Empreses

Edebé digitalitza els seus llibres i impulsa la producció audiovisual

L'editorial de llibres de text crea Esemtia, una plataforma digital per oferir serveis a la comunitat escolarA la tardor s'estrena el film ‘Els cadells i el codi de Marco Polo', en què ha invertit un milió d'euros

L'editorial de llibres de text i continguts educatius digitals Edebé té molt clar que en els escenaris econòmics a venir cal evolucionar naturalment cap a altres àmbits d'activitat, com ara la producció audiovisual i l'oferta de serveis digitals a les escoles.

Tot aprofitant el fons de catàleg de les seves col·leccions literàries infantil i juvenil, Edebé vol fer una aposta forta en la producció audiovisual. A la preparació d'una nova sèrie d'animació amb TV3, RTVE i ZDF versió a la pantalla de la col·lecció infantil 4 Amics i Mig, s'hi afegeix l'ambiciós projecte de la coproducció d'un llargmetratge per al mercat de sales d'exhibició. Els cadells i el codi Marco Polo és el títol d'aquesta pel·lícula, realitzada en coproducció amb la italiana Alcuni. Concebuda en 3-D, a partir de la col·lecció Els Cadells, Edebé Audivisual participa en un projecte pressupostat en 3,5 milions d'euros, al qual l'empresa catalana contribueix amb un milió.

EXTENSIÓ DEL LLIBRE.

Com explica el director general d'Edebé, Antonio Garrido, “una línia estratègica que volem desenvolupar en el futur és l'oferta de continguts audiovisuals, que concebem com una extensió de la nostra producció literària, de les col·leccions de més èxit”. Personatges que salten del llibre a la pantalla, però també a l'inrevés: “També tenim el propòsit de fer llibres a partir de personatges que la televisió ha popularitzat.” L'audiovisual té un pes del 10% en el volum de negoci d'Edebé, però, com avança Antonio Garrido, “esperem que el desenvolupament d'aquesta branca del grup sigui important, tot i que és un segment de negoci amb cicles més llargs”.

És en l'esperit del temps la necessitat de reinventar-se i ara una editorial de llibres de text ha de ser alguna cosa més. Edebé, amb la plataforma digital de gestió escolar Esemtia s'ha ben encaminat cap al futur: “Ja no serem tant productors de continguts com empreses que donen serveis a escoles, en un entorn com el digital en què tot és interrelacional.” Basada en la tecnologia del núvol, en què l'aplicació i el servei ja no operen a l'ordinador de l'usuari, aquesta eina de gestió web 2.0 “permet tant als professors com als pares obtenir una millor via de comunicació i fer un seguiment de l'evolució de l'alumne, observar si fa els deures i tenir coneixement immediat de les avaluacions”, segons assenyala Antonio Garrido, que està convençut que aquesta nova eina pot servir “per anticipar problemes, adonar-nos si un alumne no va bé abans que sigui massa tard”. Un centenar de centres escolars d'arreu de l'Estat, vint a Catalunya, han adoptat ja la nova plataforma digital.

Edebé ha entrat amb decisió en el nou mercat de llibres de text digitals, on ja ocupa un 10% del mercat. Cal recordar que a Catalunya, dins del pla de digitalització Educat 1.1, 100.000 alumnes de primer i segon d'ESO, un 50% del total, s'han digitalitzat durant el curs 2010/11 i estan equipats amb un ordinador personal. El pla, que abasta així 600 escoles, l'any vinent s'estendrà entre els alumnes de primer i tercer d'ESO. De fet, Edebé, que en el mercat de llibres de paper ocupa una mitjana del 12% (15% en primària), ja ha digitalitzat tots els seus continguts. Aquesta iniciativa ha suposat un esforç important per a les editorials: “La conversió en digital representa unes inversions que no tenen un retorn a curt termini, i l'administració encara ens pressiona perquè abaratim el preu dels llibres”, explica Garrido.

La digitalització del llibre de text ha estat un xic accidentada en els seus inicis a Catalunya, si tenim en compte que el 62% del professorat compta encara amb el paper com a base per a la seva tasca. La digitalització, junt amb fenòmens com ara la reutilització de llibres i la caiguda del mercat en un 10% per la crisi, de 600 milions a 540 milions l'any passat a tot l'Estat, han provocat que les editorials es transformin i diversifiquin cap a serveis educatius, i la transversalitat, en un mercat com el dels llibres de text, que fins ara sempre s'havia mostrat molt estable, i que, a més a més hi pugui haver moviments de concentració entre diverses editorials.

L'editorial, una prolongació de la històrica Don Bosco, situa 10 milions provenen de les seves filials llatinoamericanes, de Mèxic, l'Argentina i Xile. El grup català està implantat a tot l'Estat espanyol per als mercats de les diverses llengües del territori, amb els segells Marjal al País Valencià, Rodeira a Galícia, Giltza al País Basc i Guadiel a Andalusia.
Facturació
50 M€
Treballadors
400
Any de fundació
1980

Descarreguem una mica la motxilla escolar

Com explica Antonio Garrido, “hi havia una demanda social notable per trobar alguna solució al problema que els nens carreguen massa pes quan van a l'escola.” L'excessiva càrrega de la motxilla no hauria de superar mai el 12% de la persona que la porta, i és per això que per evitar els mals d'esquena en nens i adolescents, Edebé ha llançat al mercat, manuals trimestralitzats, en què s'ha reduït el pes i l'extensió, per a alumnes de primària i secundària. Aquest fraccionament per trimestres suposa reduir de forma notable la càrrega de la motxilla, fins a un 70%. Els estudis de sanitat reflecteixen que un 10% dels nens menors de 10 anys han patit mal d'esquena algunes vegades, i més del 50% dels adolescents. Garrido comenta: “Editar aquests llibres és més car, però no ho hem traslladat al preu de venda.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.