Eines

Aprendre a innovar

Liderar la innovació

Les empreses innovadores ho són, en gran mesura, perquè han après a dialogar, trencant les barreres rígides dels departaments i les jerarquies. Les idees fructifiquen si s'amplien a través de la discussió creativa i el diàleg. Hem de canviar, per tant, les estructures organitzatives que només fan que limitar la comunicació entre persones i equips

Moltes empreses posen en marxa mecanismes i estructures d'innovació simplement perquè està de moda o perquè creuen que pot ajudar-les a sortir de la crisi. Però sovint els dirigents de l'empresa, propietaris i directius, no senten una autèntica passió per innovar. Falta, per tant, un lideratge decidit. Quines característiques han de tenir els líders de la innovació? Com a mínim cinc:

Admetre idees boges. Els empresaris són persones normalment conservadores. Volen mantenir les idees fundacionals de la seva empresa costi el que costi. Pensen que per haver tingut èxit una vegada ja poden repetir el procés de la mateixa manera i que els èxits continuaran. Els empresaris realment innovadors són els que escolten idees noves, trencadores, disruptives. Escoltar no vol dir creure-se-les al peu de la lletra. Moltes idees boges són això, ximpleries. Però potser de cinquanta idees estranyes n'hi ha una que pot canviar de soca-rel el model de negoci i obrir l'empresa cap a nous mercats i noves dimensions.

Crear un entorn de diàleg. Les empreses innovadores ho són, en gran mesura, perquè han après a dialogar, trencant les barreres rígides dels departaments i les jerarquies. Les idees fructifiquen si s'amplien a través de la discussió creativa i el diàleg. Hem de canviar, per tant, les estructures organitzatives que només fan que limitar la comunicació entre persones i equips. Hem d'aprendre a centrar-nos més a funcionar a través de reptes que apassionin i que generin onades de col·laboració interna i externa.

Predicar amb l'exemple. Una empresa difícilment innovarà si els responsables no donen senyals de fer les coses de forma diferent. Els propietaris i els direc-tius són qui primer han de trencar les pautes de rutina que sovint tenallen les actituds de les persones. Si segueixen fent reunions unidireccionals i avorrides, si es preocupen només dels diners, si fan cara de pomes agres tot el dia, no aconseguiran crear la cultura divertida, moderadament arriscada, dialogant, oberta a l'exterior i provocativa que es necessita per innovar.

Més enllà de l'R+D. La innovació va molt més enllà de l'R+D. A vegades els investigadors són els menys innovadors, perquè estan molt allunyats dels mercats i del batec dels clients, que són els que realment manen i creen tendències de consum. La innovació ha de ser un procés transversal, integral, global. No s'hi val a crear un departament d'innovació i que la resta de gent faci com si els afers d'innovació no anessin amb ells...

Fer que les coses passin. Tenir idees és clau, però la innovació va molt més enllà. Quan tenim una bona idea cal fer-la avançar, millorar-la, combinar-la, comparar-la amb coses similars que s'estiguin fent... I sobretot cal convertir-la en un projecte, dirigit per persones hàbils a “fer que les coses passin” i no es quedin al calaix d'un directiu com a eternes promeses. Innovar vol dir recuperar la inversió que hem fet, vol dir generar resultats. De la idea a l'èxit.

Sense lideratge no hi pot haver innovació. Aquesta ha d'estar ben bé al centre de l'empresa, ha de ser un element primordial en la seva estratègia. Fer de la innovació un fenomen perifèric acostuma a produir resultats mediocres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.