Eines

Aprendre a innovar

Les pimes també innoven

La pime és més àgil. Prendre decisions en una empresa de 30 integrants hauria de ser més senzill que no pas en una de trenta mil. La mida importa. Una pime pot fixar una estratègia o arquitectura d'innovació i, al cap de pocs mesos, tenir tot el personal format i preparat, cosa complicada en una firma multinacional que té els seus efectius disseminats en diversos emplaçaments

Gairebé sempre, quan es parla d'innovació, surten els mateixos noms: Apple, Google, Microsoft, Ikea, Nestlé... Sens dubte aquestes són empreses innovadores, però cal recordar que més del 90 per cent de les organitzacions són pimes. També hi ha innovació entre les petites i mitjanes empreses? I tant que n'hi ha! El que passa és que és menys espectacular parlar-ne.

Molta gent pensa que, de totes maneres, és més fàcil innovar a les grans empreses perquè tenen més diners, més recursos i una mentalitat més propera a la innovació. Però això és cert només en part. Les pimes també tenen els seus avantatges. Vegem-ne uns quants.

En primer lloc, la pime és més àgil. Prendre decisions en una empresa de 30 integrants hauria de ser més senzill que no pas en una de trenta mil. La mida importa. Una pime pot fixar una estratègia o arquitectura d'innovació i, al cap de pocs mesos, tenir tot el personal format i preparat, cosa complicada en una firma multinacional que té els seus efectius disseminats en diversos emplaçaments geogràfics.

En segon lloc, el lideratge de les pimes acostuma a ser menys complex que el de les grans corporacions. I el lideratge, en matèria d'innovació, és fonamental. Quan la decisió de construir una empresa innovadora depèn de pocs líders inspiradors, la cosa es fa més fàcil que quan hi ha centenars d'accionistes, comitès i, en definitiva, forces que no sempre remen en la direcció més adequada.

En tercer lloc, les pimes acostumen, per raons de mida, a tenir menys burocràcia i menys jerarquies innecessàries. Això és, definitivament, un dels aspectes més importants. La innovació és energia creativa, i necessita que els canals pels quals circula estiguin buits d'interferències. Una empresa esclerotitzada perd constantment oportunitats per innovar amb èxit: manca d'esperit d'equip, enveges, organització excessivament compartimentada, etc.

A Catalunya hi ha excel·lents petites i mitjanes empreses que han fet esforços notables per innovar en els darrers anys. Segur que me'n deixo moltes, però tenen fama innovadora empreses com Metalquimia, KH Lloreda, Ficosa, El Bulli, Ausa, Desigual, UOC, Gallina Blanca, Softonic, Cirsa...

les claus.

Quines són les claus per desenvolupar amb èxit polítiques d'innovació? Heus-ne aquí unes quantes: tenir un lideratge decidit i inspirador, treballar de forma interdisciplinària substituint competició per col·laboració, aprendre a pensar de maneres alternatives i desafiar convencionalismes, escoltar atentament les tendències del mercat, treballar conjuntament amb els clients, treballar en equip més que no de forma individual i, sobretot, fer les coses amb ganes, amb passió.

Catalunya no està ben situada a àmbit internacional en termes d'innovació. Cal fer un esforç importantíssim en els propers anys. I aquest esforç l'han de fer les petites i mitjanes empreses que encara no s'han decidit a innovar de forma regular i sistemàtica. No aconseguirem sortir de la crisi i consolidar-nos econòmicament si no donem un nou impuls a les nostres empreses. Innovar o no ja no pot ser un tema vàlid de discussió. La innovació s'ha convertit en una necessitat de primer ordre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.