La futura reforma de la llei concursal
més pràctic i àgil
El Consell de Ministres va aprovar el passat dia 18 de març el projecte de llei de reforma de la llei concursal. Pendent de la seva tramitació parlamentària i aprovació definitiva, la reforma va encaminada a adaptar, de nou, la jove llei concursal aprovada l'any 2003 –i ja modificada dos cops durant l'any 2009-, a l'actual situació econòmica i, sobretot, a l'actual situació empresarial.
La reforma proposada pel govern, malgrat que no comporta un canvi absolut de filosofia, sí que modifica gran part de l'articulat de la llei donant un enfocament més pràctic i àgil, tant al procediment concursal com a la fase preconcursal, assimilant-se una mica més al sistema nord-americà.
Si s'aprova el text de la reforma amb la redacció actual, les seves principals modificacions, fruit de l'adaptació del text legal a l'experiència acumulada en aquests últims anys, suposaran una millora substancial per a tots els participants del procediment concursal. En primer lloc, una descàrrega del volum de feina dels jutjats mercantils, ja que alguns dels tràmits que ara es fan davant l'òrgan jurisdiccional, per exemple la comunicació de crèdit, es preveu que es facin directament a l'administració concursal.
En segon lloc, també suposarà obrir un nou ventall d'opcions per a aquelles empreses que, estant en situació d'insolvència actual o imminent, busquen alternatives al concurs amb la firma d'un acord de refinançament dels regulats a l'article 71.6 de la llei concursal.
Per a aquests casos, el projecte de llei recull una sèrie de mesures tendents a facilitar la firma d'aquests acords de refinançament i la consecució en aquests de la unanimitat que solen exigir les entitats financeres.
APLICACIÓ PARCIAL
Una segona mesura consistiria en el fet que, en la mateixa sol·licitud d'homologació de l'acord, el jutge podria acordar la paralització d'execucions singulars, paralització que es podria allargar, fins a un any després de l'eficàcia de la sentència d'homologació de l'acord que expressament ho reculli.
Així mateix, procurant incentivar que les entitats financeres prestin diner nou (fresh money) a aquelles empreses que, tenint un pla de negoci viable, estiguin patint tensions de tresoreria, el projecte regula de forma nova l'anomenat “privilegi del diner nou”.
Aquest privilegi consistirà en el fet que el cinquanta per cent del diner nou prestat per l'entitat financera tingui la consideració de crèdit contra la massa per al cas d'un futur concurs del prestatari, evitant així que aquest import es vegi afectat per la quitança i espera que s'aprovi en el conveni.
Sense que encara es vegi de forma evident com quedarà l'articulat, el projecte també apunta la possibilitat d'afavorir, dins del mateix procediment concursal, la realització de modificacions estructurals –fusions, escissions, bescanvis...- amb l'objectiu primordial de la conservació de l'empresa.
Sens perjudici de l'aprovació parlamentària del projecte, aquest text implica una reforma molt beneficiosa per a les empreses amb dificultats econòmiques. Malgrat que per a moltes, segurament, arribarà tard, per a d'altres, aquelles que estan aguantant com poden aquests anys econòmicament complicats, representarà, sense cap mena de dubte, una nova eina per facilitar la seva continuïtat.