'altra banda, s'ha constatat que el turisme té a mitjà i a llarg termini molt potencial d'explotació. No és cap descobriment que les destinacions africanes són cada cop més demanades per turistes d'arreu del món.
Cervera explica que l'interès per Àfrica com a mercat està creixent entre l'empresa catalana i fa una previsió ben il·lustrativa: “L'empresari s'ha adonat que el futur ja no s'escriu en lletres grogues sinó en negres. Aquests països estan en un estat de desenvolupament superior al que creiem des d'aquí”.
Així mateix, a l'Àfrica Occidental el producte procedent d'Europa és ben rebut i té associada una imatge de qualitat.
La Cambra de Terrassa adverteix que no hi ha temps per perdre i recomana accedir a aquests mercats i guanyar-se la confiança de nous clients abans que proliferin més productes d'origen xinès.
RECOMANACIONS.
La Cambra de Terrassa recorda que es tracta de mercats molt sensibles al factor preu i que, per tant, per poder-s'hi introduir amb garanties, cal adaptar-se a aquest factor.
Josep Maria Cervera afegeix que una bona eina per gestionar aquesta particularitat és portar el client al terreny propi perquè entengui el valor del producte.
Així mateix Cervera recomana que l'empresa interessada a fer el salt allà ha de tenir molt present la prudència i sobretot anar acompanyat d'un soci local. Ara bé, no qualsevol serveix. “Cal fer una validació molt exhaustiva del soci local tants cops com calgui i no estalviar diners en la certificació legal i la cobertura perquè les operacions estiguin assegurades”, afegeix Cervera, qui diu, a més, que el risc associat a la destinació porta, però, un nivell de benefici proporcional interessant.
Relació comercial propera
Un dels elements que cal que tingui molt presents l'empresa que vol fer negoci en algun país de l'Àfrica Occidental és que els empresaris locals cerquen establir contactes de negoci duradors, en els quals es recomana fer un seguiment molt exhaustiu de la relació comercial.
El departament d'internacional de la Cambra de Terrassa, dirigida per Josep Maria Armengou, adverteix que s'iniciïn relacions comercial un cop s'hagin conegut in situ les persones amb les quals es faran negocis.