Què és un pla de formació i com es dissenya?
Les necessitats empresarials requereixen tenir treballadors preparats per optimitzar els seus recursos i assolir alts nivells de qualitat i productivitat. Amb aquesta finalitat, les empreses poden establir plans de formació amb l'objectiu de formar els treballadors i dotar-los de competències clau per a l'empresa.
Per tal de dissenyar el pla de formació és imprescindible detectar prèviament les necessitats que permetin conèixer les àrees, aspectes o competències en les quals cal incidir mitjançant accions formatives. A partir d'aquí, l'empresa podrà definir els seus objectius formatius i establir els continguts de les accions i la metodologia que es farà servir. Igualment, també caldrà temporalitzar les accions formatives al llarg del període que sigui més convenient per a l'assoliment dels objectius i l'acompliment de les fases previstes. Així, els plans de formació poden ser anuals, bianuals, etcètera. Un cop s'hagi aprovat i s'hagin fet les comunicacions pertinents a tots els actors, el següent pas per a l'empresa serà aplicar el pla formatiu dissenyat. També cal contemplar una fase d'avaluació, en què a banda de realitzar un seguiment de les accions desenvolupades i els seus participants, s'analitzi quin és l'impacte de la formació i el grau d'aplicació al lloc de treball dels coneixements i habilitats adquirits. El pla es tancarà amb un informe que resumeixi el seu desenvolupament i valori els seus resultats. És interessant per a l'empresa preveure si les accions formatives podran gaudir d'algun finançament.