Eines

Álvaro González-Alorda

Consultor i autor del llibre ‘El Talking Manager'

“Necessitem converses per restaurar moltes relacions deteriorades”

El correu electrònic amb còpia oculta és una excusa d'or per una punyalada a traïció 2.0

Afirma que la qualitat del lideratge depèn de la qualitat de les seves converses. Quina salut presenta en aquests moments?

Cada 60 segons enviem 168 milions de correus electrònics al món, i la meva sospita és que molts d'aquests correus substitueixen converses cara a cara que s'haurien d'haver tingut. Fa tres anys, i en relació amb un conflicte, un amic em va dir: “Aquest problema necessita una conversa”, i em va semblar una frase brillant plena de saviesa. Certament molts conflictes es creen per falta de conversa i, de molts conflictes, no se'n surt per la covardia, la mandra, la insensatesa o la precipitació d'amagar-se darrere una pantalla i un teclat per tractar d'assumptes que requereixen una conversa cara a cara. Penso que no és exagerat qualificar de desastre la quantitat de conflictes que s'han generat en l'última dècada, en què han proliferat sistemes de correu i missatgeria instantània.

Per tant, el correu electrònic amb còpia oculta li deu semblar el pitjor del pitjor?

Pot tenir sentit en algun moment, però amb freqüència ens trobem que la còpia oculta és una excusa d'or per una punyalada a traïció 2.0. Penso que és pervers.

La conversa també és una eina de creativitat i d'innovació.

Steven Johnson, al llibre Where ideas comes from, explica que, al llarg de la història de la humanitat, hi ha hagut molta gent amb mitja idea al cap durant un cert temps i que, quan aquest pressentiment entra en contacte amb el d'una altra persona mitjançant la conversa, de sobte el resultat no és la suma de dues idees, sinó una cosa superior. Darrere les idees excel·lents hi ha bones idees que han estat conversades.

I per què no conversem prou? Falta de temps, hem perdut habilitats o perquè tenim alternatives?

Tots anem molt apressats. En aquest sentit, el nivell de productivitat, gràcies a les eines que tenim avui, és superior. Tot i que a vegades decau per un ús excessiu. Hi ha molta gent que està en una mena de frenesí interactiu que els fa perdre temps. De totes maneres el principal motiu pel qual no emprenem converses que hauríem d'emprendre és que, no sé si conscientment o inconscientment, hem trobat en les eines digitals de comunicació un escut que ens protegeix de les converses difícils. Potser ingènuament hem pensat que enviar correus pot ser un substitut de converses difícils, però l'experiència em demostra que és un multiplicador de conflictes.

Diu que “una conversa pot canviar el món”. També és una frase brillant.

No és només una frase maca, estic convençut del que dic. En aquests moments no ens calen més gestors al mercat, sinó gent amb capacitat de transformar. I una de les capacitats elementals d'un líder d'avui és la de restaurar relacions deteriorades. Tenim moltes relacions deteriorades i, no només professionals, sinó a la família, als equips, a les empreses i als països; el món està trencat i calen aliats de converses que restaurin molts conflictes que s'han generat de manera estúpida per l'enviament de correus electrònics.

Aquesta crisi necessita una conversa?

Necessita moltes converses. La conversa és una eina tant per generar idees dignes de ser negocis com perquè, en aquest procés ple de dificultats, t'ajudin a recuperar l'ànim. Des del punt de vista empresarial calen moltes converses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.