Opinió

L'assessor digital és assessor?

Una de les activitats, funcions o serveis financers que recentment han vist créixer més la competència digital és l'assessorament financer

La transformació tecnològica digital, -més que qualsevol altre factor- està i seguirà transformant la indústria bancària i financera en general.

Per a la globalitat del sector, el repte que la digitalització i l'aparició de les Fintech presenta és de supervivència. Tot el futur del sector més o menys “tradicional” dependrà de la capacitat i de l'eficiència amb què respongui a empreses innovadores que estan aprofitant les oportunitats tecnològiques per entrar en el mercat, responent adequadament a la irrupció de la demanda exclusivament online i sobretot es beneficien de no haver d'amortitzar les pesades estructures -cada cop més poc útils-, de la banca tradicional.

Aquesta tecnologització o digitalització financera és inevitable. Ja ha transformat i ha fet més eficient la indústria fins ara, i continuarà essent un factor essencial i inevitable. Només hem d'observar el comportament de la generació dels millenials i entendre la inevitable tendència cap als serveis digitals.

Una de les activitats, funcions o serveis financers que recentment han vist créixer més la competència digital és l'assessorament financer. I aquesta competència dels robo-advisors a l'assessorament personal “humà” sorgeix en uns moments en els quals la demanda i la necessitat d'assessorament financer és més important que mai per a una gran part de la ciutadania. Tenim unes ràtios d'estalvi insuficients per contrarestar l'envelliment de la població i el consegüent gap d'ingressos en la jubilació, -públics o privats, tant li fa-; persisteix una baixa cultura financera mentre que es manté la complexitat en els productes i serveis financers disponibles; augmenta la fragilitat financera d'àmplies capes de la població derivada de la crisi i, per tant, cal fomentar l'estalvi i prevenir el sobreendeutament; i finalment amb els tipus d'interès en mínims i la pressió exagerada en costos sobre el minvat estalvi; tots són elements que fan créixer la necessitat de consell i assessorament genèric i professional per escometre el futur en condicions.

L'assessorament digital és un servei gestionat per algoritmes que es nodreixen només de les dades i la informació –sempre esbiaixada- que podem conèixer de nosaltres mateixos. Sense prou educació financera, el que creiem que són les nostres característiques com a estalviadors o inversors no són sinó una aproximació molt simplificada als objectius financers, a l'horitzó temporal per al qual estalviem i sobretot a la capacitat que tenim per entomar caigudes dels preus dels actius, és a dir, l'aprensió al risc que mesurarà en quin tipus d'inversió podem col·locar els estalvis i el patrimoni. Sense la interacció humana que ens facilita conèixer-nos i saber el nostre perfil inversor, el robo-advice no pot ser gaire més que una recomanació de distribució d'actius molt simplificada que en cap cas pot anomenar-se assessorament financer personal.

Un primer consell.

En tot cas s'ha de reconèixer que per a amplis segments d'estalviadors el robo-advice pot representar una primera orientació, un primer consell del qual avui encara no disposen a través dels serveis financers tradicionals. L'assessorament digital té capacitat per ampliar i millorar algunes decisions primàries d'estalvi dels consumidors; té també el potencial de millorar l'accés als serveis d'inversió; pot reduir l'actual gap d'assessorament de determinats segments de clients; i és, en definitiva, més eficient en cost per a aquelles necessitats financeres menys complexes. Els riscos són també notables. Per exemple, que es percebin com la solució a qualsevol necessitat de recomanació financera; que el simplificat sistema d'algoritmes financers generi problemes de distribució financera inadequada i poc protegida per la regulació; i finalment, que atès el cost important d'atreure clients, les possibles fallides d'entitats arrosseguin clients sense cap protecció normativa.

Són oportunitats i riscos de l'assessorament digital. Un servei financer que pot cobrir segments que difícilment tenen i podran tenir accés a assessorament personal “humà” però que no pot, en cap cas, generar expectatives de substituir-lo. L'assessorament financer és fonamentalment el coneixement del client per oferir-li una solució adequada al seu veritable perfil i horitzó. Això, avui, no ho pot resoldre la interacció entre una màquina i un client amb baixa cultura financera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.